Har jag drömt eller?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ecssory
  • Startdatum Startdatum
E

ecssory

Hade för mig att jag för ett par månader sedan på asvh´s hemsida fann en information som meddelade att 5-åriga ston som inte fått föl ej får delta i kvalitets..eller något sådant.
Om man har ett sto som fölar som 5-åring så får hon delta med 4-åriga ston. Det som jag dock vill ha tag på var informationen huruvida ett femårigt sto utan avkommor får bli bedömd i kvalitets (?) eller inte.

Nu kan jag inte längre finna informationen, har jag drömt?
Någon som vet?

Mmm, du hittar den på ASVH under unghästtester. Har du ett 5-årigt sto som INTE fölade som 4-åring så visas hon i sin årsgrupp, alltså bland de övriga 5-åringarna.

Hade hon fölat så hade hon fått vara 6 och gå tillsammans med 5-åringarna. (blev du klokare av denna förvirrade text :confused:)

Har ganska säkert för mig att det i år återgår till det gamla att kvaliteten endast är för 4-åriga hästar samt 5-åringar som har haft föl. Tror att det står i råd och anvisningar 2004 men är inte helt säker. Har dock i bakhuvudet att jag läste detta i ridsport.

Jag kan inte hitta det och de som kan svara på asvh har semester...

Vet att när jag läste det så var det solklart utan luddig formulering.
Det enda jag finner nu är infon om att ston som fölat får visas med en årgång yngre.

I "kvalitetsbroschyren" som asvh skickat ut i dagarna står det "5-åriga ston som haft föl som 4- eller 5-åring---(är särkskilt välkomna till Kvalitetsbedömning).

Skall man tolka det som att femåriga ston MÅSTE haft föl så som jag tror jag drömt :smirk:.

Mitt sto fyller fem nästa år och ev föl kommer i maj.
Kvalitets går i September - då kommer jag inte kunna visa henne - får jag visa henne med femåringarna när hon är sex år?

Annars är min enda möjlighet att visa henne när hon visas med föl....

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 058
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka