Har ni tid en liten stund?

Affa

Trådstartare
Har funderat på några frågor som ni gärna får svara på :-)

Hur mycket kostar det att lösa betäckningslicens/bevis?

Vad innebär det när hingstar som använts i aveln sänkts till C? "De ges ingen betäckningslicens" enligt asvh´s hemsida, men vad innebär det i praktiken? Att de är "likvärdiga" med avelsvärderade (ej godk) hingstar och avkommorna reggas på grå papper? Går det att höja dem sen igen, och hur påverkar det då avkommorna som reggades medan hingsten hade C? Antar att de isf fortfarande har grå papper eller?

Vill gärna också ha era synpunkter på naturlig betäckning och på "sätten det utförs" :smirk:
(Typ hingsten och stoet/stona går tillsammans på bete hela sommaren, eller att man håller båda, alt har hingsten lös och håller stoet. Finns säkert fler varianter, men dessa verkar vara de vanligaste)

Tacksam för svar! :bump:

Betäckningslicenens kostnad beror ju på vilken ras!
För arabiska fullblod (som är den enda ras jag kan) så kostar det 1500:- inkl. moms för bet. licens för främmande ston.

Ingen aning vad "C" betyder...det får ngn. halvblodskunnig svara på.

Jag har bara naturlig betäcknign med min arabhingst och jag håller hingsten medan någon annan håller stoet. Fungerar alldeles utmärkt! Min hingst är gudasnäll.

Tack för ditt svar, jag ville veta kostnaden för alla raser :)

Vill gärna ha fler svar/synpunkter!!

Bet.licens för arabhingst för betäckning enbart på egna ston kostar 1250:- inkl. moms och detta är en engångsumma.
Bet.licensen för främmande ston betalas årligen....

Liknande trådar

Avel Idag har på blup ett förstagångskorsningssto 50% travare (25% FR + 25% US) 50% halvblod (SF) belönats med Elit! Stoet har lämnat bra...
Svar
8
· Visningar
2 055
Senast: Zuzzi
·
Avel Hej på er, undrar om nån därute har info som kan hjälpa mig i mitt dilemma... Läget är som följer: Jag har ett tvåårigt hoppstammat sto...
Svar
6
· Visningar
2 095
Senast: SeagirlM
·
Avel Jag sitter här och funderar och behöver bollplank! Förra året fick mitt sto ett sto föl på dygn 332, allt enligt skolboken - att stoet...
2
Svar
22
· Visningar
3 083
Senast: QuickStar
·
Avel Jag har ett engelskt fullblodssto, som är registrerat som fullblod (raskod 01) men i fel avelsförbund, dvs hos ASVH. Hennes pappa...
Svar
1
· Visningar
785
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka