har ni provat att komunicera med era hästar?

Ok tack. ska till bibblan och låna den idag hade jag tänkt :) man kan ju aldrig lära sig för mkt tycker jag :)

jag pratar med skötisen min ibland...(EPS och telepati) sedan använder jag mig av kroppspråket i nästan hela arbetet med honom (han är en 4-åring som ska ridas in i sommar). Det funkar jättebra, eftersom alla hästar i grunden kommunicerar med kroppsspråket (nu säger jag inte att alla hästar gör det, men alla osm jag har mött gör det). :bump:

Sv: Re: har ni provat att komunicera med era hästar?

Har en 2-åring som jag haft lite problem att leda. Hon vill inte alltid gå med, slänger med huvudet och småstegrar. Har därför tänkt att det skulle hjälpa att arbeta henne lös i en rundkorall eller picadero. För att förbättra kommunikation och bygga upp förtroendet. Även bättre ur säkerhetssynpunkt eftersom jag kan ha avstånd till hästen och inte på samma sätt riskera att få en hov i huvudet som vid ledning. Men här säger du alltså att man inte ska löslongera hästen innan man kan leda den?

tintilar skrev:
Jag har arbetat i corall men har nu bytt den mot en Picadero, då det är mer hälsosamt för hästen.
Själva lonegraretet i picaderon är viktig för relationen men är också mycket bra fysisk träning för hästen. Den lär sig att bära sig och röra sig på ett sätt som är hälsosamt för den, och den bygger rätt muskler på ett naturligt och effektivt sätt.
Dock ska longerarbetet inte vara längre än allra högst 15 minuter. Helst mellan 5-10 minuter. Hur ofta man gör det beror på olika saker. Men det räker inte med att man gör det en gång ochsen tror att ens relation är färdig och fast så för alltid. Det är inte bara det arbetet som bygger en relation, man måste ändra mycket i sin vardag.

Man ska ALDRIG arbeta en häst på det här sättet utan att veta vad man håller på med. Mycket täning på annat håll eller en bra tränare är ett krav. Löslongering är nämligen ett mycket bra sätt att knäcka hästen mentalt på och det är lättare än man tror att hamna i det spåret. Har du en mentalt stark häst kan det även, om man gör fel, leda till ombytta roller. Det blir hästen som tar kontrollen över dig. Och i värsta fall kan den gå till attack. Man ska aldrig löslongera inna man har en ordentlig grund och erfarenhet av att använda sitt kroppspråk. Den grunden får du genom att göra andra saker. Leda tex. Inte många människor inom ridsporten vet hur man faktist ska leda en häst på "hästriktigt" sätt.

Sv: har ni provat att komunicera med era hästar?

raderad hade redan svarat

Senast ändrad:

Jag försökte bara förstå hästen, jag har två hästar här hemma och allt jag försöker göra är att komma överrens och berätta vad jag menar genom kroppsspråk, precis som dom gör. Jag har läst en del böcker men det mesta har jag lärt mig genom att studera deras beteende och testa mig fram, nu kliar jag hästarna och de kliar tillbaka, vi leker och det e frid och fröjd

Sv: Re: har ni provat att komunicera med era hästar?

Zindy16 skrev:
vad är skillnaden på corall och picadero?
Aldrig hört picadero förut :)
*bra hästnman förresten :)*

picadera är en fyrkantig inhängnad, man låter hästen ha de fyra hörnen att gömma sig i, men när folk kom på att göra en korall som var rund var det bara för att hästen inte skulle få någonstans att gömma sig. Diamtern är densamma bara formen som är annorlunda och arbetssätten blir också annorlunda, automatiskt, eftersom jag tror hästar lätt kan känna sig trängda i en korall, iallafall mer trängda än i en picadero. Och dessutom böjer hästen sig och jobbar musklerna om den har en picadera istället för en korall för den springer ju ändå i en rund cirkel.

Har en 2-åring som jag haft lite problem att leda. Hon vill inte alltid gå med, slänger med huvudet och småstegrar. Har därför tänkt att det skulle hjälpa att arbeta henne lös i en rundkorall eller picadero. För att förbättra kommunikation och bygga upp förtroendet. Även bättre ur säkerhetssynpunkt eftersom jag kan ha avstånd till hästen och inte på samma sätt riskera att få en hov i huvudet som vid ledning. Men här säger du alltså att man inte ska löslongera hästen innan man kan leda den?

Jo absolut kan man göra det. Men Du måste ha en bra grund i hur man arbetar en häst i picadero/corall. Detta gäller framförallt när man har en ung häst som fortfarande är mycket medveten om hur hästar fungerar men mindre medveten om hur människan fungerar.

Samtidigt har jag själv lärt mig saker genom att prova, så har man en bra inställning och lite kött på benen så är det inte fel att göra det. Men man ska då vara medveten om vad man vill säga med sina signaler. Och också kunna bedömma om man är påväg i fel riktning. Det är viktigt att vara optimistisk och ha ögonen öppna efter signaler. Det är ju inte bara hon som ska se dina signaler utan du ska också se hennes.

Jag tycker att det är en mycket bra ide att arbeta med hästen lös med det här problemet, så som många andra. Men frågan är hur du ska arbeta med det. Löslongering är inte allt man kan göra i en picadero och just det här problemet finns det nog fler tillvägagångssätt för.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 500
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 020
Senast: Mickizz
·
Hästhantering Det var det här med rubriker. Men alltså, jag åker nästan alltid själv med min häst till träning en gång i veckan. Att lasta honom...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 865
Senast: Karoliten
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 383
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar