Har ni fått byta stjärntecken? Kanske blivit det nya ormbäraren?

Haha, jag och morsan är visst oxe istället för tvillingar, vi vägrar, för vi båda följer beskrivningen för tvillingar väldigt bra :p Men ja, det är ju inte direkt så att vi fått våra personligheter av stjärntecknen och nu plötlsigt behöver byta personlighet, så jag bryr mig inte nämnvärt.

Jag har tydligen fått byta från lejonet till kräftan. Men jag kommer nog fortsätta påstå att jag är ett lejon så får Nasa komma med hur många nyheter de vill. Läser man karaktärsdrag hos lejon (oavsett var man läser dem) så är jag ett utpräglat sådan. Alltså Verkligen Spot On.

Sonen fick det nya stjärntecknet. Nu är han så pass liten att det inte går att säga vare sig bu eller bä om det. Dock finner jag det högst intressant att beskrivningen måbra har om det nya stjärntecknet är en kopia från lejonets. Alltså ordagrant. O_o

Precis samma för mig.
Jag blev också kräft och det stämmer inte öht hur jag är, jag är ett typiskt lejon.

Att det är synd och skam att vi 2016 fortfarande har folk som tror på denna medeltida "magi". Hallå, upplysningstid?
Tror du? Att det verkligen finns folk som tror på det:confused:

Min uppfattning är att en del folk mer tycker att det är en kul grej, men inget man tar på allvar.

Jag har läst på internet (och då är det som alla vet sant! :up:) att man ska behålla samma horoskop som tidigare. När man säger t.ex. Stenbock syftar man nämligen EGENTLIGEN inte på stjärnbilden, utan på planeternas position under den tidsperioden. Ditt horoskop är alltså kalibrerat efter planeterna, vilket inte påverkas av förskjutningen av stjärnbilder.

(Slut på dagens lektion i värdelöst vetande. Nästa vecka går vi igenom hur man stickar sin alldeles egna foliehatt.)

Fast det här är ju minst 30 år gammalt och ingen nyhet, att man skulle vara född i "fel" tecken och att det "rätta" är det som är före ens eget eftersom positionerna flyttat sig, det är inget nytt påhitt av NASA. :laugh: :laugh: :laugh:

Lite kul, på många sätt.
Det innebär ju att de personlighetsdragen som beskrevs för t.ex. Lejonet för några tusen år sedan, inte borde stämma för någon som är född i Lejonet i nutid. Alltså, att alla som tycker att de precis passar in på sitt stjärnteckens beskrivning är beviset på att tron kan försätta berg.

I övrigt är detta beviset på att media inte dubbelkollar eller faktagranskar ens det allra minsta innan de blåser upp rubriker och artiklar...

Jag är fortfarande Lejon. Tror för övrigt inte ett dugg på det där med astrologi.

Det är ju flera här i tråden som tycker att det beskriver dem jättebra...

Med tanke på att beskrivningarna är rätt svepande är det inte särskilt svårt :) Är det någon som ens har sagt jättebra? Tycker mest det är personer som "skrattar" lite åt det och tycker att den ena passar bättre än den andra utan att fästa något större allvar vid det.

Njaaa, enligt det där har jag blivit en ormbärare istället för skytt. Men det struntar jag i, jag är en skytt punkt slut :D

.. Sen tror jag inte att ens stjärnteken påverkar en speciellt mycket. Fast lite kul är det ändå :)

Det här är som sagt inte en ny upptäckt, Hipparchos upptäckte ju precessionen redan innan år 0.

Astronomer och astrologer (förr i tiden var de ofta både och) har alltså sedan länge varit medvetna om utvecklingen, trots att detta presenteras som en nyhet med jämna mellanrum. Det är egentligen helt irrelevant för astrologin eftersom den grekiska zodiaken inte har med stjärnbilder utan med årstider att göra vilket Ptolemaios, ännu en gammal grek, poängterade några hundra år efter att Hipparchos noterade precessionen.

Så om man är bestört över sitt "nya" stjärntecken och det inte är tillräcklig tröst att astrologi inte bygger på fakta kan det kanske vara en tröst att zodiaken enligt västerländsk/grekisk tradition (till skillnad från tex indisk/hinduisk tradition) inte alls beror på stjärnornas konstellationer och därmed fortsätter vara helt oförändrad.

Liknande trådar

Övr. Barn Ångestnivån stiger här i mammahjärtat när 6-åringen visar mer och mer stress-symtom Hur kan man lösa umgänge/boende med båda...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
40 710
Senast: Bellami4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar