Bra fråga!
Detta har jag nämligen precis läst och jag tror att det är bäst om jag citerar författaren(dock hoppar jag över lite mindre viktiga saker) så att det inte blir fel.
Jag har en förmåga att uttrycka mig dumt ibland.
Först förklarar han vad en picadero är och sedan fortsätter han;
"Inom westernridningen finns en inrättning som har en liknande funktion, nämligen en sk. roundpen(corall). Men jag vill absolut avråda från att använda en sådan - den har inte på långa vägar så många förtjänster som picaderon.
Anledningen är enkel: Om vi noga betraktar det spår som hästarna rör sig på i en fyrkantig "volt", så ser vi att det inte är en regenrätt cirkel, utan en avrundad fyrkant. Den figur som hästen går på, tvingar den att ständigt ändra sin böjning, och att på så sätt gymnastisera sig.
Ytterligare en viktig aspekt: Vi människor uppehåller oss som regel i kantiga - fyrkantiga - lokaler. Det är faktiskt så, att människor, som under en längre tid måste vistas i runda utrymmen, snart förlorar orienteringen, och till och med blir sjuka. Det förhåller sig likadant med djuren.
Det finns en aspekt till: Hur viktigt det är att ofta växla plats i picaderon efter ett visst mönster, ska jag förklara senare. Bara genom att göra det, kan man möta och bemöta alla olika krav och situationer som uppstår under arbetets gång. Detta vore inte möjligt i en roundpen.
Alltså: Även om hästarna till synes går på ett runt spår i picaderon, ska utrymmet vara fyrkantigt."
Mycket blev det. Men det är så mycket viktigt att säga.
Han berättar även mer på andra ställen i boken, men det blir så luddigt att gå in på. Ni får köpa boken istället.
Den har framförallt lärt mig mycket när det gäller ridning och hästens form och balans.