Har jag en fånghäst?

B

Blomman

Jag har ett Gotlandsruss sto som är 3 år, hon blev jätte konstig förra sommaren när hon var 2 år. Hon blev ömfotad och fast vi satte på sulor fram så var hon ömfotad och blev halt just det steg hon trampat på något. Hon var jätte slö och verkade väldigt hängig, sprang aldrig i hagen och när man tog in och ut henne från hagen så fick man "dra" henne framåt.
Hon var aldrig varm eller försökte avbelasta hovarna men som sagt hon var slö och ömfotad.. Och på bara några dagar när vi åkte bort, magrade hon ur väldigt mycket och tappade alla muskler hon hade över hela ryggen så hon såg ut som en ko.. Vi tog bara bort kraftfodret under dessa 2-3 dagar men hon fick mer hö men tappade all vikt iaf. Kollade aldrig upp henne hos veterinär då hon gick att träna och var som vanligt då vi körde henne. Kan det ha varit lättare fång hon fick eller något annat förslag på vad som hände henne?

Nu vågar jag inte låta henne äta något gräs då det är som starkast nu ifall hon hade fång förut och jag är väldigt skeptisk till att ge vanligt hö men det måste jag snart då hösilagen inte håller i värmen. Men om hon nu är fånghäst, vad har ni för erfarenheter av vilket foder som kan vara bäst och säkrast? Och hur kan man veta vilka olika foder som har mycket kolhydrater i sig?

Väldigt tacksam för svar!

Sv: Har jag en fånghäst?

Hur i hela friden kunde ni ge fasen i att ringa veterinären!? :crazy: Och ett år senare börja spekulera i vad som kan vara fel... Herregud!

Hur i hela friden kunde ni ge fasen i att ringa veterinären!? :crazy: Och ett år senare börja spekulera i vad som kan vara fel... Herregud!

Troll...eller helt fel ägare på ett levande djur,:crazy:

Förhoppningsvis ett troll, men det finns idioter till allt så man kan aldrig vara säker :crazy:

Ditt inlägg är minst sagt upprörande att läsa.

Jag har en fråga: har hästen aldrig verkats av hovslagare?

Jag tror inte det är ett troll utan bara en ung tjej som inte vet bättre.

Men i Ts inlägg så använder h*n ju ordet "vi" i flera meningar. Då borde det ju rimligen innebära att det finns fler personer inblandade i den stackars (milt uttryckt) ponnyns skötsel.

Upprörande var ordet :(

Som sagt, ta ut en veterinär.

Om hästen tappar i vikt så att den ser ut som en KO, då kan man inte träna den som vanligt. Ni bör gå någon sorts grundkurs i hästhållning så ni fattar hur han sköter om en häst :cool:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 892
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 412
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka