Har jag någon skyldighet?

vinkelina

Trådstartare
Sålde min två år gamla iPhone 4 på en Facebookaktion. Priset blev 1500. Nollställde telefonen, laddade den fullt och köpte ett kontantkort så att köparen kunde kontrollera att den fungera (vilket han inte gjorde, bara gnällde om en liten repa i skärmen, att simkortsöppnaren inte kom med och att inte hörlurar ingick. Stod klart och tydligt vad som kom med)

Nu börjar det komma meddelanden att han inte kan öppna AppStore (eller att den inte fungerar inte säker på vad)

Har jag någon skyldighet mot typen. Telefonen har fungerat perfekt för mig. Köpte ny för två veckor sedan bara för att.

Hur länge sedan var det du sålde den? Har han haft tid att prova den/använt den? Känns konstigt att bara appen Appstore skulle sluta funka...

Som privat person till privatperson har han nog inte mycket komma med.
Finns ingen garantitid på sådana köp

Har jag någon skyldighet mot typen. Telefonen har fungerat perfekt för mig. Köpte ny för två veckor sedan bara för att.
Jag har inte en susning om vilka lagar som gäller för köp mellan privatpersoner i Finland.

Men moraliskt ser jag inte att du skulle behöva göra mer än du gjort.

Sålde min två år gamla iPhone 4 på en Facebookaktion. Priset blev 1500. Nollställde telefonen, laddade den fullt och köpte ett kontantkort så att köparen kunde kontrollera att den fungera (vilket han inte gjorde, bara gnällde om en liten repa i skärmen, att simkortsöppnaren inte kom med och att inte hörlurar ingick. Stod klart och tydligt vad som kom med)

Nu börjar det komma meddelanden att han inte kan öppna AppStore (eller att den inte fungerar inte säker på vad)

Det är antagligen så att ditt apelkonto kommer upp när han försöker logga in.Antingen måste han skapa ett via dator, och förmodligen att du avsluta ditt,och skapar ett nytt.

Det är antagligen så att ditt apelkonto kommer upp när han försöker logga in.Antingen måste han skapa ett via dator, och förmodligen att du avsluta ditt,och skapar ett nytt.
Jag tänkte också så. Men hon verkar ju ha fabriksåterställt den, och inloggningen till App store kommer ju inte förrän man försöker hämta en app, inte när man bara öppnar App store.

Jag tänkte också så. Men hon verkar ju ha fabriksåterställt den, och inloggningen till App store kommer ju inte förrän man försöker hämta en app, inte när man bara öppnar App store.

Raderade hela telefon och kom meddelande till e-posten att den nu inte finns mera

Så tänker skita i det nu

I Oi7 måste förre ägaren återställa telefonen via sitt appelkonto.Det är någon hitta min iphonefunktion som antagligen ligger överordnat i operativsystemet.

I Oi7 måste förre ägaren återställa telefonen via sitt appelkonto.Det är någon hitta min iphonefunktion som antagligen ligger överordnat i operativsystemet.
Nu fattar jag inte riktigt ... Förre ägaren? Jag bytt in min ipad nyligen mot en ny, då fick jag stänga av hitta min iphone för den gamla innan den fabriksåterställdes.

Moraliskt så hade jag tagit tillbaka telefonen.
Får han den inte att fungera.
Hade inte kunnat ha på mitt samvete att sälja en telefon som ny ägare inte får att funka.
Skit att slänga 1500 kr i sjön...

Tydligen ar det många som haft problem vid försäljning och köp sedan aktiveringslåset kom med iOS7
http://support.apple.com/kb/PH13695?viewlocale=sv_SE
Aha, nu fattar jag vad du menar. Men eftersom hon har återställt telefonen låter det väl som att aktiveringslåset redan är borta.

Innan du ger bort eller säljer din enhet måste du ta bort ditt innehåll och dina inställningar (gå till Inställningar > Allmänt > Återställ). När du raderar innehållet inaktiveras också Hitta min iPhone och aktiveringslåset.

Aha, nu fattar jag vad du menar. Men eftersom hon har återställt telefonen låter det väl som att aktiveringslåset redan är borta.

Innan du ger bort eller säljer din enhet måste du ta bort ditt innehåll och dina inställningar (gå till Inställningar > Allmänt > Återställ). När du raderar innehållet inaktiveras också Hitta min iPhone och aktiveringslåset.

När jag testade att starta upp den igen var det bara att lägga in ny Apple id. (Gjord ju inte det såklart) precis som när man köper ny telefon

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag köpte en telefon från ett välkänt företag som jag beställt två telefoner ifrån vid tidigare tillfällen. Har varit supernöjd med både...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 149
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 914
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 478
Senast: MJLee
·
Utrustning Kortar ner historien lite, vill mest se om någon hamnat i liknande situation och hur det löst sig. Jag hade ute en sadel på annons...
Svar
10
· Visningar
2 312
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama