Har jag tagit hand om skadan på bästa sätt?

1

1Frida

Igår när jag tog in pållen upptäckte jag blod på vänster framben. Det hade varit ett himla bus och skoj i hagen innan jag tog in honom så det är väldigt troligt att han lyckats skada sig själv eller råkat bli skadad av någon annan. Men såret var i princip obefintligt, såg nästan ingenting. Men det var på baksidan av frambenet precis vid senan, och han var rejält varm och reagerade lite när jag klämde. Lätt svullnad. Tog ut honom och sprang för hovslagaren och tittade själv medan hovis sprang med honom. Ingen av oss såg någon reaktion. Så jag hade på kylbalsam och lindade frambenen, sen var jag ute skrittade honom ca 40 minuter.
Idag var han fortfarande svullen och varm, och reagerade när jag klämde. Fortfarande ingen hälta. Var ute och skrittade kanske 20 minuter, sen fick han stå med back on trackskydd i fyra timmar.

Men orolig matte som jag är vill jag veta om ni tycker att jag handlat rätt? Fanns det något jag borde gjort annorlunda och finns det något mer jag kan göra? Borde jag ringa veterinär även om han inte är halt?

Hoppas någon kan dela med sig av sina erfarenheter!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Har jag tagit hand om skadan på bästa sätt?

Om jag inte är helt ute och cyklar så ska man inte linda om man haft på kylgel..

Jag skulle kyla med vatten tvättat rent såret och sedan kollat hur det ser ut. vet inte om det är så jätte skönt att få in kulgel/balasm eller liniment i ett sår. Men det är ju bara vad jag tror och skulle göra.

jag skulle avvakta nån dag sedan kontakta vet och fråga vad de tycker. Man behöver ju faktist inte at ut veterinär utan man kan prata med dom i telefonen och se om de tycker att de ska komma ut och så kan de ge tips om hur man ska göra om man är osäker. :)

Jag har inte kylbalsam på sår utan tvättar med tvål och vatten. Tycker inte du behöver ringa vet. om hästen inte är halt.

kylbalsam används när svullnaden börjar, inte efteråt, håll koll på tempen och ha hästen inne, om du märker att det kommer vätska ur såret, kladda inte på någon salva, det stänger igen såret, och smuts fastnar lättare i salva också.

lägg aldrig på kyla kylbalsam och sedan skritta/trava efteråt.

låt hästen vila benet (boxvila men leda den en stund varje dag) i några dagar, om du anser att det blir värre efter två dagar, kontakta veterinär.

Kanske inte var tydlig nog, men såret var i princip obefintligt. Kanske stort som ett knappnålshuvud, och det hade runnit en strimma blod. Annars bara svullet och lite ömt. Men tack för spännande åsikter! :)

Jag tycker du ska skaffa dig Apotekets lilla hästbok. Jag hade fortfarande inte använt kylbalsam om det finns ett sår även om det är litet.

Om hästen är svullen vid senan så bör du göra ett UL. iaf för att utesluta senskada eller gaffelbandsskada. Hästarna blir ofta inte halta om det är en senskada. Jag hade ringt till vet. och absolut inte ridit hästen om den är svullen i benet, bara lett den i så fall.

håller med dig, även om det är ett jätte litet sår hade inte jag kladdat på kylbalsam.

Jag tycerk inte du gjort rätt på någon punkt...

aldrig aldrig liniment när det finns sår.
aldrig kylliniment innan motion.
aldrig linda över liniment eller kylbalsam.
det är de små sticksåren som ofta kan leda till stora infektioner.
värme och ngt öm vid pallation, UL direkt! risken för senskada är stor.
hade haft hästen på box eller sjukruta tills värme och svullnad borta.

lycka till

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 769
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 555
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 427
Senast: Robina
·
Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
7 107
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama