Har mitt sto nån framtid??

B

Bello

Jag vänder mej till er som är insatta i avel.
Mitt sto har en skada på minisken som gör att hon inte kan ridas och nu är det bara avel som kan fylla hennes liv.
Hon är född -03 och är e. Akribori- Magritte 48p på fölvisning , klass 1
Är stammen intressant att avla på ? hon är fantastiskt vacker och en sund individ.
Finns det nån som har ett förslag på vad jag ska göra med henne?
Jag vill inte ta bort henne :confused:

Sv: Har mitt sto nån framtid??

Vad ledsamt att hon har en sån skada ! Det är ju många ston som är triangelmärkta som fungerar som avelsston. Det viktigaste är ju att skadan inte är ärftlig, men jag antar att skadan din häst har är från ett yttre trauma. Det är ju också viktigt att hon inte får mera ont av att bära ett föl

Visst kan hon ha ett hyggligt avelsvärde ! Jag blir inte överupphetsad av stammen, men den är inte helt fel heller !
KOlla gärna vad hennes mamma är betäckt med för hingstar och om någon avkomma blivit särskilt bra, eller om hon har systrar som är betäckta och fått bra avkommor. Där kan du få endel ledtrådar.

Akribori är ju en hingst med hoppstam som i första hand använts som typförbättrare och som hade hyggliga gångarter så många ser honom nog som en gångartshingst. Så en gångartshingst är nog vad jag hade letat efter, gärna som kan hoppa också

He he, jag kikade på henne i blup och hennes syskon. Du har ju tur att din har ett snyggt namn om man jämför ! :-)

Den har två syskon som gjort kvalitets och treårs med hyggliga resultat. Ena med Sack som pappa och den andra med Saigon. Så jag hade nog kollat upp Saigon eller Santiago eftersom den komben ser ut att ha gått ganska bra tidigare.

Hej
Tack för ditt svar.
Enligt vet så är hon bara en 0,5 grader halt och att hon klarar av att bli avelssto utan problem och att det inte är ärftligt.
Tack för ditt tips jag ska luska lite och se vad jag kommer fram till.

Jag tror faktiskt att just med Santiago skulle det kunna blir riktigt bra !

Dels för att hennes mamma givit bra med hans pappa och farfar, men också för att det känns rätt iaf i min mage med Flemmingh blodet, han är ju litegrann som Akribori (fast i min bok är F av ruskigt mycket högre klass) avlad för hoppning men blivit en mkt bra gångartsförärvare

Ska kolla den hingsten, det här börjar faktiskt bli lite kul.
Tack för tipset :laugh:

Liknande trådar

Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
M
Avel Ja de här var en intressant djungel, är nying här på bukefalos men har lite funderingar som jag tror att det finns kompetenta människor...
Svar
4
· Visningar
1 434
Senast: Mawerica78
·
Avel Till våren är det då äntligen dags att betäcka vårat sto Fackellilja! Född 18juli 2006 e.Topaasch(e.Jazz-Zeoliet) u.Forsythia (36)...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 275
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka