Har säljaren några rättigheter?

F

frogeyes

Vet inte om det finns några uppfödare här men jag testar. Vi har just nu en kull med tre Ocicat-kattungar. Alla är tingade och levransklara from i morgon. Två av köparna är så glada att få hem sina bebisar medans den tredje gått upp i rök :confused:.

Vi har ringt otaliga gånger, lämnat meddelanden. Ringt karln i huset lämnat meddelanden detta under de senaste 7 veckorna. Nu vill jag ju inte att lillkisse ska hamna där eftersom jag är mån om att hålla kontakt med kattungeköparna. Eftersom både jag och min karl är godtrogna tänkte vi först att de säkert är på semster eller så, men det märkliga är ju att mobiltelefonerna är på. De har haft 7 veckor på sig att säga pip inför leveransen. Men inte ett ljud. I tingningskontraktet har vi kryssat i att han flyttar vid 13v ålder, och de är 19 juni. Kan man säga att tingningsavtalet förfaller den 20 juni? Och att tingningsavgiften går förbrukad?

Vi vågar ju inte börja titta efter nya köpare heller förräns vi gjort upp något med dessa köpare. Med tanke på konsumentköpslagen.

Jag tycker de har satt oss i en tråkig situation:mad:

Hur skulle ni ha tänkt och agerat?

Sv: Har säljaren några rättigheter?

Jag skulle häva tingningsavtalet och betala tillbaks avgiften. Behålla avgiften tror jag inte att du har rätt att göra för såvida ni inte har avtalat annat så är köparens enda plikt, efter tingningen, att hämta katten på avtalad tid och plats.

Varför betala tillbaka avgiften? Det är ju just för sånt här den finns? :confused: Jag fattar inte hur du tänker där.

Har köparen inte hört av sig eller sagt nått innan 20 juni så har h*n i mina ögon brutit kontraktet utan att ge någon bra anledning och ska heller inte ha tillbaka nån handpenning.

Jag skulle häva tingningsavtalet och betala tillbaks avgiften. Behålla avgiften tror jag inte att du har rätt att göra för såvida ni inte har avtalat annat så är köparens enda plikt, efter tingningen, att hämta katten på avtalad tid och plats.

Nej i avtalet finns det just bara en klosul att om köparen häver köpet är denne skyldig att ersätta köparen med 15% av köpesumman. Men därför tycker jag att tingningsavtalet torde hävas av sig själv 20 juni dagen efter överenskommen leverans. Om de inte hör av sig innan och häver köpet, vilket vore det enklaste då tingningsavgiften skull förfalla "av sig själv". Nu får vi ju inte tag i dem överhuvudtaget :confused: Så även om jag vill betala tillbaka dem pengar så kan jag inte...

Jag menade att köparen är skyldig att ersätta säljaren... :smirk:

Har köparen inte hört av sig eller sagt nått innan 20 juni så har h*n i mina ögon brutit kontraktet utan att ge någon bra anledning och ska heller inte ha tillbaka nån handpenning.

Så känner jag också. Eftersom vi angivit Tidigast/Senaste leverans vid 13v ålder.

Varför betala tillbaka avgiften? Det är ju just för sånt här den finns? :confused: Jag fattar inte hur du tänker där.

Nej, där håller jag inte med. Det är inte bara att behålla avgiften för att man inte hör av den som tingat kattungen. Såvida man inte har avtalat annat så är som sagt köparens ENDA skyldighet att hämta katten på avtalad tid och plats. Endast om detta bryts har säljaren rätt att behålla avgiften och det avtalet har inte brutits än.

Häver säljaren köpet pga. något som inte har avtalats ska avgiften betalas tillbaka.

Men det står ju i TS första inlägg att om katten inte hämtas när den är 3 månader, dvs 19 juni så har dom ju brutit mot det om katten inte är hämtad den 20:e? :confused:

Det var ju inte nu säljaren ville behålla pengarna, det var ju om dom inte hämtar katten den 19 och inte hör av sig heller.

Men det står ju i TS första inlägg att om katten inte hämtas när den är 3 månader, dvs 19 juni så har dom ju brutit mot det om katten inte är hämtad den 20:e? :confused:

Det var ju inte nu säljaren ville behålla pengarna, det var ju om dom inte hämtar katten den 19 och inte hör av sig heller.

19 juni har inte varit än så än så länge kan säljaren inte behålla avgiften. Har köparen inte hämtat katten den 20 juni hävs avtalet och säljaren behåller både avgift och katt.

Men vill säljaren häva avtalet INNAN dess bör avgiften betalas tillbaka.

Jag förstod det som att det handlade om ifall katten inte blir hämtad, att man då häver avtalet. Det var därför jag inte förstod varför hon i så fall skulle betala.

I tingningskontraktet har vi kryssat i att han flyttar vid 13v ålder, och de är 19 juni. Kan man säga att tingningsavtalet förfaller den 20 juni? Och att tingningsavgiften går förbrukad?

Jag förstod det som att det handlade om ifall katten inte blir hämtad, att man då häver avtalet. Det var därför jag inte förstod varför hon i så fall skulle betala.

Det var just min fundering, om tingningsavtalet med tingningsavgift förfaller 20 juni. Jag vet att jag inte har rätt att behålla tingningsavgift fram till avtalat leveransdatum såvida inte köparen själv avbokar köpet. Vi skulle naturligtvis själva vilja häva tingningsavtalet och då har vi ingen rätt att behålla erlagd tingningsavgift om det sker innan 20 juni. Men vi har ju ingen möjlighet att häva någonting eftersom köparna gått upp i rök. Därmed väljer jag att vänta ut dem. Det jag funderade över var mest om det kan tolkas korrekt att tingninsavtalet med tingningsavgift förfaller 20 juni.

Det jag funderade över var mest om det kan tolkas korrekt att tingninsavtalet med tingningsavgift förfaller 20 juni.

Ja, det anser jag. Hur skulle det annars fungera?

De har lagt en handpenning, hämtas inte katten inom utsatt tid har de brutit köpet, och du behåller erlagd summa. Eftersom ni inte kommunicerat kan jag inte tolka det på annat sätt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka