Har parat min kanin, rädd!

T

Tuffa_tosen

Har parat min kaninhona nu, hon är 2år och några veckor. Har fått massa mejl om att det är farligt och att hon kommer dö. Blivit jätte rädd nu. Hur ofta blir det så?

Mvh

Sv: Har parat min kanin, rädd!

Det kan gå åt skogen, men det behöver inte göra det. Min grannes gamla hona , 4 år, kom lös och parade sig med en lösspringande hane. Det gick utmärkt. Hade också en bekant bekant, där " vänner" i smyg, en natt, släppte in en hane i buren. Honan var 2 år, ägaren visste inget, hon blev dräktig och allt gick bra. Men min bror hade en hona som blev tjuvbetäckt, hon var också 2 år. Det blev en jobbig förlossning, ungarna kom ut till slut men honan dog efteråt. Jag vet inte oddsen, andra har nog mer koll men hoppas det går bra för din kanin.

Det går ju inte att säga säkert att hon inte klarar det, men riskerna ökar för kaniner över ett år som får sin första kull.
Jag har däremot haft två kaniner som blivit tjuvparade (eller klarat det själva så att säga ;)) och de klarade allt utan problem, så det kan sluta bra också. Den ena av de två kaninerna var dotter till den första och alltså resultatet av det första misstaget! Lite komiskt att hon också lyckades få till det genom rymning.:p

Men man ska nog inte para de med flit i alla fall om de är två år gamla.

Men är du helt ..... Man läser för fan på innan man avlar.

Men för fan! Du tar väl reda på saker innan du parar?
Om du har läst något om kaninavel så vet du väl att det finns en risk om kaninen är över ett år? :crazy:

Men är kaninen i bra kondition så kan det gå bra ändå.

Min hona som är 4 år har ungar just nu (tjuvparning) och förlossning gick jätte bra så det kan gå bra och det kan gå dåligt..
Men du skulle dock ha läst på en hel del innan du parade din hona, för vi snackar om levande varelser och de får man inte "experimentera" med.
Men du verkar verkligen ledsen och orolig över din hona, så jag hoppas att allt går bra och lycka till! (:

Jag har lånat massa böcker och läst på, sen frågade jag här på forumet och då sa massa att om hon var i kod kondiktion så skulle det gå bra.

Det går säkert jätte bra! :) Det är rätt vanligt att man avlar på 2 åriga kaniner (fast man helst inte ska). Det borde inte vara några problem om hon är i god kondition.

Om de inte har fått innan alltså.

Vad har du för kanin? :D Och vem e pappan till bebbarna?:)

Åh ! Super fin ras :) Hur länge har hon varit dräcktig?

Haha, känns väl bättre om man får lite bra information om hur det gått för andra:P Parade henne igår:P

Jamen du har ju redan gjort en tråd om det här, och det är ju faktiskt redan försent... Vad hade du gjort om alla hade svarat att "kaninen kommer dö, hur kunde du para henne?"?
Aborter är inte så vanligt på kaniner...

Det visste jag att ingen skulle skriva, eftersom att jag läst att det gått bra också. Jag skulle ju aldrig parat henne annars.

När man vet att det kan bli problem att få ut ungarna när dom har passerat 2 år, varför ens avla då?

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 874
Senast: Scata
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
814
Senast: Lillkin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jätte konstig rubrik jag vet. För någon vecka sedan sa jag upp kontakten med min storebror efter ett jätte bråk via telefon. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 291
Senast: et_flickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?