Har ni märkt av Cecar Millan-effekten?

Blandrastik

Trådstartare
Satt på en bänk i parken på lunchen med en spring-latte i näven och
hunden liggandes i skuggan gnagandes på ben.

Ser en kille komma gåendes med nån stor svart blandras, hans hund observerar min och, börjar dra åt mitt håll, jag hör det här väsande "Schss" från killen. Ingenting händer hans hund hänger fortfarande i kopplets ände nu med spetsande öron dovt morrande.

Då kommer foten, eller rättare sagt, sparken, med vänster doja placeras hunden i diket. Den kommer upp lika fort, numera skällandes hysteriskt åt mitt håll. Ny spark, hunden försvinner ner i diket och kommer åter upp lika fort.
Det hela slutade på en ganska klassiskt sätt, med hunden släpandes med frambenen en halv meter ovan mark, husse har ett rejält grepp om halsbandet och på detta vis passerar de oss. Min hund har nu slutat tugga på sitt ben och tittar förvånat på ekipaget som släpar sig förbi oss.
Jag undrar hur han tänkte killen typ; "Fasen, det funkar ju på TV.."

Sv: Har ni märkt av Cecar Millan-effekten?

haha.. jo detta har jag också sett, och hört.. men inte lika extremt som du ;)

de är någon man ser mycke nu för tiden , har även kommit på mej själv me de där " schyy" ljuden *skratt* men han har en förmåga att nå fram till människor denne cesar =) men dock borde nog folk begrip att man kanske måste ta råd av en instruktör om man inte klarar av de med sin hund , =)

Jag har också märkt det. Eller varför inte de som har hunden i tio centimeter långt koppel en hel promenad och rycker så fort hunden rör hundet och gör det där lilla "schs"-ljudet. Och frågar man varför så får man svaret "det är bästa sättet att motionera en hund, eftersom den måste veta att man är en ledare." :smirk:

de är någon man ser mycke nu för tiden , har även kommit på mej själv me de där " schyy" ljuden *skratt* men han har en förmåga att nå fram till människor denne cesar =) men dock borde nog folk begrip att man kanske måste ta råd av en instruktör om man inte klarar av de med sin hund , =)

Jag använder många olika ljud när jag vill ha uppmärksamhet/korrigerar min hund. Har ofta använt detta ljud men har nu fått tillsägninga av folk pga att de tror jag fått det från Ceasar. Man tänker ju inte på hur man låter.. handlar instinktivt när något händer. Men nu får man helt plötsligt inte låta hur man vill :confused::D

För övrigt skulle jag önska att folk i vårt område tog lite goda råd från Ceasar. Här går väldigt många (småhundsägare) med långt koppel o ingen pli på hundarna.. o man får absolut inte säga till dem, de är ju familjens bebisar. Korrigerar jag min lilla hund ute finns folk som blänger mm. FAST jag aldrig tar i min hund eller rycker i kopplet.. bara låter/säger till :cool:

Oh ja, det har jag. Och folk på furmet vill mena på att folk inte aaaaalls påverkas av hans program :angel:

Jag har inte märkt det på samma sätt som dig - däremot har min kära mor + hennes sambo pratat om hur fel jag gör med de hundar jag haft hem till dem.. Jag gör ju inte som Cecar - därför gör jag fel, tycker de.

Morsans sambo skulle en gång få rasta en tik jag hade hem. Han (nästan skrek) "FOT!" åt henne. Hon kurade ihop sig och gick långsamt, slutade på så sätt dra i kopplet. När han kom hem berättade han stolt att tiken hade gått fot med honom jättefint...
Till grejen hör den att den tiken aldrig någonsin hade fått höra kommandot "fot" på den tiden och inte var tränad någon lydnad med öht... Något riktigt fotgående var det alltså aldrig frågan om, utan hon blev bara osäker på honom - mer än hon var från början. :grin:

Jag har inte märkt det på samma sätt som dig - däremot har min kära mor + hennes sambo pratat om hur fel jag gör med de hundar jag haft hem till dem.. Jag gör ju inte som Cecar - därför gör jag fel, tycker de.
Det där känner jag igen :rofl:

Men jag tror ju också att det är mindre okunniga folk i så fall. Man kan väl inte inbilla sig att träningen Ceasar gör funkar utan guidning av kunnig person? Det är ju dessa människor som tror sig ha kunskaperna och testar på egen väg. Med just effekten av som beskrevs i TS tråd. Skamligt att folk bara vill utöva det bland andra folk..Speciellt när det inte har någon som helst effekt mer än att hunden blir än mer trissad av att husse/matte är blåst:mad:

Självklart är det pga okunnighet som det blir sådär, men det finns ju faktiskt en enorm mängd okunniga hundägare i landet. Lägg där till de personer som inte har hund, men är smått intresserade pga någon släkting/bekant har hund.
Alla dessa människor har troligtvis sett Cecars progam någon gång och där "fått lära sig" hur man ska göra. Tänk sedan att de flesta av hundägarna är berädda att testa det på sina hundar och de flesta av icke hundägarna kanske säger åt sina släktingar/bekanta eller kanske skaffar egen hund "för de vet ju hur det går till".

Effekten av allt detta borde märkas ute i samhället, även om det kanske inte märks så mycket nu mot förut pga att de ouppfostrade hundarna fortfarande är ouppfostrade.

Jag använder många olika ljud när jag vill ha uppmärksamhet/korrigerar min hund. Har ofta använt detta ljud men har nu fått tillsägninga av folk pga att de tror jag fått det från Ceasar. Man tänker ju inte på hur man låter.. handlar instinktivt när något händer. Men nu får man helt plötsligt inte låta hur man vill :confused::D

Jag och min mamma har så långt bak jag kan minnas ( har egen uppfödning) använt oss av "sscht" och sss ljud i uppmärksamhetssyfte samt korrigeringssyfte, jag blir numera helt nojjig o stör mig på mig själv när jag kommer på mig med att använda "sscht"-ljudet, känner mig skitfånig, efter att jag sett på hans program :eek: Men det är använt i vår familj sen långt innan Cesar ens va påtänkt.

Jag och min mamma har så långt bak jag kan minnas ( har egen uppfödning) använt oss av "sscht" och sss ljud i uppmärksamhetssyfte samt korrigeringssyfte, jag blir numera helt nojjig o stör mig på mig själv när jag kommer på mig med att använda "sscht"-ljudet, känner mig skitfånig, efter att jag sett på hans program :eek: Men det är använt i vår familj sen långt innan Cesar ens va påtänkt.

Det är ju också ett vanligt ljud inom hästvärlden. Det där ljudet är inte "Hans" på något sätt öht.

Nej, inte här hemma, men har sett det "utombyss" :crazy:

Vad jag anser om det hela lämpar sig inte riktigt "för tryck" :angel:

Fö, så är sch-ljudet något som används bla. inom vallning när man tänder unga hundar och inte har några kommandon. Och det uppkom för CM-eran :cool:

folk på furmet vill mena på att folk inte aaaaalls påverkas av hans program :angel:

Vissa av oss anser dock att han är nonsens, som inte kommer med något nytt. Snarare tvärtom i en del avseenden.., men för andra är han ju en "gud" :eek:

Han ska dock ha lite cred. för att han är bra på att förmedla till människorna vad de gjort för fel på ett bra sätt.

*kl* Jag har samma "korrigeringsljud" till hundarna som hästarna: "hey", men har ibland kommit på mig själv att nu ibland använda "schy-ljudet" till både... Tänk vad man suger åt sig utan att ens tänka på det!

Vissa av oss anser dock att han är nonsens, som inte kommer med något nytt. Snarare tvärtom i en del avseenden.., men för andra är han ju en "gud" :eek:

Han ska dock ha lite cred. för att han är bra på att förmedla till människorna vad de gjort för fel på ett bra sätt.

Jag måste erkänna att jag sett kanske ett halvt program och har inte så stor koll på vad hans filosofi egentligen går ut på. Har en vag aning men har som sagt inte sett så mycket själv.

Men om det han förmedlar är redan känd kunskap som fungerar så är det väl jättebra att det kommer ut till folk? (Sedan det här med el är naturligtvis en annan diskussion). Det finns ju uppenbarligen ett behov och ett sug efter kunskaper om vardagslydnad eftersom programmet har blivit så stort. Just att han blivit så stor är väl ett tecken på att det finns ett kunskapshål att fylla.

Utbudet av vardagslydnadskurser begränsar sig på vissa ställen till IMMI och på BK är det väl ofta mer tävlingslydnad än vardagslydnad redan från början (jag kan ha fel men det är det intrycket jag fått).

Om det är känd kunskap är det väl inte nonsens? Eller har jag missförstått vad du menar?

Det är ju inte alla som liksom du är uppvuxna med hundar och fått kunskapen naturligt.

jag har också märkt effekten, och vissa människor är ju extrema i sin efterlikning. de försöker göra som han, sammtidigt som de utvecklar egen metoder utifrån hans... utn att tänka på att varje hund är individuell. :P

Men ljudet använder jag på min hund också, men mest för att jag använder det på hästen ibland.

Precis! Jag blir knäpp.

Jag tycker det är en nackdel att de får det att se så lätt ut på tv, det är ju därför normale svensson tror att han ska kunna få grundpli på sin hund genom att ta ett varv runt kvarteret.

Det hade varit intressant att få mer av hur hundägarna tränar sina hundar efter att Ceasar varit där första gången. Nu blir det bara en evig framgångssaga med:

1. den hyperbesvärliga hunden
2. Ceasars "mirakulösa" förvandling av hunden "time 9 minutes"
3."Thank you Ceasar for helping us with our dog! Everything is working just fine now! Bless you!".

Jag blev själv biten nyligen när jag försökte leka Ceasar... :o Det är verkligen inte så jäkla lätt som det ser ut att hålla en rabiat minihund i nackskinnet och få den att lugna sig.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en boxertik på 2 år, världens snällaste när det kommer till människor. Älskar allt å alla, precis som en boxer ska vara...
Svar
10
· Visningar
5 045
Senast: Ainon
·
Övr. Hund Min sambo ( och darmed ocksa jag) har en aldre labrador korsning sedan 4 ar tillbaka. Nar sambon forst fick ta over henne var hon...
Svar
6
· Visningar
971
Övr. Hund Tvärs över gatan från jobbet finns det en man som har en ung hund av brukshundsras. Både jag, den andra hundägaren på jobbet och en icke...
Svar
4
· Visningar
947
Senast: Seabaz
·
N
Övr. Hund För ca 2timmar sen var jag ute på promenad med hunden. Kommer på en cykelbana och ser längre fram en medelålders man med en svart hund...
Svar
11
· Visningar
1 291
Senast: Ravishing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka