Har ni vart nöjda med er vagn ni köpte?

viv

Trådstartare
Som rubriken lyder, är ni nöjda med vagnen och vilket märke och modell har ni?

Köpte en vagn innan Iggy föddes, jättesnygg, liten och smidig av märket Rock Star. Men som sagt har man inte haft barn innan tänker man inte praktiskt :grin: eller iaf inte jag...

Har nu börjat kika efter en ny vagn och kikat lite på en Bugaboo. Är det någon som har erfarenhet av dem? Kikade både på Camelon och Bee. Bee är ju egentligen en mer sulkymodell, men såg att en del använt enbart den som vagn även till nyfödingar.

Hittade en Bugaboo Gecko till bra pris, men nu tillverkas ju inte dem längre. Kanske dumt att köpa en sån då? Med tanke på reservdelar osv....

Blir glad för alla synpunkter eller kanske vagnförslag :)

Sv: Har ni vart nöjda med er vagn ni köpte?

Fundera över varför du inte tycker din nuvarande vagn är praktisk och vad du faktiskt vill ha för egenskaper hos din vagn. Är det till exempel att köra över trottoarkanter eller kullersten som är problemet så kan du ju kolla på någon med bättre hjul än t.ex. Bugaboo
Sover barnet mycket i vagnen så kommer det garanterat att fortsätta med det, då är ju en vagn med stor och rymlig liggdel att föredra. Särskilt nu sommartid vill man ha plats kring barnet så att det inte blir så inbäddat och varmt.

Själv har jag en helt oglamourös BRIO kombivagn med separat ligg- och sittdel. Sonen är snart två och sover middag i den varje dag. Jag kör mest på gräs och grusvägar och är ingen shoppingmamma så för mig är det inte viktigt att den går att svänga på en femöring runt hyllor på rea, däremot ska den ha fyra stadiga hjul så att vagnen inte välter när mina två hundar är med på promenaden och råkar få syn på något som jag inte sett först... En kul grej är att en kompis med Bugaboo (som hon köpt för att den är så lättkörd) tyckte att min vagn var mycket enklare att köra än hennes.....

Vi har en Bee och vi är helt supernöjda med den fortfarande efter två år! Just love it!

Men det är ingen "enda" vagn utan den har vi för shopping och andra korta turer :) Den går t.ex. in i vår bil utan att vi fäller ihop den.

Tycker hon att din vagn är lättare att svänga runt med inne i en affär då är det f*n fel på hennes vagn :rofl:

Vi har en teutonia, en trehjulig, och är mycket nöjda med den. Den är perfekt för oss: liten, smidig, stabil och terränggående. :)

Vi har en Phil & Teds, som vi varit jättenöjda med hittills (sonen är 6 mån). Men nu när han inte sover jämt längre känner jag att jag gärna hade haft bättre ögonkontakt med honom... Man kan ställa in babyinsatsen på båda hållen, men sufletten är alltid framåt, så den är liksom i vägen.

Annars är den jättebra - lätt (väldigt backigt här ;o), terränggående, lättmanövrerad, bra sol- och regnskydd och OK storlek ihopfälld.

Kan ju tillägga att jag har minimal koll på barnvagnsmarknaden, så har inte ngt att jämföra med direkt... Köpte denna på inrådan av en kompis när det blev lite stressigt med köpet och jag inte hade tid att kolla runt.

Håller med föregående talare om att det vore bra att analysera exakt vad som är bra respektive dåligt med den nuvarande vagnen, nu när ni vet mer vad ni verkligen behöver.

Första vagnen vi hade när dottern föddes för 2 år sen, såldes efter 3 månader. 4 fasta hjul hade den som jag upplevde som stor och klumpig. Bytte till en Teutonia Spirit som har tre lika stor hjul, svängbart fram som går att låsa. Sittdelen går att ha åt båda hållen, supernöjd med den så den kan rekommenderas. Har även en Urban Jungle syskonvagn och är hyfsat nöjd med den. Dock har den två nackdelar, kan endast sitta framåt och sittdelen lutar bakåt vilket dottern inte gillar. Så den kommer säljas under hösten, köptes för 3 veckor sedan.

Jag har provat många vagnar och har kompisar där vi alla har olika vagnar och behov. Så fundera på vad som är viktigt för dig med vagn! Alla har vi olika behov :)

Vi är supernöjd med vårt val av vagn.

Köpte en Urban Jungle ( 3 stora luftpumpade hjul, framhjulet går att låsa ) och den vagnen är lättkörd, stabil, klarar terräng mycket bättre än en med fyra fasta hjul. Det enda jag varit missnöjd med är sufletten. Årets modell har dock en helt annan konstruktion så vi funderar på att byta upp oss till 2010s modell.

Jag har en Brio sing som vi använt sen nov 09.
Var jättenöjd först, massa fördelar. Men med tiden har det uppkommit en del irritationsmoment, och nu ska vi faktiskt reklamera den.

+
Lättviktig
Tar liten plats i bilen (vi har en kombi)
Bra storlek på ligg och sittdelen
Lättkörd (svängbara framhjul), även på ojämn mark
Babyskyddet klickas lätt på chassit (absolut bästa egenskapen!)
Sittdelen kan vändas mot en och från en
Bra varukorg
Telekophantag

-
Däcken har börjat svikta inåt = ojämn slitning
Hjulen vobblar bak
Skramlar och gnisslar
Stötig på ojämn mark

Men som sagt alla minus har uppkommit först efter ett tags användning. Hade dessa ej uppkommit hade det varit en supervagn.

Har nu börjat kika efter en ny vagn och kikat lite på en Bugaboo. Är det någon som har erfarenhet av dem? Kikade både på Camelon och Bee. Bee är ju egentligen en mer sulkymodell, men såg att en del använt enbart den som vagn även till nyfödingar.

Jag är tokigt nöjd med min Mountain Buggy Swift www.mountainbuggy.com. Har kört den i 11 månader. Både med liggdel och sittdel. Funkar överallt och är enkel att kasta in i bilen.

Sen har jag nyligen köpt en Bugaboo Cameleon att ha som extravagn. Har kört den snart 2 veckor och jag förstår varför folk tycker om den. Det blir förvisso en omställning från att ha en terränggående vagn till en stadsvagn men jag gillar den mer och mer. Sonen sitter kalasbra i den och han verkar nöjd att sova. Hade med den i båten senast idag och det funkade väldigt bra.

Har en kompis som köpte en Bee som hon sålde efter 3 veckor. Hon har haft Cameleon i flera omgångar och köpte en Cameleon igen :D Bee:n blir liksom enbart en sulkyvagn och lite "fladdrig" eller vad man ska säga. Hjulen liksom vobblar ganska lätt om det inte är nästan nylagd asfalt (ok lite överdrift men du förstår poängen).

Fundera över vad du tycker är viktigt, precis som någon annan skrev.
För mej var vikten (kg) en stor grej. Hade foglossning från helskotta och ville inte ha en tung vagn att kånka upp för 24 trappsteg varje dag. Sen var luftpumpade däck och bra stötdämpning ett måste samt ett bra regnskydd eftersom jag varit ute mkt plus att sonen sovit ute 3-4 timmar per dag sen han kom.

Hoppas du hittar vad du söker!
Mvh Miks

Senast ändrad:

Ska du köpa begagnad bugaboo så kolla på frog, den är väldigt lik cameleon (till skillnad från gecko) och i princip alla reservdelar passar.

Jag vill ha en lättkörd vagn, lätt att fälla ihop och lyfta i och ur bilen, ska helst kunna köras med en hand då jag ofta har två hundar vid sidan av. Bra stötdämpning, den vi har nu är helt värdelös ungen studsar som en studsboll. Liggdelen är inte det viktigaste, Iggy gillar som sagt inte alls vagnen nu (kan ju bero på fjädringen?) Oftast får man palla upp honom med en kudde så han kan sitta upp och se sig omkring sen när han somnat kan man lägga honom ner. Vi bor mitt i stan så han ligger aldrig och sover i vagnen förutom när vi är ute och går eller hälsar på någon. Vill kunna ha honom sittandes mot mig sen när han är såpass stor att det är dax för sittdelen. Därför går tyvärr UJ bort för tillfället :(

Det behöver inte vara något glamoröst märke, men efter denna vagnen vi har nu vill jag ha någon med bättre kvalité och "körkänsla". Och efter att ha läst på olika forum verkar oftast de lite dyrare vagnarna fått bättre omdömen.

Ni som har Teutonia Spirit, vilken årsmodell? Hur är stötdämpningen? Har läst att det kan komma in småsten i hjulen så det börjar skramla?! Har det hänt era?

Har även en Urban Jungle syskonvagn och är hyfsat nöjd med den. Dock har den två nackdelar, kan endast sitta framåt och sittdelen lutar bakåt vilket dottern inte gillar. Så den kommer säljas under hösten, köptes för 3 veckor sedan.

Prova att putta upp ryggstödet och peta in extratyget bakom istället så blir det snäppet mer upprätt. Sen kan man även lägga en stav eller "pinne" bakom för att få ett mer upprätt läge på ryggstödet.
Tänkte att det kan vara ett sätt för att "hålla ut" till hösten. Sen kan jag tipsa om att sonen tycker Bumperbaren är skön att sitta och hålla i sig i för att kunna sitta mer upprätt.

Mvh Miks

Jag tycker det är stor skillnad på dämpningen mellan UJ och T spirit 3S men jag går mycket i varierad terräng. Går man mest på asfalt är spirit 3 bra, förutom att den är TUNG

Tittade pa manga barnvagnar innan vi kopte varan. Kollade extra noga pa bredd, vikt, funktion och om den gick in i bilen utan att ta bort ligg/sittdel och dack.

Letade bara efter 4-hjuling med svangbara framdack, sittdel med rygg/fotstod som kunde fallas var for sig (typ Brio) och vandbar. De enda vagnar som jag hittade som uppfyllde dessa krav var: Mutsy 4-rider och Bertini X2. Vi valde Bertinin och har varit helnojda med denna!!! Det enda fel som jag kan hitta ar att selen ar lite stor for valdigt sma barn, typ varan lilla snacka. Hon hasar garna ner...

Har dock kopt en Maclaren Quest Sport som vi anvander nar vi reser och nar jag aker in till stan sjalv. Den ar lattare att lyfta in i sparvagnarna.

//Karin

Vi är supernöjd med vårt val av vagn.

Köpte en Urban Jungle ( 3 stora luftpumpade hjul, framhjulet går att låsa ) och den vagnen är lättkörd, stabil, klarar terräng mycket bättre än en med fyra fasta hjul. Det enda jag varit missnöjd med är sufletten. Årets modell har dock en helt annan konstruktion så vi funderar på att byta upp oss till 2010s modell.

Om du inte vill lägga pengar på en ny vagn och inte tycker att detta är jättefult, så är det kanske en lösning....www.aussies-finest.se

Jag har en Brio sing som vi använt sen nov 09.
Var jättenöjd först, massa fördelar. Men med tiden har det uppkommit en del irritationsmoment, och nu ska vi faktiskt reklamera den.

+
Lättviktig
Tar liten plats i bilen (vi har en kombi)
Bra storlek på ligg och sittdelen
Lättkörd (svängbara framhjul), även på ojämn mark
Babyskyddet klickas lätt på chassit (absolut bästa egenskapen!)
Sittdelen kan vändas mot en och från en
Bra varukorg
Telekophantag

-
Däcken har börjat svikta inåt = ojämn slitning
Hjulen vobblar bak
Skramlar och gnisslar
Stötig på ojämn mark

Jag hänger på här eftersom vi hade Sing som första vagn oxå. Jag håller med om det mesta som Voltis skriver- alltså både för- och nackdelar. Att den är stötig på ojömn mark har ju att göra med att den har nästan obefintlig fjädring, och det tycker jag är ett stort minus, likaså att det är så brett mellan bakhjulen att det inte sällan är svårt att ta sig genom dörrar/ trängre passager etc. Dessutom är suffletten väldigt hög o inte så justerbar, så den ger inte så mkt skydd - det blåser in rakt under. Det funns heller inte fullt ligläge i sittdelen, vilket jag tycker är ett minus. Men som sagt, fördelar är ju att man kan klicka på babyskyddet och att den tar liten plats ihopfälld. Vi behövde halva kombiutrymmet till hundarna, så det gjorde att vi blev ganska begreänsade i vagnvalet, och det var en stor anledning till att det blev Sing.

När L var 9 månader köpte vi en beggad Teutonia Timmy (för bråkdelen av priset för nya Singen när han var nyfödd), och den har jag absolut inget negativt att säga om, förutom att barnet sitter vänt i från en. Jag tycker dock inte det verkar ha varit något bekymmer, o inte använder vi vagn så väldigt mycket heller, då vi bär mycket i sele på ryggen oxå. Hade barnet åkt vagn ett par timmar om dagen varje dag hade det kanske varit mindre lyckat att åka framåt redan så tidigt. I alla fall, så är vi fantastiskt nöjda med lilla, lättkörda Timmy som tar pytteplats i bilen, är lätt att fälla i hop, har bra fjädring och fullt liggläge :bump::banana:

Vi har kvar Singen om L skulle få ett syskon, för i så fall kommer vi nog ändå att använda den som bebisvagn igen - det är super att kunna klicka på bebisskyddet, och som sagt, det är inte så gott om vagnar som matchar utrymmet i vår bil bredvid hundburen. Dock kommer även det eventuella syskonet att få byta till Timmyn så fort det är stort nog.

Jag har en teutonia spirit, årsmodell 08. Jag är mycket nöjd med vagnen. Den är lättkörd, bra med plats att sitta i, sufletten går att dra ner långt där framme vid störande sol. Jag kör nästan bara på asfalt och några enstaka gånger på grus.

Nackdelen med vagnen är att när man fäller ihop den så skrapar chassit i marken.
Grus i hjulen är vad jag vet på modellerna 07 och 08 och vi har även haft problemet men reklamerat och fått tre nya hjul utan kostnad :)

Fråga gärna om du undrar över något :)

Tack det ska jag testa de få gångerna som vi nu använder vagnen :laugh:

(om bara själva delen där rumpan är inte skulle luta bakåt skulle nog dottern gilla den mer, fattar inte varför man gör en vagn som lutar så mycket som de gör :confused: )

Köpte ni er vagn ny? Vad har ni för bil? Har ni hundar eller liknande som skall med också? Det här med att de kan tippa för att de är 3-hjuliga, är det nåt du upplevt? Eller att den känts instabil?

Tusen frågor ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka