har ni provat att komunicera med era hästar?

O

Osis

jag ahr läst boken Mannen som viskar med hästar av Monty Roberts och fick plötsligt ett stort behov av att lära mig mer om så kallad kommunicering med hästar.
jag lånade en till bok. (komemr inte ihåg namnet just nu) där stod det precis hur man gjorde :)

Nu undrar jag, kan jag som nyblrjare prova på detta med min fjording? eller ska jag ta hjälp?

är det någon annan som har provat detta??

måste få svar!!

Hej!
Jag kommunicerar med mina hästar.
Jag markarbetar mina hästar lösa i en round corall, och utanför kommunicerar jag med mina hästar.

Läs böcker om hästens beteende och hur de fungerar i flock och hur hästar kommunicerar med varandra så kan du själv förstå och börja kommunicera med din häst, det är faktikst inte så märkvärdigt.

Annars om du känner dig osäker så kontakta någon som tränar Natural Horsemanship.

Lycka till!

Sam

Jag tycker att jag komunicerar med min häst, med alla hästar jag kommer i kontakt med. Men jag är ingen "hästviskare" eller något åt det hållet.

Är lite osäker på om du pratar om ESP/Telepati eller kroppspråk.

När det gäller att prata med sin häst via kroppspråket så är det inte så lätt som det ser ut, innan man får till det. Det kan vara bra att ta hjälp av en NH-tränare som kan lära dig använda och förstå din kropp. Men man kanske inte har tillgång till det. Jag tycker absolut att du kan prova detta själv ändå. Själv har jag lärt mig av min häst(+ böcker och film). Men jag tror att det kan vara bra att ha lite grund i ämnet med hjälp av en tränare.

Jag använder både kroppspråket och möjligtvis ESP, och har som sagt aldrig haft tillgång till tränare. Dock är jag inget fan av Monty. Han säger säkert många visa ord men någonstanns håller det inte. Har aldrig sett någonting av honom som jag beundrar eller rekomenderar.

Såklart vill jag inte ändra på dina åsikter, jag tycker att du ska ta reda på själv vad du tycker. :bow:

Nu undrar jag, kan jag som nyblrjare prova på detta med min fjording? eller ska jag ta hjälp?

Hästar "pratar" ju hela tiden, med varandra och med oss genom kroppsspråket. Det är bara vi människor som inte förstår vad de säger, och det är nästan nödvändigt att lära sig detta för att kunna ha en harmonisk tillvaro ihop med sin häst ;)

Så sätt igång att plugga du, läs böcker, gå på kurser om du kan, men tänk på att den absolut bästa läraren är hästen själv! Sätt dig ner en hel dag och betrakta hur hästarna beter sig mot varandra i hagen så lär du dig mer än du tror!

Jag tänkte mest på det här med att ha dom i en rund korall och komunicera med kroppsspråket..
hur ofta ska man göra det när man lär sig det? räcker det med en gång eller ska man hålla på hela tiden?

gick en kurs, för precis ett år sedan..

tips; träna mycket på att slappna av, tömma huvudet. (mycket lättare sagt än gjort) man måste vara helt "tom".

lycka till :)

Jag har arbetat i corall men har nu bytt den mot en Picadero, då det är mer hälsosamt för hästen.
Själva lonegraretet i picaderon är viktig för relationen men är också mycket bra fysisk träning för hästen. Den lär sig att bära sig och röra sig på ett sätt som är hälsosamt för den, och den bygger rätt muskler på ett naturligt och effektivt sätt.
Dock ska longerarbetet inte vara längre än allra högst 15 minuter. Helst mellan 5-10 minuter. Hur ofta man gör det beror på olika saker. Men det räker inte med att man gör det en gång ochsen tror att ens relation är färdig och fast så för alltid. Det är inte bara det arbetet som bygger en relation, man måste ändra mycket i sin vardag.

Man ska ALDRIG arbeta en häst på det här sättet utan att veta vad man håller på med. Mycket täning på annat håll eller en bra tränare är ett krav. Löslongering är nämligen ett mycket bra sätt att knäcka hästen mentalt på och det är lättare än man tror att hamna i det spåret. Har du en mentalt stark häst kan det även, om man gör fel, leda till ombytta roller. Det blir hästen som tar kontrollen över dig. Och i värsta fall kan den gå till attack. Man ska aldrig löslongera inna man har en ordentlig grund och erfarenhet av att använda sitt kroppspråk. Den grunden får du genom att göra andra saker. Leda tex. Inte många människor inom ridsporten vet hur man faktist ska leda en häst på "hästriktigt" sätt.

Jag ska åka på en horsemanshipkurs så fort det är någon häromkring så jag kommer att få hjälp av tränare och så kommer ajg naturligtvis att fortsätta träna såhär hela tiden..
Men här kommer en fråga till:
Om man skulle testa det där med att komunicera med pållen, kan man förstöra honom då? Alltså att det bara blir värre i våran "relation" - att han inte alls accepterar mig eller nått sånt, som ni säkert märker så är jag en verklig nybörjare i sånt här..

Det är så roligt att du verkligen visar intresse för detta. :) Det skänker nytt hopp i mitt hjärta. :bow:

Du förstör inte din häst om du har en bra tränare. Det är så att om du gör på fel sätt kan det du gör, utan att du vet det, trycka ner din häst. Ta allt hans självförtroende och i värsta fall tillslut bräcka honom mentalt.

Men det behöver du inte oroa dig för alls. Så länge du är öppen att lyssna och aldrig tvingar din häst eller använder illska eller våld.
Kan lägga till att anlednligen till min avsky av Monty, är just för att jag tror att det är just detta han gör. Han bräcker sina hästar. Men efter som att det intr är något våld inlagt så är det svårt att se för den ovane.

Att arbeta i picadero skadar inte din häst - om du inte gör som Monty :angel:. Nej jag ska inte peka ut honom på det sättet, vill bara att du ska förstå vad jag menar. Det ni egentligen gör där är något av det mest naturliga som finna - Leker.
Detta ger er båda mer självförtroende, ni lär känna varandra, blir trygga med varandra, stärker era platser i flocken och ger er förtroende för varandra. För precis som hästen ska lita på dig, så måste du lita på hästen.

Du behöver absolut inte oroa dig, men du bör ha en tränare första gången. Om inte för din hästs skull så för din egen.

kalrt du kan testa.
Ta lite i taget och ta det lungt så ska du se att det ger reslutat. Börjam ed små enkla saker som tex att fjordan stananr om du stananr och så. Tänkt på att göra en sak i taget bara, annars blir hästen väldigt förrvirrad. Gör saker där du ger hästen chans att välja själv och som stärker både ditt och hästens självförtoende :)
Lycka till! :)

vad är skillnaden på corall och picadero?
Aldrig hört picadero förut :)
*bra hästnman förresten :)*

Picaderon är väl fyrkantig har jag för mig?
Är den 10 x 10 meter eller nåt sånt?

Och corallen är rund..

Picaderon har form av en kvadrat med måtten 10x10m(ibland 11x11m). Och en corall är ju som alla vet cirkelformad. :)

Småsaker kan man tycka men det är mycket stor skillnad!

Bara en nyfiken fråga. Det här är intressant. Varför är det bättre för hästen att löslongeras på en fyrkantig bana än en rund?
Vad ger den fyrkantiga för effekt som en rund inte kan ge?

Ja det undrar jag med, vad kan man göra på en fyrkatig som man inte kan göra på en rund.. I en fyrkant kan ju hästen gömma sig i hörnen, det är väl inte bra?

Bra fråga! :idea: Detta har jag nämligen precis läst och jag tror att det är bäst om jag citerar författaren(dock hoppar jag över lite mindre viktiga saker) så att det inte blir fel. :p Jag har en förmåga att uttrycka mig dumt ibland.

Först förklarar han vad en picadero är och sedan fortsätter han;
"Inom westernridningen finns en inrättning som har en liknande funktion, nämligen en sk. roundpen(corall). Men jag vill absolut avråda från att använda en sådan - den har inte på långa vägar så många förtjänster som picaderon.
Anledningen är enkel: Om vi noga betraktar det spår som hästarna rör sig på i en fyrkantig "volt", så ser vi att det inte är en regenrätt cirkel, utan en avrundad fyrkant. Den figur som hästen går på, tvingar den att ständigt ändra sin böjning, och att på så sätt gymnastisera sig.
Ytterligare en viktig aspekt: Vi människor uppehåller oss som regel i kantiga - fyrkantiga - lokaler. Det är faktiskt så, att människor, som under en längre tid måste vistas i runda utrymmen, snart förlorar orienteringen, och till och med blir sjuka. Det förhåller sig likadant med djuren.
Det finns en aspekt till: Hur viktigt det är att ofta växla plats i picaderon efter ett visst mönster, ska jag förklara senare. Bara genom att göra det, kan man möta och bemöta alla olika krav och situationer som uppstår under arbetets gång. Detta vore inte möjligt i en roundpen.
Alltså: Även om hästarna till synes går på ett runt spår i picaderon, ska utrymmet vara fyrkantigt."

Mycket blev det. Men det är så mycket viktigt att säga. :) Han berättar även mer på andra ställen i boken, men det blir så luddigt att gå in på. Ni får köpa boken istället. :D Den har framförallt lärt mig mycket när det gäller ridning och hästens form och balans.

Om vi noga betraktar det spår som hästarna rör sig på i en fyrkantig "volt", så ser vi att det inte är en regenrätt cirkel, utan en avrundad fyrkant. Den figur som hästen går på, tvingar den att ständigt ändra sin böjning, och att på så sätt gymnastisera sig.

..och inte går omkring med en mer eller mindre statisk böjning. Statisk belastning sliter på muskler och gör dem stela.

skulle jag vilja tillägga till ett i övrigt lysande inlägg

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 500
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 020
Senast: Mickizz
·
Hästhantering Det var det här med rubriker. Men alltså, jag åker nästan alltid själv med min häst till träning en gång i veckan. Att lasta honom...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 865
Senast: Karoliten
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 383
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar