Har kraven på stallen ökat?

mian

Trådstartare
Ni som hyr ut stallplatser, har ni märkt av att kraven på stall har ökat genom åren? (att hyrestagarna ställerkrav på högre standard än tidigare).

Jag har själv ett litet stall med ett fåtal boxar för uthyrning och jag själv har märkt att kraven ökat, att mer ska ingå i hyran.:(

När man själv började med hästar för 100 år sedan så var man nöjd bar stallet va ok, bra hagar och det fanns bra ridvägar. Att träna gick bra på en äng eller i skogen. Behövde man så åkte man iväg för träning (i ridhus och för tränare).

Nu känns det som värderingarna har ändrats att man inte värdersätter bra ridvägar ute, utan vill hellre stå i ett stall som har ridhus. (vilket är svårt att erbjuda i ett litet stall, går ju ej ihop ekonomiskt. Hade varit en dröm annars.)

Har ni med små stallar upplevt/upplever liknade? Hur har ni gjort för att få ert stall att vara attraktivt?

Senast ändrad:
Sv: Har kraven på stallen ökat?

Håller helt med!!!!! Nu är kraven VÄLDIGT mycket högre än för 15-20 år sen. Det är som du säger, förut räckte bra boxar, bra ridvägar och bra hagar men nu ska det vara uppvärmda sadelkammare, spolspilta, varmvatten, helst toalett, tvättmaskin till täcken, skrittavstånd till ridhus, plats för parkering av hästtransport mm mm...... Men man kan faktiskt få inackordering med "bara" stora, rejäla boxar, stora, kuperade hagar, fina och LÅNGA únderbara ridvägar och skrittavstånd till en uteridbana - jag vet, för jag har lyckats få 2 inackorderingar till mitt stall!;)

Jo, jag har lyckats och har inackorderingar oxå. Men det känns lite sådär de gånger som nån flyttar och man ska få in nya.
Jag erbjuder rätt mycket av det du nämnde:
*stora ljusa boxar
*bra kupperade natur hagar
*bra ridvägar i skog och mark
*finns en lite ridbana att tillgå
*uppvärmsadelkammare
(ska fixa ett torkrum för täken till våren)
*morgon och lunchfodring
*jag köper in strö och grovfoder + kraftfoder (om de ej vill ha något special)

De som är och tittar tycker att stallet är jätte fint, ligger inte lång från stan osv.
Men utbuden av stall med ex ridhus här omkring har ökat rejält, finns massor av stall som har byggt ridhus. Inte lätt att konkurera med dem.:(

Men men det är väl bara att kämpa vidare, känns lite uppförsbacke ibland bara.

Klockrent inlägg - har själv funderat mycket på det nu när jag har ledig plats i mitt stall (och ännu mer komiskt när ditt nick skulle kunna tas för mitt riktiga namn).

Jag erbjuder alla fodringar (5 per dag), utsläpp, intag (bortsett från ett intag och ett utsläpp var tredje helg), ute 12 h per dag i stora hagar (ca 5 hektar på tre hästar i flera hagar), mockning och göra i ordning foder. Köper in grovfoder och strö, beroende på vilket kraftfoder hästen ska ha kan man köpa av mig eller hålla med det själv. Otroligt fina ridvägar alldeles runt knuten. Till detta stor box i nybyggt varmstall, sadelkammare, spolspilta, torkrum för blöta hästtäcken och plats för hästsläp. 5 km till ridskola med ridhus/ridbana.

Vad saknas då? Jo toalett (känns inte försvarbart till ett stall med tre boxar, dass med lyse finns), tvättmaskin (kommer aldrig in i mitt stall pga brandrisken) och ridbana. Det finns en "slaskhage" med lyse där man kan rida (skottas upp en plan där vintertid) samt en äng i skogen (250 m från stallet). De som kommer och tittar klarar sig inte utan ridbana så visst har kraven höjts. Nu finns det me di planeringen att det ska byggas en ridbana under våren 2011 men det räcker inte utan den måste finnas klar nu! Sen är det 1 mil från stan (motorväg fram till 3 km från stallet) så det är för långt för många.

Senast ändrad:

Ja häromkring så är kraven helt hysteriska.
Värsta Lyx-anläggningen med alla de rätta tränarna har svårt att hyra ut bara för att bussförbindelserna är dåliga.
Billigt med rejäla underpriser fungerar fortfarande, men då så är det oftast inte värt det.
En granne till mig hyr ut till sina ännu närmare grannar för underpris.
Jättefint stall får de tillgång till tvärs över vägen mot där de bor.
Grannen som hyr ut gör det för att kunna ha sin egen häst hemma, han är benamputerad och har svårt att sköta stallsysslor.
Så han fixar annat och får hjälp med sin häst.

visst har de ökat. Nu htr jag inte ut men jag hyr. När jag skaffade häst stod jag uppstallad i ett litet stall utan ridbana o 1 mil till närmsta ridhus. Jag trivdes jättebra. Sen har jag flyttat runt i olika stall under åren o kraven ökar hela tiden.
Jag vill ha stor box, stor hage, all skötsel utom mockning men jag vill kuna köpa till de dagar jag jobbar. Skrittavstånd till ridhus o ridbana är ett stort måste.

Inte lätt att kunna konkurera med de som har större stall. De får ju helt klart fördelar med att ha 20 inackoderingar mot en som bara har ett fåtal.
Jag hyr ut boxar för att jag fyller inte upp stallet själv, det är roligt med sällskap oxå oc hatt man kan dela lite på sysslorna (vilket känns som man själv får sköta mest ändå).
Lite tråkigt att trenden har blivit så här....det där med toalett har jag oxå hört. Själv har jag klarat mig genom alla år utan toalett. Har klarat mig fint utan ridhus oxå...att träna i skog och mark verkar vara ett minne blott. Man kan faktiskt träna väldigt många saker även i skogen/grusvägen. Jag brukar ta mig till ridhus någon gång varannan vecka.

När man jobbar heltid är det svårt att erbjuda full service, vill ju gärna ha tid för mina egna hästar oxå.

Jag har inte heller lång till ridhus, ca 15 min bilväg.

Fast att behöva köra 15 minuter till ridhus känns inte attraktivt, det kräver att man har dragbil, släp, farbara vägar och en lättlastad häst.

.det där med toalett har jag oxå hört. Själv har jag klarat mig genom alla år utan toalett.

Fast det räcker ju med ett utedass med frigolitsits och nån sorts belysning därstädes. Behöver ju inte vara lyxigaste badrummet precis. Det är ju rätt trevligt för alla som ska vara i stallet och i omgivningarna att folk inte sitter och skiter i buskar och omkring stallet tex vid gödselstacken. Dessutom är det inte kul när vädret är dåligt att behöva "gå" utomhus.

Dessutom så ligger ju de flesta stall en bit bort för hästägaren och hur kul är det att tex åka buss en halvtimme, promenera från hållplatsen till stallet... inse att det nog behöver gås på toan och då har man kanske minst en timme hem?

För övrigt brukar det gå att hyra bajamaja, har för mig det betalas en grundavgift per år och så en avgift per tömning. Olika bolag har lite olika regler om hur det fungerar. I ett stall med kanske 5-6 människor blir det inte jättemycket extra per år om det slås ut per månad.

Jag hade lätt betalt 50-100 spänn extra/månad om det fanns någon sorts toalettmöjlighet ifall jag skulle ha mina hästar inhyrda någonstans.

KL
halft i respons till Bisons svar dock.

Jag hyr inte heller ut, men jag håller helt med om att kraven ökat. Säger som Bison - jag har i alla år (haft häst i 35 år) stått ute på landet och trailat till träning minst 2 dagar i veckan vintertid, ridhus en mil bort, suttit och ridit 2 km till ridbana varmare delen på året osv. Ridit i kolmörkret ute på fält mitt i vintern för att hålla igång tävlingskondition på häst, osv osv. Även stått uppstallad med 25-30 min skrittväg till ridhus.

visst gick det - särskilt när man var ung, gick i skolan, och hade snälla föräldrar som hade trailern framkörd vintertid kvällstid osv - samt behövde mindre sömn för egen del ;)

som vuxen och man jobbar heltid, har hur många andra saker som helst som också ska hinnas med, samtidigt som tanken med häst och ridningen är att det ska vara roligt och avkopplande, så blir såna upplägg inte hållbara för min del.

Kommer aldrig mer stå uppstallad i skogen utan tillgång till ridhus vintertid. Eftersom det finns många anläggningar som inte bara har ridhus utan dessutom vettiga ridvägar, bra utevistelse för hästarna, och bra hästhållning i allmänhet, så betalar man gärna de där extra hundralapparna i månaden faktiskt, enligt mig.

sen - bortsett från detta, tror jag faktiskt trenden gäller över lag - folks syn på ridning och uppstallning har ändrat sig i och med moderniteternas intåg helt enkelt. För 10 år sen fanns det inga andra än rena tävlingsryttare som skulle tänka tanken att stalla upp sig på anläggning för 2500-3000 kr/månaden. Nu står det folk från alla kategorier på såna anläggningar, travare, skogsmullar, you name it. Folks syn på det hela har helt enkelt förändrats.

Kung Tulle: för egen del måste jag säga att toalett nog inte skulle vara ett primärt krav för min del, skrattade lite åt ditt inlägg att vad ska man göra om man har en timma hem och är i stallet utan toalett och måste gå på toa. För min del är svaret rätt enkelt: det finns en gödselstack och en skog i närheten - svårare är det inte. I nuvarande stall har vi både ridhus, ridbana, tvättmaskin tex, men ingen toalett. Alla klarar sig ypperligt - utan att förarga en enda själ, jag lovar : ) Men visst - kanske har vi inte kommit upp i den verkliga moderniteten, det håller jag med om : )

hel ot
men jösses vd gärna jag skulle vilja stå i samma ställ som dig. Vi har helt klart samma tänk o du sitter på så otroligt mycket kunskap. Du är en förebild för mig o jag tar alltid till mig det du skriver :)

:o Tack vad gullig du är, oj :o
Hade nog trivts i samma stall som dig också, bortsett från detta! Dagen vi flyttar vardera ca 1 mil vardera mot mitten, kanske våra vägar möts och vi gör slag i saken? :D

:bow:

Jag håller med Mackan, jag har bra hagar, fina ridvägar och paddock. Sen tio minuters skrittväg till ridhus. Hästarna har fritillgång på grovfoder i hagen och är ute mellan 07-16 nu när det är mörkt. Sen ändras tiden efter ljuset.

Jag har blivit mer kräsen ju äldre jag blivit, när jag var ung stod hästen och jag utan ridhus i många år. Men idag kan jag inte ens tänka mig den tanken. Både hästen och jag behöver röra oss rejält någon/några dagar/vecka när jag inte hinner till stallet innan det är kolsvart.

Kan det vara så att dagens ungdom har föräldrar som ridit som barn, som kanske pushar på dem och förstår hur viktigt det är att hålla igång hästarna som skall tävlas även på vintern. Och att vi vuxna har blivit mer bekväma, dels för att vi har råd att betala stallhyrorna och att vi kommer ihåg hur jobbigt det var som unga att ge sig ut i mörkret?

/B

Ps glömde att jag äntligen har fått ett dass i detta stall, utedass men guldvärt!

Visst har folk större krav.....dock inte vilja att betala för det. Nu vill man ha mycket service för så lite pengar som möjligt. Har själv förr stått uppstallad och vet hur jargongen är...man tycker man betalar så ska allt bara fungera och vara tip top. Nu när jag har eget stall inser man hur mycket allt runt omkring kostar också...så trots avsaknad av ridhus vill man ju gärna få elkostnader, hagmaterial,containertömning o stallutrustning att gå ihop. Min erfarenhet är att hästägarna gärna vill ha hög standard oavsett om de betalar 1500 i månaden eller 3500. Finns tyvärr få som vet vad det verkligen kostar bara i "grundavgift" att hålla häst. Numera förstår jag att inte ens i de dyra stall jag stått i, så kan de omöjligt ha gjort några stora vinster på det. För fler hästar ger större slitage på precis allt.
Och jag anser att det är bra att jag numera har ridhus 2 km bort....för då sitter jag inte och harvar i detta hela tiden pga lathet, dåligt väder mm utan hästarna får idag en betydligt mer allsidig ridning...vilket jag värdesätter för jag har nu riktigt bra skogsvägar o fält att rida på också. Men framför allt värdesätter jag hagarna man får på landet. För jag led mest av att ha dem i små rutor som större stall oftast bara har till sina inackorderade. Så man måste som hästägare fundera på vad man vill ha för sin häst.....och vill man ha stora hagar i kuperad terräng, tillgång till fantastiska skogsvägar....då får man oftast göra avkall på ridhus på "tomten"

Viss har kraven höjts! Överlag vill vi ha bättre service och mer bekvämlighet idag än för bara 10 år sedan. Är kanske inte så konstigt egentligen ... Skulle jag själv hyra in en häst hade jag helst velat ha "allt" - men då får man ju betala för det oxå!
Jag hyr själv bara ut till folk jag känner, dvs kompisar, för en ganska låg hyra. Istället får jag hjälp när jag behöver. Vi är "tanter och gubbar" som har samma syn på hästar och ridning - ingen tävling eller hård träning utan mer "friskis och svettis" där det inte är hela världen om hästarna får stå en period när det är halt och isigt .... Nytt fin stall, ridbana, fina ridvägar och stora hagar, men till ridhus måste man lasta och köra - 2 km bort.

skrattade lite åt ditt inlägg att vad ska man göra om man har en timma hem och är i stallet utan toalett och måste gå på toa. För min del är svaret rätt enkelt: det finns en gödselstack och en skog i närheten - svårare är det inte.

Som ganska van lajvare, fricampare, reenactor är jag rätt van att använda skog och mark till "behöven" så till sägandes. Men då kan jag tala om att man gräver en latringrop när det gäller avföringen.

Däremot är det faktiskt så att det inre är jättebra att göra ifrån sig i närheten av byggnader eller där folk vistas. En del hundar tex älskar att gojsa i bajs, och hur många hundägare som har jycken med till stallet skulle gilla om hunden kommer och har käkat eller rullat sig i människobajs?

Dessutom finns det rätt stränga regler om hur mänsklig latrin ska hanteras. Det kan mycket väl vara ett brott mot miljöbalken om ett stall som hyr ut boxar löser toalett"problemet" med att alla får göra från sig där det faller sig. Det blir rätt mycket i kilo räknat om man slår ihop allt vad låt oss säga 8 personer producerar på ett år när de vistas i "sitt" stallområde.

Jag vet en tjej som hade lekridskola för jättesmå barn som lade ner sin verksamhet pga av de krav som kommunen ställde på toalett. ( Hade blivit för dyrt att ordna med tanke på hur liten hennes verksamhet var i omfattning). Där var det ju bara så att barnen red en halvtimme i taget och att de vistades bara en liten stund i stallet före och efter lektion så några större behov av toalett fanns egentligen inte, och alla eleverna fick gå in i hennes hus och använda den privata toan- men DET var något som inte kommunen godkände.

Lajvarrangörer tex brukar numera alltid se till att det finns bajamajor eller motsvarande pga av att kommunen klagat över hur saniteten sköts.

Folk med små stall bor ju troligtvis i anslutning till stallet....så som jag gör. Hyr jag ut till någon, så är de mer än välkomna att låna min toalett i huset då det saknas en "allmän" toalett i stallet. Det har aldrig varit något problem med att folk bajsar till höger o vänster :-)

Och vad gäller hundar....jag gillar inte att springa omkring i deras bajs heller så jag förväntar mig att de som har hund med sig till stallet plockar upp efter dom när de gör sina behov på tomten där vi bor och vistas.

Har klarat mig fint utan ridhus oxå...att träna i skog och mark verkar vara ett minne blott. Man kan faktiskt träna väldigt många saker även i skogen/grusvägen. Jag brukar ta mig till ridhus någon gång varannan vecka.

När man jobbar heltid är det svårt att erbjuda full service, vill ju gärna ha tid för mina egna hästar oxå.

Jag har inte heller lång till ridhus, ca 15 min bilväg.

Helt klart uppskattar de flesta inte bra utevägar numera.....och när jag stod i stort stall så klarade de flesta ägarna inte att rida sina hästar ute heller...för hästarna hade knappt varit utanför en inhägnad ridbana. Så dom fick spunk när dom kom några meter från stallet och såg skog! Tänk va mycket de går miste om! Men klart att dom inte brydde sig om utevägar. Tror det är rätt vanligt att folk blivit bekväma. Tyvärr har man sett många av dessa hästar gått till himlen pga belastningsskador.

En del hundar tex älskar att gojsa i bajs, och hur många hundägare som har jycken med till stallet skulle gilla om hunden kommer och har käkat eller rullat sig i människobajs

Bajspåse?
Man får väl plocka upp efter sig precis som efter hunden?

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 883
Senast: Pudlan
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 747
Senast: Efwa
·
Anläggning Hej alla kloka Bukeare! Jag ska äntligen köpa min första egna häst. Därför är jag också på jakt efter en lämplig stallplats där jag kan...
Svar
12
· Visningar
1 340
Senast: KattisL
·
A
Hästmänniskan Har ett litet dilemma som jag skulle behöva lite hjälp med. STALL 1 Står för nuvarande på en gård med 14 boxar, uppdelat i två...
Svar
12
· Visningar
1 980
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30