Har ni använt akupunktur på er häst?

F

Filosofen

Hur funkande det? Fick hästen nåra biverkningar, själv kan man ju må rätt kasst efter en behandling även om man sen blir bättre. Under hur lång tid behandlades hästen? Blev den bra? Vem gjorde det?

*Tjugo frågor* från en funderande Filosfen :confused:

nej, jag har inte använt just akupunktur på min häst men min equitereapeut använde akupressur ett antal gånger på min hästs rygg när hon hade spänningar i den och fick ont. (akupressur är tryck på akupunkturpunkter, alltså inga nålar).

hon reagerade oerhört bra, blev mjuk och fin i ryggen, spänningarna släppte (i samband med massage) och hon verkade må jättebra av det!
någon trötthet märkte jag inte av, men det kanske inte är samam sak när det inte är nålar inblandade?

Har haft hjälp av en equaterapeft (eller hur det stavas) och han använde mestadels akupunktur för att få muskler avslappnade. Han hade spänningar vilket gjorde att han vred korset och "stack" vänster bak mellan framhovarna medans högerbak gick utanför. I vanliga fall breddade han rejält och hade gott om plats.
I början fick han behandling 1 gång i veckan a 600:- sen efter 1 månad räckte det med 1 gång i månaden.
Det funkade väldigt bra och kunde rätt snabbt se resultat, ungefär 2 veckors behandling.

Tyvärr kom det fram att hästen hade en skada i höger bakknä så även om han fick hästen rak så kom problemet tillbaka hela tiden.

Eftersom akupunkturen var den enda behandlingen som verkade funka och försäkringen täcker ju inte så han blev skickad till slakt.

jonte

Equiterapeuten vi använder kör akupunktur både när det bara är "underhållsgenomgångar" (travhästar) och när något muskelproblem behandlas.
Vid underhållen har jag inte märkt någon skillnad men den senaste konvalecenten blir lite "kantigare och stelare" de första dagarna för att sedan bli bättre. Hon har problem med bäckenrotation (från början åt två håll) och att sista ländkotan dras snett så det är ju stora muskelgrupper som manipuleras. Sedan i februari (när jag fick henne) har hon behandlats varannan vecka fram till för ca en månad sedan då hon fick en ny odefinierad hälta i ett bakben. Det kan vara en mjukdelsskada runt bakknä eller sitta högre upp så just nu har hon bara semester.

Hon är för övrigt synbart bättre åtminstone i ländryggen, det lilla som är kvar hoppas vi kunna fixa till bara hon blir bra igen.

Vem som gjort det? Det får man ju inte lägga ut.

/// ghost

Jag har haft Mycket hjälp av en TCM-akupunktör som är spec. inriktad på häst (alltså Inte någon equiterapeut) till min förra häst. Hon blev Kanonfin! Redan efter första behandlingen var hon bättre och efter det har jag fortsatt med behandlingarna. Mycket bra resultat helt enkelt.
Har även fått lära mig mkt akupressur av akupunktören, för att kunna behandla själv emellan hennes turer till stallet.

De "biverkningar" jag sett/märkt är lite träningsvärk och trötthet, inget annat.

Mycket dyrt, men väl värt pengarna. Nya pållan ska få träffa henne så fort jag kommer igång ordentligt med henne.... :)

Eftersom akupunkturen var den enda behandlingen som verkade funka och försäkringen täcker ju inte så han blev skickad till slakt.

Om utbildad veterinär utför akupunkturen så täcker försäkringsbolaget.

Min herre har fått akupunktur av equiatrikern för att lossa djupa muskelspänningar, och på vissa punkter för att öka cirkulationen i t ex ett ben. han har varit synbart bättre genast efter.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar