Har problem....

3

3mma

Hej! Jag har problem med min medryttarhäst.
När jag rider på volten så går hon inte på spåret, utan hon bara viker in mot mitten. Och sen helt plötsligt kan hon gå in på småvolter och jag kan inte göra någonting...:confused:
Jag vill heltenkelt ha tip och råd hur ja ska göra så hon slutar och att hon går på spåret...
Snälla hjälp mej!!!:confused:

Här kommer lite bilder på henne!

5fdcb3b5.jpg

9f956764.jpg

49f6a025.jpg
 
Sv: Har problem....

svårt att hjälpa när man inte har en aning om läget. men jag ska försöka. Rider du alltid på volten? i så fall kanske hon tycker det är tråkigt. Hon kan ha ont, eller så är du helt enkelt inte bestämd nog. ta hjälp an en tränare. lycka till!
 
Sv: Har problem....

Hon rids aldirg på volten av ägarna, och jag är ju bara där en dag i veckan, så det är bara då hon går där.
 
Sv: Har problem....

Det låter ju som att hon har tråkigt som ngn ovan skriver, och att hon har kommit på att hon kan komma undan genom att göra sådär. Tränare eller en duktig ryttare verkar vara en bra ide´, så att du kan få hjälp.
 
Sv: Har problem....

Det verkar vara en ledarskapsfråga.
Vad är det för ras?

Du behöver hjälp av ridtränare och/eller NH-tränare som kan lära dig hur du får hennes uppmärksamhet och respekt utan att använda onödigt våld.

Kolla om du kan gå en NH-kurs tillsammans med henne.
 
Sv: Har problem....

Malin_Orebro skrev:
Hur vet du att trådskaparen inte är duktig??

Man drar väl den slutsatsen eftersom hon har problem kanske... Visst kan hästen vara extrem men...
 
Sv: Har problem....

Jag har funderat på tränare... Ska kontakta en tränare för hjälp... En hästkunnig kompis ska kolla på henne nästa vecka, och hjälpa till med vad jag kan göra
 
Sv: Har problem....

Det är en nordsvensk brukshäst. Hon är ju ledare i sin hage, så hon kanske tror att hon kan bestämma över mej med.:confused:
 
Sv: Har problem....

och de kan hon ju. eftersom hon gör som hon gör. du får va bestämd! hur går det när du rider ute då?
 
Sv: Har problem....

När jag rider ute går det jätte bra! Inga problem med någonting...
 
Sv: Har problem....

Hm. då tycker jag att du ska leta reda på en bra tränare.
 
Sv: Har problem....

Vad bra att du tycker det, har funderat på det länge men väntat på att nån ska ge mej en spark i baken :) Tack för hjälpen !:D
 
Sv: Har problem....

Det kan vara ett tufft jobb att ta ledarskapet över en häst med hög rang, en när man väl gjort det, har man ofta en jättehäftig ridhäst med utstrålning! :)
 
Sv: Har problem....

Va väl inte till så mycket hjälp. men varsågod=) lycka till!
 
Sv: Har problem....

Håller med ! Jag har ju inte varit medryttare på henne så länge, men man märker att hon ger sej rätt fort tex när man ska ta ut henne ur hagen och så. Hon spronger gärna iväg för att busa, men nu ger hon upp, det känns bra : )
 
Sv: Har problem....

Lite tips som du kan prova:

Rid hästen på rakt spår, känn att du har en bra framåtbjudning och att hästen är på bettet. Börja ställ hästen lite inåt och forma den runt din inreskänkel, känn att du får igenom hjälperna, även fast hästen är inåtställd ska den fortsätta rakt fram. Känn att du får igenom detta ordentligt. Byt varv och ta igenom ställningen i det andra varvet. När du känner att du får hästen att ställa sig bra i båda varven ställer du hästen inåt först och sen går du in på att rida på volt.

Lycka till!
 
Sv: Har problem....

Carran82 skrev:
Lite tips som du kan prova:

Rid hästen på rakt spår, känn att du har en bra framåtbjudning och att hästen är på bettet. Börja ställ hästen lite inåt och forma den runt din inreskänkel, känn att du får igenom hjälperna, även fast hästen är inåtställd ska den fortsätta rakt fram. Känn att du får igenom detta ordentligt. Byt varv och ta igenom ställningen i det andra varvet. När du känner att du får hästen att ställa sig bra i båda varven ställer du hästen inåt först och sen går du in på att rida på volt.

Lycka till!

Tack för tipsen ! Det ska jag prova nästa vecka :)
 

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 598
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 587
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp