O
Osis
Ok tack. ska till bibblan och låna den idag hade jag tänkt man kan ju aldrig lära sig för mkt tycker jag
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
tintilar skrev:Jag har arbetat i corall men har nu bytt den mot en Picadero, då det är mer hälsosamt för hästen.
Själva lonegraretet i picaderon är viktig för relationen men är också mycket bra fysisk träning för hästen. Den lär sig att bära sig och röra sig på ett sätt som är hälsosamt för den, och den bygger rätt muskler på ett naturligt och effektivt sätt.
Dock ska longerarbetet inte vara längre än allra högst 15 minuter. Helst mellan 5-10 minuter. Hur ofta man gör det beror på olika saker. Men det räker inte med att man gör det en gång ochsen tror att ens relation är färdig och fast så för alltid. Det är inte bara det arbetet som bygger en relation, man måste ändra mycket i sin vardag.
Man ska ALDRIG arbeta en häst på det här sättet utan att veta vad man håller på med. Mycket täning på annat håll eller en bra tränare är ett krav. Löslongering är nämligen ett mycket bra sätt att knäcka hästen mentalt på och det är lättare än man tror att hamna i det spåret. Har du en mentalt stark häst kan det även, om man gör fel, leda till ombytta roller. Det blir hästen som tar kontrollen över dig. Och i värsta fall kan den gå till attack. Man ska aldrig löslongera inna man har en ordentlig grund och erfarenhet av att använda sitt kroppspråk. Den grunden får du genom att göra andra saker. Leda tex. Inte många människor inom ridsporten vet hur man faktist ska leda en häst på "hästriktigt" sätt.
Zindy16 skrev:vad är skillnaden på corall och picadero?
Aldrig hört picadero förut
*bra hästnman förresten *
Har en 2-åring som jag haft lite problem att leda. Hon vill inte alltid gå med, slänger med huvudet och småstegrar. Har därför tänkt att det skulle hjälpa att arbeta henne lös i en rundkorall eller picadero. För att förbättra kommunikation och bygga upp förtroendet. Även bättre ur säkerhetssynpunkt eftersom jag kan ha avstånd till hästen och inte på samma sätt riskera att få en hov i huvudet som vid ledning. Men här säger du alltså att man inte ska löslongera hästen innan man kan leda den?