Har någon provat bravetco fästingmedel?

Det är ett medel som ges i form av tuggtabletter med 12 veckors mellanrum. Bra för hundar som vistas mycket i vatten. Någon som testat det? Eller känner någon som testat det?

https://www.fass.se/LIF/product?1&userType=1&nplId=20130105000057&docType=32

Ja, det känns som det är det dominerande fästingmedlet hos hundfolk numera, blev snabbt populärt när det kom häromåret. Jag använder det och tycker det är det bästa medlet jag testat (både gällande effekt och biverkningar). Dessutom smidigt (inget kladd i pälsen) och perfekt för badglada hundar :)

Japp. Har badglada schäfrar och en liten Dvärgschnauzer som alltid fått hopplöst med fästingar på sig pga skägget. Även med fästingmedel.
Testade Bravecto förra året på de 4 hundarna vi hade hemma och var väldigt nöjd. Har beställt hem Bravecto i år igen :)

Gav nya vovven det i onsdags, han har varit lite dålig i magen efteråt men det kan lika gärna bero på flytt och omställning.
Det sprids en del rykten i sociala medier om att det bland annat orsakar ful päls/ökad fällning men det är inget som påvisats i studier (och heller inget allvarligt, möjligen om man har en utställningshund).
Samma sak med leverpåverkan, det cirkulerar historier om hundar som fått leversvikt men det är heller inget som kunnat påvisas.
Jag skulle nog tänka mig för en extra gång om jag hade en hund med dålig lever, förmodligen är det bara just rykten men det kan finnas någon grad av sanning bakom.

Det vore önskvärt att folk som upplever biverkningar på sina hundar, oavsett läkemedel, rapporterade det till veterinären alternativt apoteket istället för att bara sprida ogrundade rykten på nätet...:crazy:

Jag ska testa i år. En stor fördel är att det även tar noskvalster, det var inte jättekul när mina hundar fick det i höstas.

Det finns ju även Nexguard som du ger en gång/månad.

Jag ska testa i år. En stor fördel är att det även tar noskvalster, det var inte jättekul när mina hundar fick det i höstas.

Det finns ju även Nexguard som du ger en gång/månad.
Hmm, det där med noskvalster hade jag glömt.
Intressant, för nya hunden har "snorvlat" (inverterade nysningar heter det väl egentligen) ett par gånger sedan han fick Bravecto - och mina tidigare hundar har initialt blivit sämre när de haft noskvalster och behandlats för det.
Han kanske faktiskt har/haft noskvalster och kräken dör nu då :up:.

Vi har det för andra året och är helt nöjda. Ingen bieffekt alls, och då har vi ändå två dvärgpudlar med känsliga magar.

Kan nämna att två av hundarna blev lite "mjuk i magen" i några dagar absolut inget anmärkningsvärt.

Ska hämta ut det till vår hund på måndag. Första gången vi använder det men mamma hade det på sina förra året och är nöjd med resultatet.

Ja, det känns som det är det dominerande fästingmedlet hos hundfolk numera, blev snabbt populärt när det kom häromåret. Jag använder det och tycker det är det bästa medlet jag testat (både gällande effekt och biverkningar). Dessutom smidigt (inget kladd i pälsen) och perfekt för badglada hundar :)

Japp alla mina har fått redan,samma som förra året,är nöjd.

Japp. Har badglada schäfrar och en liten Dvärgschnauzer som alltid fått hopplöst med fästingar på sig pga skägget. Även med fästingmedel.
Testade Bravecto förra året på de 4 hundarna vi hade hemma och var väldigt nöjd. Har beställt hem Bravecto i år igen :)

Vi har det för andra året och är helt nöjda. Ingen bieffekt alls, och då har vi ändå två dvärgpudlar med känsliga magar.

Har ni hittat levande, krälande fästingar på hundarna? De undviker väl inte hundarna på samma sätt som andra medel?

Min ena Chihuahua blev jätte dålig av Nexguard. Om man läser på deras egen hemsida så är det inte alls utan biverkningar som vi blev lovade när det skrevs ut till oss..

Så här står det på deras egen hemsida:

IMPORTANT SAFETY INFORMATION:

NexGard is for use in dogs only. The most frequently reported adverse reactions include vomiting, dry/flaky skin, diarrhea, lethargy, and lack of appetite. The safe use of NexGard in pregnant, breeding or lactating dogs has not been evaluated. Use with caution in dogs with a history of seizures.

Jag gav det förra året och i år, aldrig varit så nöjd med ett fästingmedel! Förra året var ena hunden fortfarande liten valp men magen sa inget och märkte inga andra biverkningar heller. Hoppas liknande kan komma till katter också!

Min ena Chihuahua blev jätte dålig av Nexguard. Om man läser på deras egen hemsida så är det inte alls utan biverkningar som vi blev lovade när det skrevs ut till oss..

Så här står det på deras egen hemsida:

IMPORTANT SAFETY INFORMATION:

NexGard is for use in dogs only. The most frequently reported adverse reactions include vomiting, dry/flaky skin, diarrhea, lethargy, and lack of appetite. The safe use of NexGard in pregnant, breeding or lactating dogs has not been evaluated. Use with caution in dogs with a history of seizures.
Fast det är ju inte samma preparat.
Trist att ni inte blev informerade om riskerna :(

Jag har provat. Hittade fästingar på hunden, men bara små och döda.

Medlet funkar så att fästingen dör efter 12 timmars blodsugande. Loppor efter 8 timmar. Det håller alltså inte krypen borta, utan dödar dem efter att de sugit blod. På så sätt undviker man att hunden smittas av anaplasma och borrelia,där fästingen ska ha sugit minaret dygn. Dock menar vissa att åtta timmar räcker, så jag vet inte....

Liknande trådar

C
Katthälsa Vet inte vad jag ska ta mig till. Närmar sig kanske bristningsgränsen för mig snart(mår inte bra psykiskt nämligen). Detta är min...
Svar
9
· Visningar
3 599
Senast: Cheeserica
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 554
Senast: kem
·
S
Foder & Strö Vet inte om det är nån som har några goda råd att ge. Känns som att jag har provat allt och ingenting hjälper. Hästen i fråga har...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 656
Senast: AnnikaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar