Har lite funderingar om hur ni tränar era hästar för att bli trafiksäkra

E

Explosiv_ox

Jag har inte tänkt så mycket på det tidigare eftersom jag har haft mina hästar antingen för 1 år eller så har dom redan varit trafiksäkra. Mina småttingar har det inte varit några problem att få trafiksäkra, men nu har jag en 3 åring som är på g att bli inriden och när jag har ridit in honom så vill jag gärna rida ut i stället för att sitta och nöta på ridbanan han ska ju tycka att det är skoj och inte bli uttråkad. Vi har många fina skogsvägar men måste rida en bit efter vägen för att komma dit. Ni får gärna komma med några idèer hur jag ska göra.

Sv: Har lite funderingar om hur ni tränar era hästar för att bli trafiksäkra

Hur mycket man måste hålla på blir väl individuellt, men vi har börjat promenera med unghästen närmast diket och så har någon vi känner kört lugnt förbi några gånger.
När vi sedan börjat med vanlig trafik (lugna vägar) så har vi hållit koll när det kommer bilar och låtit de ställa sig så de kan se bilen och inte blir överraskade.
När det är tydligt att de inte bryr sig när kompisen går närmast bilarna så har unghästen fått gå längre och längre fram, då "skyddar" kompisen rumpan, men de får gradvis "hantera" mer och mer av bilarna själv.
Kommer det något stort och otäckt så tycker jag att det är bättre att man i lugn och ro går över diket tex så de hinner ställa sig och titta och ta det lugnt. Blir ju så dumt om de blir skrämda.
Sedan har vi haft unghästen massor massor som handhäst, då är de snart så van vid trafik att de inte bryr sig när de blir ridna heller.

Sv: Har lite funderingar om hur ni tränar era hästar för att bli trafiksäkra

När jag för 4 år sedan fick hem min nuvarande häst gillade hon inte bilar.:mad:
Så vi gjorde som så att den andra hästen som verkligen är kolugn, fick gå ytterst mot trafiken och jag då innerst.
Sedan provade vi med att jag fick rida först. Lite strul till en början. Hon ville vända och springa EFTER bilarna. Hade hon varit hund i sitt tidigare liv?? :eek:
Men sedan var det inga problem och är fortfarande inte det. :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 063
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 683
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 676
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama