har jag dragit ihop honom..???

Sv: har jag dragit ihop honom..???

Mabuse skrev:
Lite OT, men just korsryggen tycker jag man har konstant träningsvärk/stelhet i som ryttare. Man skulle ju tänka sig att den någon gång blev tillräckligt stark, men icke...
Man får inte glömma bort att man om man vill stärka sin baksida också måste stärka sin framsida så att säga - för att slippa träningsvärk i korsryggen kanske du ska träna mer magmuskler? ;)

Egentligen kan jag tycka att magmusklerna nästan är viktigare. Men det är kanske för att jag precis upptäckt att jag rider med konvex korsrygg. ;) När jag nu börjar svanka mer märker jag hur mycket mage jag behöver. Magen måste helt plötsligt mer ut än in om mitt bäcken ska vara lodrätt.

Det låter som att du mer drar i hop din häst-.när du ridit din häst i riktigt bra form så ska du bra kunna hålla handen helt stilla och inte ta stöd på ytter/inner tygeln..bara sitta bra, det viktigaste är att hitta balansen när man rider, sitta i bra balans korrekt sits överhästen.
De flesta ridlärare på ridskolor kollar offta bara på huvudet, det är vad jag har för vana med ridskolor, även om de lär ut bra!
det viktigaste är ju inte att hästen ska kröka på nacken när man rider, det är det svåra att lära en ryttare som tror att det är det första tecknet på atthästen går korrekt på tygeln, hästen ska först och främst trampa mer under sig med bakbenen och vinkla bakbenensvinklar korrekt under sig och sen i slutet kommer nacken på plats utav sig själv, för hästen går i den formen som det bäst går i själv, lite komplicerat att beerätta så här. Men tänk på att inte HANDEN ska gå bakåt när du rider! bra tryck med skänklarna, lika mycket hand du tar lika mycket skänkel ska du lägga om inte mer!
Det finns en bra hemsida här på internet som Riktigt berättar hur det hela ska gå till, sök på Dag Netterqvists hemsida! Super duper bra!
Hoppas det går bra för dig med tävlingen!! man ska ju alltid prova att tävla om det går skit så står det ju i protokollet, det kan inte alltid gå super! människan lär sig av sina misstag, men det gör inte hästen..hästen lär sig genom att göra Rätt!

kan mkt väl vara så att du drar ihop honom, ganska vanligt på ridskolor...

Men, vad händer när du länger tygeln en bit? följer han med framåtnedåt och söker kontakt med bettet utan att hänga sig i det? Eller drar han genast upp huvudet?
Hur känns det i dina händer? känner du att han tynger och lägger sig i din hand?

vad säger din känsla?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 151
Senast: valy
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 438
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur