Har ni sett något sötare?

ztsu

Trådstartare

Min snart treåring hjälper mig att mocka tantans hage. Hon är så fin, så klok, och han kämpar på. Älskar att se dem ihop (i vanliga fall har han alltid hjälm på huvudet i stallet, glömde den idag :down:), och hon är alltid så varlig i hans närhet. Som om hon vet att han är liten. Älskade fina hästkrake. :love:

Hur är era hästar i närheten av barn?
 
Mitt smått tokiga sto blir alltid väldigt lugn när mina småbrödrar är med. 3 och 5 år är dom. Dom kan stå och borsta och klappa, ge godis osv och hästen står helt stilla och bara myser.

När jag är själv trippar hon fram och tillbaka hit och dit.. Någon liten piaff visar hon också då och då.
Så dom vet nog om när det är små barn och att dom då ska vara lite mer försiktiga. Samma när mina små hundar är med så tycker hon det är jätte roligt att hälsa på dom. Står även lugnt då.

@ztsu sjukt söt unge förresten ;)
Min lillebror på 3 också gick en gång och hämtade en grep när jag mockade i boxen och skulle hjälpa till. Skönt med lite extra hjälp ibland! :)
 
Jag var fem år och kunde inte komma upp på våra stora hästar utan hjälp men jag kom på att på betet kunde jag leda dem i grimman till vattentunnan som jag klättrade upp på med stoet i ena handen, sen gällde det att ta ett snabbt skutt över till hästens rygg, hon satte av i trav och jag höll mig i manen. De gillade nog egentligen inte att man red på dem skulle jag tro men världens snällaste som de var så nöjde de sig med att göra en tvär sväng när de tyckte det räckte, precis så att jag gled av, men inte mer och jag slog mig aldrig. Vi hade två avelsston då, ett äldre sto och ett ungsto bara fyra år och enbart insutten men hon var ändå bäst för hon hade mjukare gång och var skönare att sitta på kommer jag ihåg.
 
Min tvååring ska alltid hjälpa till och mocka, han har inte lärt sig det där med att skilja bajs från spån än bara:D
Men min nuvarande medryttarhäst får han inte hålla på med, men innan har han hjälpt till att leda och fixa:)
 
Min var alltid lugn av sig, men extra med barn. I boxen bredvid honom stod en b-ponny som var ganska pigg och lillasyster i den familjen (det var storasystrers häst) ville hellre klappa och prata med min Svarten (165cm). Han stod still när man borstade och hon kunde mata honom utan att bli nafsad. Hon var 3-4 år och sträckte inte alltid på fingrarna som man ska. När jag hade tagit bort honom berättade hon att jag inte skulle vars orolig. Hennes gammelmorfar var i himlen och skulle ta hand om Svarten åt oss.

Min första medryttare berättade också att hon en gång haft med sig barnbarnet till stallet, en flicka som i stort sett aldrig var stilla. Hon hade lugnt pysslat med Svarten och sedan kramat honom i minst 5 min och varit helt stilla. Han hade nosat henne i håret men annars inte rört sig.
 
  • Gilla
Reactions: MnM
Jag litar inte på min häst i närheten av barn. Hon är lite stissig i vanliga fall, och med barn runt omkring kollar och luktar hon mycket på dom konstiga miniatyr människorna.

Skulle aldrig någonsin låta ett barn leda och absolut inte sitta på min häst.
Någonting säger mig att det skulle bli katastrof.
 
@em-pirre - Ja de är verkligen coola tillsammans :D Och han har stenkoll på henne konstant! Minsta lilla hon hamnar i obalans så stannar han. När hon var runt året bara så vägrade han att gå med henne på ryggen om vi inte var två vuxna, en som höll i barnet och en som ledde honom. Försökte jag hålla henne med en hand och få honom att gå så tog han max 3-4 steg innan han stannade igen :love:

Och ja, hon sjunger mycket och ofta, speciellt när hon rider! :D
 
Åh, vad fint! Han jobbar så koncentrerat och klappar så fint. Och hon verkar så klok och nöjd. En riktigt härlig film att se, tack!
 
@macbeth @em-pirre @cambodia @fejt
Ja, hon är verkligen världens klokaste häst. När det bara är jag som är i hagen är hon ofta väldigt busig och bjuder in till lek, men så fort barnen (och speciellt den lille) är där är hon cool som en filbunke. Som två olika hästar. Och lillkillen fullkomligt avgudar henne. :love:

@Ninnurur
Underbart!!!
 

Hur är era hästar i närheten av barn?

Underbar film! Det verkligen syns på hästen (-s blick) att den är varsam.

Min tidigare häst var oerhört försiktig med allt som var smått, oavsett om det var barn, hundar, grisar eller getter. Det var många hästrädda barn som blev omvända tack vare henne.
 
Å vilken söt film!

Jag har fått berättat för mig när jag var ca 3 år och var med mamma i stallet. Hon mockade och hästen i fråga stod uppbunden i spolspiltan på behörigt avstånd (hästen var supersnäll, annars hade hon inte fått stå uppbunden i stallet när jag var där). Plötsligt ser mamma att jag står framme vid hästen så hon går bort mot oss. Men när jag ser henne komma springer jag och ställer mig under hästens svans! Mamma måste väl ha fått hjärtat i halsgropen, men hästen stod som ett ljus :love: och rörde inte en fena tills mamma hämtat mig.
 
Underbar liten filmsnutt. Man ser att hästen är moderlig och njuter av situationen.

Jag kikade på lite olika hästar när jag skulle köpa ny häst, och två av dem valde jag bort. De hade varken koll på sina egna fötter eller mina. Jag kände att dem kan jag inte ha ihop med mina barn. Bättre att de hamnar hos annan ägare.
Den häst jag köpte är väldigt moderlig och snäll mot kidsen, som nu är lite äldre och jag behöver inte bevaka dem hela tiden då jag litar på både barn och häst. Vissa hästar har det där trygga, goa lugnet kring småfolk.

Jag undrar om du hann med att njuta eller hade endast full fokus på att filma
 

Min snart treåring hjälper mig att mocka tantans hage. Hon är så fin, så klok, och han kämpar på. Älskar att se dem ihop (i vanliga fall har han alltid hjälm på huvudet i stallet, glömde den idag :down:), och hon är alltid så varlig i hans närhet. Som om hon vet att han är liten. Älskade fina hästkrake. :love:

Hur är era hästar i närheten av barn?

Vilken underbar film!

Våran gamle farbror är underbar med barn och djur. Han står som ett ljus och är så försiktig, de får t.om klappa honom på huvudet som han normalt inte låter en vuxen person göra direkt. Min tant... nja hon litar jag inte på med sitt humör. Hon är jättesnäll men råkar nån peta hon på fel ställe kan hon klappra med käften även om hon inte är ute efter att träffa men olyckor sker snabbt.

Min kbl travade med alla bokstavskombinationer som finns blev jag överraskad av. Han pillrar och smakar på allt, lite otålig och okoncentrerad men är så snäll. Vi var inne på travbanan och kompisen skulle galoppträna honom och hade med sig sin son. Efter ridpasset som inte gjorde min häst trött så han trampar omkring och är lite allmänt dryg tills hennes son kommer in i stallet, då står han som ett ljus och tittar intresserat på pojken. Helt plötsligt går pojken bara fram till hästen och lägger sin huvudet emot hästens huvud med hans mule emot axeln och där står dom och bara myser, kallblodet rör sig inte en millimeter utan står och bara tar emot. Normalt är han som sagt en sån som leker med mulen och tar saker/kläder/handskar mellan läpparna och smakar men inte en min gjorde han, så mysigt att se!

Hästen är 6 år och har aldrig varit i kontakt med barn.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 762
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 753
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 483
Senast: Stereo
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 440
Senast: Destiny_D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp