Har någon varit med om något liknande.

SusieQ

Trådstartare
Det finns en risk att det blir ett långt inlägg, ska försöka fatta mig så kort det går.

Det gäller min häst, ett halvblod på 19 år (har gått S:t Georges och tävlas nu i lätta klasser av funktionshindrad, dvs jag), hästen är kärnfrisk och har så varit de senaste två åren. I augusti i år blir hon halt på vänster hovled fram och knä bak (total vila ca 1,5 - 2 mån från upptäckt till friskförkl.). Efter en behandling är hon frisk och sätts igång lugnt, hon hade inte tappat så mycket som tur var.

När hon i princip har kommit igång för fullt igen, börjar hon bete sig underligt, göra konstiga saker när jag red bl.a. det gör hon aldrig. Enligt stallägaren har hon även ett udda beteende i boxen och hagen (det är helpension i stallet, jag behöver bara rida och borsta hästen). En dag slutar hon att äta. Veterinären kommer och tittar på henne, konstaterar fång, vilket i mina öron låter konstigt.
All mat tas bort, hon får boxvila och ordineras Metacam. Skorna tas av och hon får torv under halmen för att det ska bli mjukare.
Detta hjälper bra och hon piggnar till igen, bara för att bli ännu konstigare.

Nu ger hon mest ett apatiskt uttryck, rör sig sakta, men bättre än när hon hade fång, hon är ju trots allt inte helt ung längre...
Vi åker in till kliniken igen. Där kan jag bara säga till veterinären;"Det är något fel på hästen, men jag har ingen aning om vad, hon är inte sig själv iaf".

Vet. (som sett hästen förut), vill se henne röra sig, vi longerar, först i vänster varv. Det ser bra ut, visst är hon stel efter att ha stått stilla så länge, men hon haltar inte och fången hon hade ger sig inte till känna. Sen byter vi varv, eller rättare sagt, försöker byta varv. Hästen vägrar låta den som longerar att byta sida utan parerar hela tiden med kroppen.
Tillslut lyckas vi få henne i höger varv. Tvärnit! Det går inte få henne att gå i höger varv. Ledde man henne la hon sig nästan på den som gick med henne och trava var inte att tala om. Detta är ett extremt udda beteende för den här hästen. Vi upptäckte även att hon inte ville böja halsen/kroppen åt höger, gjorde man det ändå, rullade hon med ögonen.

Veterinären visste inte riktigt vad han skulle göra.
Vi bestämde att vi skulle ta några blodprov, så vi tog ett Borrelia/Erlichia, ett på blodvärdena och ett på de inre organen (lever njure).

Blodproven kommer tillbaks och visar.... att hon är helt frisk. Dock ser hon fortfarande apatisk och olycklig ut. En ny omgång Metacam sätts in, samtidigt som fodret höjs en aning och hon får gå ut i en större hage istället för sjukhagen hon stått i sen augusti. provar longering igen, på Metacam denna gången då, samma konstiga beteende nu.Vi märker också att hon har ont i manken (vilket kan förklara oviljan att böja sig och att hon inte rullar sig längre). Någonstans här börjar jag få "hitta ny häst panik" (jag vill inte ha en ny häst, inte än, jag vet ju att hon är gammal, men hon är långt ifrån färdig).

Folk börjar prata om hjärnblödning och gud vet vad.

Då, då händer det, hon börjar så smått bete sig som sig själv igen, en dag sprang hon i full galopp bort från mig i hagen (jag svor lite, men var ändå glad för att hon sprang). Hon har börjat rulla sig igen, skitgrisen. ::crazy:.
I stallgången har hon tom börjat "busa" lite (hon kan knappt busa, är alldeles för väluppfostrad för det). Bäst av allt är kanske att den apatiska blicken försvunnit och hon återigen har glada ögon. Jag har även masserat hennes manke och bogblad med liniment, bara det verkar ha gjort henne lite piggare.

Så, det blev lite långt, och här är vi nu, funderar på att höra med veterinären, vad han tror om att gå ut och gå med henne (vågar inte sitta på henne nu). Har någon här varit med om ett liknande beteende?

Vi vet ju fortfarande inte vad som var fel (om hon nu är frisk ens, mycket bättre är hon iaf). Jag har inte sett något liknande den totala vägran att gå i ena varvet som hon visade.

Min gissning är att hon sprungit i hagen och ramlat eller sträckt sig på ett sätt som framkallat smärta i området kring manken (smärtan var tydligt muskulär, dock inte till en början).

Vad tror ni om det hela? Hur ska man kunna friskförklara en häst som "inte varit sjuk" (ja ngt var det ju, men ni fattar nog vad jag menar). Alltså, vad ska man friskförklara henne ifrån?
lite objektiva åsikter vore bra. Åsikter och funderingar överhuvudtaget iofs.

Hästen är som sagt mycket bättre nu, hon beter sig normalt igen, halt var hon ju aldrig, vad vi kunde se, ska prova longera idag igen och se hur det går (jag har sett henne gå i höger varv i hagen av sig självt iaf).
 
Sv: Har någon varit med om något liknande.

Det låter onekligen ganska märkligt i mona öron.
Jag hade nog tagit ut en duktig ET för att gå igenom hästen om du inte
redan har gjort det.
 
Sv: Har någon varit med om något liknande.

Jag var med om något liknande med min tidigare foderhäst. Hon slutade springa i hagen, ville inte gå i höger varv, vägrade i sten att lyfta vänster fram. Hade ut ET som snabbt konstaterade att hon hade skadat sig på höger sida av manken. Iom att hästen var dräktig kunde ET inte behandla, men rekomenderade dagliga promenader till återbesök (1 mån). Vid återbesöket var hästen helt återställd.
 
Sv: Har någon varit med om något liknande.

Det låter lite som min häst... Han va jättekonstig en kväll. Ville inte stödja på höger fram och vänster bak och nästan lutade sej mot boxväggarna för att orka stå. Försökte man leda honom typ "hoppade" han fram. Detta kom helt plötsligt när han stod inne o åt kvällsmaten.
Ingen i stallet hade sett nåt liknande men efter många om och men provade vi att massera in arnika på länden på honom och tryckte i honom en dos Metacam som jag hade hemma o en kvart senare va han helt normal igen!
Nu såhär i efterhand tror vi att han kan ha fått kramp i ryggen för han har lite "historia" med sin rygg...är lite sned i länden och avlastar ofta vänster bakben, och han hade början till lymfangit i höger framben samtidigt (olycksfågel som han är) och vi tror att eftersom han då ville avlasta även höger fram så blev det liksom för mkt så det blev kramp i ryggen.
Det är våran teori iallafall.
Kan väl tillägga att nu går vi hos kiropraktor och massör och han rids och är hur frisk som helst peppar peppar :banana:
 
Sv: Har någon varit med om något liknande.

Låter som ett konstigt beteende!

Skada i halsen/manken??? Har haft en häst som vägrade gå en ena varvet, hittade en skada i halsen precis framför manken!
 
Sv: Har någon varit med om något liknande.

En bra ET röstar jag för. Ni har ju redan gjort en veterinär utredning utan att hitta något annat än symptom (som nu börjar avta).

Ibland kan det räcka att de rullar sig olyckligt och sprattlar till, ibland ligger det en sten som ställer till det när de rullar över - det är så mycket som kan göra att det skiter sig.

Fullblodet tror vi lade sig fast i boxen, inget vi märkte något av förrän efter en halv dag då han blev blockhalt och fick en has stor som en fotboll. 6 månader tog det innan det var helt utrett (dessvärre kommer svullnaden att bestå för alltid).
 
Sv: Har någon varit med om något liknande.

Vår ponny har haft något liknande för sig.

Vägrade att springa i högervarv vid longering. Gjorde som du beskrev - tvärkast och varvbyte.

Vi tog ut en ET till stallet och det visade sig att hon hade en svår låsning i vänster fram. Låsningen gjorde att hon helt enkelt inte fixade att stäcka ut benet ordentligt när hon sprang i högervarv, då motsatta sidan (vänster) måste ta ut stegen längre - speciellt vid voltarbete.

Det gjordes två behandlingar - den första utan resultat. Den andra med lite mer krafttag, då höll ET:n fast v.f och ponnyn fick genom rörelse framåt "knäcka" till benet. (svårt att förklara)Men det hjälpte i alla fall....:)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 730
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 942
Senast: animalasia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 222
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
808
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp