Har ngn sett detta förut??!

E

emmabruce

Jag har ett äldre sto där underlivet svullnade upp något enormt i söndags. Dagen innan hade hon haft några små skinnflådda fläckar vid sidan upp på "skinkorna" så att säga. Dock ej påverkad i allmäntillståndet och hade inte särskilt ont. Pratade med veterinär som tyckte vi skulle avvakta till måndag. Måndag morgon var det värre och det hade blivit stora skinnflådda områden. Veterinär kom ut och konstaterade att hon aldrig sett det tidigare och inte visste vad det var. Hon utgick från att det var en lokal inflammation och stoet fick pencillin, antiinflammatoriskt och smärtstillande. Nu ikväll är det ännu värre och de skinnflådda fläckarna sträcker sig långt ut som öppna sår . Ringt vet igen men de vet inte mer de kan göra ikväll då hon fortfarande inte är allmänpåverkad. Är det möjligtvis någon som sett detta tidigare och kan ge några tips om vad det kan vara?? Är väldigt orolig...

Sv: Har ngn sett detta förut??!

En del ston kan klia sig så att det blir sår och svullet, mina dräktiga ston gör så ibland så det kan ha med hormoner att göra. Jag skulle råda dig att ringa till Ultuna i morgon och höra vad dom tror.

Sv: Har ngn sett detta förut??!

Kanske någon aggressiv form av beskällarsjuka? Det kan ge konstiga "sprickliknande" symptom med vätskande sår som breder ut sig, men kanske inte så dramatiskt som du beskriver, och jag minns inte att de drabbade jag sett svullnat upp så värst mycket.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka