Har köpt en sele - ska jag behålla den?

Mli

Trådstartare
Jag har precis köpt en loksele (öppet köp kanske ska tilläggas) som bara har en bukgjord. Jag har läst nånstans att det bör vara två gjordar för att vagnens rörelser inte ska överföras till däckeln och det verkar ju ganska logiskt tycker jag som är nybörjare. Men hur stor betydelse har det egentligen för min del? Mitt syfte med selen är att kunna hobbyköra min ardenner, ingen tuffare körning direkt utan bara för skojs skull.

Kan man sy om selen så att den får en egen bukgjord? Enligt alla mått bör den passa min häst, har inte testat än eftersom han är pissevåt av allt regn.. är så nyfiken så jag lär väl pröva den så fort han har torkat om det så än är mitt i natten.. :D

Är det nån som har nån annan kommentar på selen? Är den värd 5000kr inkl. huvudlag och 12m tömmar eller ska jag lämna tillbaka den av bara den anledningen? Kan tillägga att den är aldrig använd, tillverkare okänd och lädret är väldigt fint! OBS! Ingen annons, den är min!! :o

normal_sele.jpg

(Obs! Bilden tillhör Tommy Blomqvist.)

Sv: Har köpt en sele - ska jag behålla den?

Jag kan ingenting om dessa selar, men måste bara säga att den var jättefin!! Blev lite kär i den, ville bara säga det :angel:

Om du tycker att selen passar bra på hästen ska det väl vara enkelt för en sadelmakare eller liknande att sy dit en däckelgjord. Den ser fin ut. Lägg in bilder när du provar den.

Det är en skitsnygg sele faktiskt, skulle nog kunna köpa den bara för färgens skull. :love:

en däckelgjord är enkelt att instalera en kompetent sadelmakare gör det snabbt .på en i övrigt passande och prisvärd sele är det väl använda pengar.det kördes utan av många så det är ingen katastrof utan ,men den bör sättas dit .snygg sele .:)

Selen passade inte, det är ganska uppenbart att jag har mätt fel.... :crazy: Lokorna var ju på tok för långa!

dino_sele.jpg

Enligt säljaren är lokans längd 85cm och dragläder 45cm. Till nästa inköp så ska jag nog satsa på lite kortare lokor, men draglädret då? Är det också på tok för långt?

Ja 75-80 cm lokor skulle passa bättre, annars snygg sele:grin:
Och som sagt en däckelgjord går att sätta dit:idea:

Ang draglädrets längd, tycker jag de flesta lokselar har rätt korta...
Det är bättre med längre läder så skaklarna inte kommer så långt fram, spec i nerförsbacke då de nästan krockar med lokorna innan bakselen bromsar dom:crazy:

Men har du rockard är det ju bättre att "fixa" en skakelrem så man kan sätta skaklarna högre upp mot däckeln, då har draglädrets längd inte så stor roll längre:idea:

Jag har sett den där selen förut, och draglädret ser lite underligt ut, men det är läder? Ser ut som gummi:p

Tyckte också att draglädret på bild ser ut som nån gummislang, typ brandslang..:D

Nu är jag lite velig på hur jag ska göra, speciellt om inte draglädrets längd spelar sådär jättestor roll.

Min budget ligger på 5 000kr (kan gå upp till 6 000 ifall jag verkligen måste) och jag vill såklart gärna ha en sele ganska omgående.
Ska jag köpa en ny från Hööks eller Börjes? Deras full size borde passa, ligger på 31". Eller finns det någon annanifrån jag kan köpa nytt i den prisklassen? Eller så får jag köpa begagnat igen vilket inte är så kul eftersom: Många inte har måtten på sin sele alt. mäter fel, dyrt med frakt och returfrakt ifall den inte passar, krångel med betalningar på öppet köp och privatpersoner, ingen garanti.

Vilken är att föredra, Hööks eller Börjes? Hööks har inte kvar i sortimentet men det kan finnas i de lokala butikerna.

Eller ska jag skita i loksele och satsa på bröstsele? Det har jag iallafall lite mer erfarenhet av själv.

Börjes loksele kan butikerna slänga om man skall ha dem till en sådan häst! Deras däckel är inte lönt att lägga på en ardenner. Det är för klent och ger inget stöd.

Hööks är helt ok! Ganska bra däckel och så. Komihåg köpa en baksele och draglinor. Då hööks tycker selen är tydligen komplett utan dem *suck* :grin: .

En bröstsele kanske skulle gå. Brys om han har plats för en. (aldrig kört ardenner med bröstsele :angel::o). Så länge du kör på en sele som har lösbrösta och baksele. Pfiff har en model för grova kallblod, den är lite grövre så man kan släppa lite med den med!

En Ideal av maraton model kanske skulle funka också ? :D Har sett en som kört ardenner par med deras sele.

Tänk på att du äger en stark häst, du kan inte köpa selar som har mes remmar. :idea:

Pfiff Kallblod:
http://www.driveout.se/selkammaren/index.php?act=viewProd&productId=53

Ideal Maraton:
http://www.driveout.se/selkammaren/index.php?act=viewProd&productId=186

Maratonsele Pfiff Luxus:
http://www.driveout.se/selkammaren/index.php?act=viewProd&productId=44

Mvh
Emma

Så jag kan avskriva börjes sele då? Och Hööks också tydligen eftersom dom inte har de längre i sortimentet + att de är slut i de närmsta butikerna.. Bröstsele känns som en sista utväg, vi får se vad som kommer upp begagnat först.

Finns det några andra än börjes och Hööks som har ny loksele för under 6000kr?

För 5.000:- får jag en helrenoverad sele från min sadelmakare.
Inköpspris på selen var 500:-
Så för sammanlagt 5.500:- har jag en nyrenoverad loksele i bästa lädret som finns.

Så för egen del tänker jag inte ens titta på det som är nytillverkat, köper hellre äldre selar där lokträn och alla metalldelar är okej.

/M

Liknande trådar

Körning Sitter i valet och kvalet om jag ska byta ut min loksele. Har precis köpt en rockard (en Oxer, tidigare bara kört fyrhjuligt), och...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 613
Senast: killikill
·
Z
Körning Hej, jag är ny på detta så såga inte mina dumma frågor helt nu.. :3 Vi köpte en gammal vagn och fick en loksele till den. Perfekt...
Svar
13
· Visningar
6 030
Senast: Zab
·
Körning Såg denna däckel, bukgjord, dragläder och tömmar på horze.se. Hur ska man använda denna sele? Nån som vet? "Selettdäckel, del av...
Svar
8
· Visningar
1 559
Senast: CrazyPiggelin
·
Körning Ska köpa en sele att köra mina märrar med, vagnen är en tvåsitsig rockard - men tanken är väl att kunna köra dem för annat med i...
Svar
2
· Visningar
1 354
Senast: Znozan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka