Har jag gaskolik? Skritt vid hand? Annat?

tgd

Trådstartare
Har varit tacksamt förskonad från magproblem hittills i livet men nu har något slagit till. Har massor med gas i magen, rapar flera hundra gånger per dag, blir "mätt" och "full i magen" efter en liten mängd mat. Har också problem med yrsel och emellanåt tungt att andas. Tror det hänger ihop med magen och gasen.

Så vad ska jag göra? Är det slakt direkt? Skritt vid hand några gånger per dag?

Äter skonsamt dessa dagar, ris och ugnsbakad kyckling, potatismos och buljongkokt kyckling, puread potatis och morotssoppa, proviva blåbär, mogna bananer, havregrynsgröt med äppelmos. Försöker undvika laktos, gluten och socker (finns ju i provivan...) Tar även laktas tablett med p-pillret för det innehåller laktos. Dricker ljummet/varmt vatten.

Var till företagshälsovården i måndags. Är undersökt utan anmärkning. Labb prover tagna på vanliga blodbilden, crp och även sköldkörteln. Inget att anmärka på. Har varit hemma den här veckan och rapat och ätit och haft varm vetekudde på magen. Vad ska jag göra mera? Läkaren riktar in sig på yrseln och erbjöd sig skicka remiss till öronläkare.

Ingen aning...

Men jag har en mage som tenderar att vara kitslig. Helt utan ledtrådar om varför. Jag vet inte vad som emellanåt stör - den lever sitt eget liv.

Jag hjälps av att ta potatismjöl utrört i lite vatten. En matsked ungefär. Jag tar det på kvällen men det är antagligen valfritt när man vill dricka det. Smakar ingenting men funkar.

Tack @Angua som tipsade mig.

sedan är min mage faktiskt bättre om jag joggar också. (apropå skritt vid hand eller longering) Det kan jag inte göra längre så jag får leva med katastrofmagen. Springrundan brukade hjälpa på någon timme och hålla i sig något dygn.

• Gilla
Reactions: tgd
Chiapudding ska vara bra mot gaser, enligt tips på stomi-forum.
(Det är lite småjobbigt när påsen blir full av fisar...)

• Gilla
Jag har morbus Crohn vilket betyder att min mage är kass litegrann (eller mycket) jämt. Det som fungerar för mig är en daglig kapsel probiotika (jag kör Probimage) och 2x2 kapslar Dimetikon morgon och kväll. Jag kan heller inte äta de flesta sorters kål, alla varianter på paprika, för mycket rå lök och inga baljväxter.

Håller jag mig till det är magen lugn och inte gasig. Slarvar jag får jag sådana gaser med medföljande smärtor att jag i början av min sjukdom åkte till akuten två ggr pga dem :crazy: och då har jag extremt hög smärttröskel.

• Gilla
Ingen aning...

Men jag har en mage som tenderar att vara kitslig. Helt utan ledtrådar om varför. Jag vet inte vad som emellanåt stör - den lever sitt eget liv.

Jag hjälps av att ta potatismjöl utrört i lite vatten. En matsked ungefär. Jag tar det på kvällen men det är antagligen valfritt när man vill dricka det. Smakar ingenting men funkar.

Tack @Angua som tipsade mig.

sedan är min mage faktiskt bättre om jag joggar också. (apropå skritt vid hand eller longering) Det kan jag inte göra längre så jag får leva med katastrofmagen. Springrundan brukade hjälpa på någon timme och hålla i sig något dygn.

Jag har en bekant som har verksamhet inom "mat som medicin-branschen" och hon rekommenderar potatismjölsvattnet på morgonen för att det ska hamna "direkt" ner i tarmen. Det är tydligen de goda tarmbakteriernas kalasmat. :)
Min kollega med IBS kan inte heller jogga längre pga ett bråkigt knä, men för henne funkar det med situps av olika slag.

Ja alltså, Buke är verkligen en outsinlig källa till kunskap av alla de slag! Tack för tipsen, knepen och kommentarerna!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka