Har Kentaur ändrat i sina storlekar???

bigganl

Trådstartare
Jag är frustrerad, besviken och arg.
Min häst växte ur sin Penelopa vidd 3 förra våren. Jag måttbeställde en annan sadel, men det krånglar så jag har inte fått den än. Eftersom jag tröttnat på att endast ha en allroundsadel att rida dressyr i under tiden bytte jag min Penelopa 3:a mot en ny 4:a idag. Äntligen!! Glädjen blev till besvikelse.:cry:
Jag lade på den och...... den är precis lika trång som min 3:a var.
Det hör till saken att jag provade en i vidd 4 i somras och den satt kalasbra, så jag vet ju att vidden ska passa.
Har Kentaur ändrat i sina storlekar? eller har jag fått en felmärkt sadel kanske? (dessutom inbillar jag mig att knästöden var större på den här än min som var från 05, men det är i och för sig inte hela världen., även om jag föredrar mindre knästöd.)
Någon som har svar?:

Sv: Har Kentaur ändrat i sina storlekar???

Hästen kanske har musklat på sig :idea:

Har för mig att de ändrat men är inte hundra.

Den information jag fick från en Kentaur-ÅF är att en äldre 3:a är som de nya 4-orna. Jag frågade dock inte vilket år som det ändrades.

Jag tror tyvärr du har helt rätt. Min 3:a ligger bättre på hästen än vad den nya 4:an gör. Den här är ju helt ny så stoppningen har inte satt sig. var inte ens provad. Men det är tråkigt att de inte upplyser om det. Den här sadeln är ju helt värdelös för mig.
På Kentaurs hemsida läste jag däremot att 4:an ska motsvara x-vid. Det stämmer ju inte alls då. Jag provade sadeln på skoj på araben i stallet som har normal bomvidd. Den låg jättebra på honom.
Det blir att åka tillbaka med sadeln imorgon igen. Får försöka hitta en äldre 4:a. Det verkar vara enda sättet. Ska försöka ta reda på när de ändrade också så jag får rätt vidd.
Sadelproblem gör mig tokig snart. :devil: (och ledsen:cry:)

Hästen kanske har musklat på sig :idea:

Har för mig att de ändrat men är inte hundra.

Hästen har inte ändrat sig. Den andra sadeln ligger som förut och enligt mätning har hon inte ändrat sig sedan i somras.
Lady Hawk sadeln skulle jag kunnat ha ett tag om den inte åker fram. Men det gör den. Kanske ska sätta svanskappa på den?? Jag blir galen på detta.

Trist att sadeln inte passar.

På Kentaurs hemsida läste jag däremot att 4:an ska motsvara x-vid. Det stämmer ju inte alls då. Jag provade sadeln på skoj på araben i stallet som har normal bomvidd. Den låg jättebra på honom.
Tja, det beror på hur man definierar xvid resp. normal. Som bekant kan det skilja en hel del beroende på vem man frågar.

Jo visst, men vid mätning är araben ca 90 grader och min häst är 110 grader. Så mycket skiljer det. Om en sadel som ska vara x-vid passar på häst som är 90 grader så tycker jag att det är konstigt. Samtidigt som en sadel som ska vara vid (min i vidd 3) passar på häst som är drygt 100 grader. (der var min häst när den sadeln passade)
Men från det ena till den andra:
Du hade pratat med en återförsäljare som visste att de ändrat storlekarna. kan du inte PM:a mig om vem så kan jag ringa och höra själv.

Jag skulle testa att banka ut järnet lite till.

Nu hänger jag inte riktigt med. Vilket järn? menar du i lady hawken?
Det järnet är något brett så jag har en tunn pad under. Vidare får den inte vara. Problemet med den är egentligen inte sadeln utan den jag köpte från har skurit av stropparna en lite bit. Tillräckligt för att min svängda gjord inte ska gå att få på. Därför har jag använt en gammal helt rak gjord och då åker sadeln fram. tyvärr.

Jaha oki, då är det ju bättre att köpa en längre svängd gjord igentligen.

Ja det är det kanske, men när min måttbeställda sadel kommer har jag ju ingen användning för den. Det känns onödigt. (men är kanske nödvändigt)

Men har inte Kentaur ändringsbar bomvidd?
Vet dock inte var du kan göra det!

Jo, men enligt återförsäljaren tar tillverkaren väldigt lång tid på sig när sadlar ska ändras. Det kostade inte mera för mig att byta in min mot en helt ny och då tyckte jag det var bättre förslag.
Nu verkar det som om de ändrat i storlekarna och då finns inga vidare än den jag redan har tyvärr.
Ska åka till sadelmakaren om ett par timmar. får väl se vad de säger.

Nej och det kan väl inte ta så mkt längre tid till nu :crazy:

Tja, hur lång tid det tar vet jag inte. Sadeln skulle ju varit klar i slutet av augusti så jag har ju väntat ett tag. Nu är den på väg till Tyskland (igen) och sen ska de göra någonting åt den också. (Om de kan) Hela sadeln är helt vriden så jag är tveksam till att de kan fixa den. Misstänker att de måste göra en ny. Så här såg den ut uppifrån när jag fick den andra gången.
18897079.jpg
[/url][/IMG]

Har inte fått något bekräftat när det gäller bomvidderna mer än att en annan återförsäljare har sett att sadlarna blivit mycket smalare. Hon hade dock ett par som var åt motsatt håll, vidare än vanligt. Det hela verkar vara rätt rörigt.
Dock har jag fått bekräftat att Kentaur har ändrat bommarna litegrann. De är inte lika raka som tidigare. Dessutom har de ändrat knästöder till det stöörre så det var inget jag inbillade mig.
Enligt mig har de gjort en fantastiskt skön sadel till en obekväm. :mad:
Fick reda på att det skall finnas någon i norra sverige som är bra på att ändra vidd på sadlarna så det kanske finns hopp för mig gamla ändå. Jag får hålla tummarna för det.

Liknande trådar

Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar