Har inte riktigt grepp om allt..

M

Maddu

Jag är ny här och även i distans. Nu nästa månad ska jag och min varmblods valack vara med på våran första distansstävling, 5 milare. När jag köpte han var han i full tävlingskondition i trav och detta tycker jag att vi har hållt ganska bra. Nu när vägarna har blivit bättre testade jag honom, 1.5 mil som vi travade på ca. 45 min, vi travde alltså nästintill hela tiden förutom skritt i nedförsbackarna. Efter 10 min skritt var han nere under 60 slag/min.
Men jag har kollat runt lite på gamla trådar, med jag känner endå att jag inte har grepp om riktigt allt..:crazy:

Utöver grönt kort, hästpass och vac.intyg, vad behöver man mer? Jag håller på att gå med på klubben här jag bor också.
Har inte TR för distans, men hittade det skrivet på internet. "Gula boken" har jag setts nämnas några gånger, vad är det?
Sedan, hur lång tid brukar man rida en 5 milare på ungefär?

Tacksam för svar :rofl:

Sv: Har inte riktigt grepp om allt..

Maddu skrev:
Jag är ny här och även i distans. Nu nästa månad ska jag och min varmblods valack vara med på våran första distansstävling, 5 milare. När jag köpte han var han i full tävlingskondition i trav och detta tycker jag att vi har hållt ganska bra. Nu när vägarna har blivit bättre testade jag honom, 1.5 mil som vi travade på ca. 45 min, vi travde alltså nästintill hela tiden förutom skritt i nedförsbackarna. Efter 10 min skritt var han nere under 60 slag/min.
Men jag har kollat runt lite på gamla trådar, med jag känner endå att jag inte har grepp om riktigt allt..:crazy:

Utöver grönt kort, hästpass och vac.intyg, vad behöver man mer? Jag håller på att gå med på klubben här jag bor också.
Har inte TR för distans, men hittade det skrivet på internet. "Gula boken" har jag setts nämnas några gånger, vad är det?
Sedan, hur lång tid brukar man rida en 5 milare på ungefär?

Tacksam för svar :rofl:

Uj, uj. Ja det är inte lätt att få något begrepp om det här med fart när man sitter på en travare i tävlingskondition. Förmodar att det är en CR du skall rida och rider du på så fort så lär du bli diskad. ;)

En CR har en max och minimitid som brukar ligga på mellan 3,5 och 6 h, så fortare än så kan du inte rida. Så du lär få lägga in lite skrittsträckor och kanske se om din pålle kan sakta ner lite på travtempot.

Att det tar 10 min att pulsa ner tycker jag är för lång tid i tävlingssammanhang. Jag vill helst ha ner hästen på under 5 minuter. Så lite långsammare skadar nog inte. Nybörjar - bygga upp häst - tempo tycker jag ligger på kanske 12 km/h. Du red på 20 km/h. Det är vinnarfart.

Du behöver dessutom en lokal tävlingslicens och den Gula boken. Gå in på Svenska Ridsportförbundets hemsida och sök på distans så hittar du hur du beställer den Gula boken. Visst sjutton, en sådan behöver jag med beställa. :D

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Tack för svaret. Men jag känner att det blev lite fel, jag skrev nog inte direkt så utförligt som jag borde.. :crazy:

Jag menar inte att jag red honom i "travar-trav", utan vi red en sträcka som det är 2 nedförsbackar nerför, sedan håller vi trav hela riden, normal "ridtrav" alltså i jämt lung tempo. Sträckan är inte heller riktig 1.5 mil, utan 1.2 eftersom jag alltid skrittar de första 3 km. och jag börjar ju då ta tiden när jag börjar trava. Sträckan är tagen med en gammal volvo, se det kan nog slå lite på det också :D

Sen efter 10 min avskrittning brukar han vara nere på 53-55 slag min. som jag alltid har lärt mig är ett normalvärde under skritt. Alltså är han ju under 60 slag/min där gränsen går menade jag.

Sen så förstår ju jag också att jag inte kan rida 5 mil i trav :smirk: Detta var ju bara ett test jag skulle göra för att se vart han låg just nu i träningen

Senast ändrad av en moderator:

Man måste alltså ha en sådan tävlingsbok på en CR? Har fått lite skilda svar på det. Förvirrad nu :crazy:

Ja, på en CR måste du ha en tävlingsbok/gul bok. Men det är lätt att ordna. Betala in 40 kr på Svenska Ridsportförbundets postgiro 15 35 28-5. På talongen anger du hästens fullständiga namn och licensnummer (om sådant finns), tävlingsbok samt objekt 3290/3608. Du får boken hem i brevlådan inom två veckor. (Hämtat från förbundets hemsida.)

Tack, då är det tid att beställa nu!:D

FRÅGA
Tyvärr har det inte blivit någon start för oss i år p.g.a. en rad oturliga komplikationer. Nu står min häst skadad igen och ska stå månaden ut:cry: . Förutom denna har jag en 12 åring som jag mest har promenadridit men nu sista 2 åren lagt ner mera träning på kondition och mera seriös distansräning.

Så nu i dagens läge hade jag tänkt att börja tävla med min andra, min fråga är då; Måste jag beställa en ny gul tävlingsbok, eller kan jag ändra namnet på den jag redan har som är helt oanvänd?:confused:

Boken är personlig och därför måste du beställa en ny för varje ny häst du tar ut på distansbanorna.

inget är ju ifyllt, bara ett namn på framsidan, annars är den totalt orörd. kan man inte bara ändra det då lite snyggt?

Liknande trådar

H
Foder & Strö Jag vart medryttare på ett varmblod i mars i år. Han har gått på travet 4 gånger. Och vart sedan ridhäst. Tidigare ägare har tävlat...
Svar
9
· Visningar
1 455
Senast: hannanilsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka