Har ni testat någon av dessa?

LinnK

Trådstartare
Hoppas att moderator låter tråden ligga kvar här,
då den endast är intressant för islandsfolket och kommer att bli bortglömd på en gång i den generella utrustningstråden.

Jag undrar om ni har testat någon av dessa Benni's Harmony sadlar?
Vars i sverige kan man klämma, prova och köpa dem?
Eller i annat fall, nån isländsk länk?

Ni som ev har provat eller till o med äger nån av dem, hur känns den?
Bra?
Dåligt?
Kostade?

FOCUS i svart och brunt

Focus_black.jpg

Focus_brown.jpg

ALLROUND

Allround_hnakkur.jpg

ALLROUND RS

Allround_rs_.jpg

ELEGANT i svart o brunt

Elegant_.jpg

Elegant_brunn.jpg

ELEGANT RS

Elegantrs_.jpg

COMFORT II i brunt o svart

Comfort.jpg

Comfortrs_.jpg

Jag tycker de ser rätt bekväma ut,
men vad kostar de,
och ÄR de så bekväma som jag tror?

Sv: Har ni testat någon av dessa?

Om du tittar lite grann uppåt på sidan ser du att det nu finns ett forum som heter Islandshästutrustning. Den här tråden skulle passa mycket bättre där, så jag har anmält detta till moderatorn.

Om du tittar lite grann uppåt på sidan ser du att det nu finns ett forum som heter Islandshästutrustning. Den här tråden skulle passa mycket bättre där, så jag har anmält detta till moderatorn.

Oj, sorry :o
Jag tryckte i bara farten i vanlig ordning.. :angel:

Hoppas nån kan svara på den iaf, om den hamnar rätt, ser alla förändringar nu, måste ju vara blind som missade det :rofl:

Känns förvirrande, men blir säkert bra.

Ingen som har nåt att säga om sadlarna? :confused:

hö*ks har väl ngn sort tror jag...

Jo, kan stämma, har för mig att de har HAFT "allround" där,
och eventuellt "elegant".

Men den finns inte nu, iaf inte i sundsvall, jag är dessutom mest nyfiken på nån av de ribbade :)

Om de är bekväma eller inte kan endast din HÄST svara på.

Det är dyra sadlar med mig veterligt fast bomvidd så de ska i så fall provas in på en färdigväxt välmusklad häst. De är ganska långa också och jag har aldrig sett någon med över 100 graders bomvidd.

Jag har mycket sällan haft en häst som "kommit i" en sån sadel :o

Om de är bekväma eller inte kan endast din HÄST svara på.

Det är dyra sadlar med mig veterligt fast bomvidd så de ska i så fall provas in på en färdigväxt välmusklad häst. De är ganska långa också och jag har aldrig sett någon med över 100 graders bomvidd.

Jag har mycket sällan haft en häst som "kommit i" en sån sadel :o

Det begriper jag väl,
det är ju det första jag tänker kolla om det blir aktuellt. :)

Varken jag eller Lycka trivs med Wintecsadeln vi har i dagsläget,
jag vill gärna ha en ribbad sadel,
och jag vet att hon trivs med/och kan ha en vid ribbad hrimnir legacy men jag har inte råd med en sadel för 18.000:- :crazy: :(

Så därför försökte jag hitta nån annan ribbad sadel som kan tänkas passa, har nån nåt annat förslag?

Globus kunde vara ett alternativ men som sagt,jag vill helst ha ribbsäte.

Hon är en nätt fröken, ska se om jag kan få in en bild på ryggen senare.

Visserligen är hon omusklad nu, men hon har stått på vila sen jag råkade ut för en ridolycka. Tanken är inte att hon ska ha den sadel vi byter till nu på en gång, utan det ska vara en sadel som hon ska ha när hon börjar få tillbaka sina muskler.

Om DU i stället tittar efter så ligger ju den faktiskt under Islandshästutrustning!!!!!:D Så vad var det du skulle anmäla till moderatorn?
Geggnir

Det är för att moderatorn flyttat tråden hit. När manily skrev sitt inlägg låg tråden under islandshäst.

/Malin

Jag har en Elegant. Har haft den drygt ett år och är jättenöjd.
Hästen är 13 år, stor och ganska lång.
Jag skulle nog behöva be en sadelmakare titta på den för den har sjunkit ihop lite i stoppningen.
Så på min färdigväxta häst som är lång och inte särskilt bred över ryggen passar den bra.
Jag sitter bra i den, är själv bred om baken och behöver plats.
Kan dock tänka mig att många hästar inte kan ha den för att den blir för lång och smal.
Jag gav när jag köpte den 14000:-

Jag måste säga att den nya Focus ser fin ut men får nog hålla mig till den jag har :)

Har provat allround och elegant. Jag gillade dessa sadlar, de kostar ca 14-15000. Dock finns det andra Stubbenmodeller som jag föredrar över dessa. Den nya Focus ser väldigt fin ut, synd bara att den inte kan passa min häst (för bred)..

De bennis harmony jag sett på olika hästar har alla varit sneda, då menar jag inte lite sneda heller, vet inte om det kan bero på att sadeln kanske inte är så stabil eller liknande, eller så har bara dessa ryttare varit sneda själva.

Min var ganska omusklad i somras då jag skaffade en ny sadel, som låg perfekt.
Nu, med mera muskler hos hästen så glappar den baktill, så jag skulle rekommendera dig att vänta med att skaffa en slutgiltig sadel tills den är "färdigmusklad".

Liknande trådar

Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 923
Senast: OlleAtlas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka