Har insett

Sv: Har insett

Men jag skulle inte kalla det importstörning i detta fall. Det är ju inte en importstörning om problemet finns redan när de står på island. När man tar hem en sådan häst hit är det ju som sagt viktigt att se till att den inte utsätts för Sverige-chocken utan att man verkligen ger den tid. Men skulle den få Sverigechoken kan man inte bara skylla importen som en orsak till problemen då dessa har funnits långt längre. Då har man en häst med ett problem i bagaget PLUS "sverige-chocken".

Jag tror att man i många fall, efter att ha kollat fysiska problem, måste rida in hästen igen. då det ofta är just inridningen som har ställt till problemen.

På Island hanterar dom inte hästarna som vi gör, dom ses mera som boskap, många slaktas ju, eller man kan säga hela den mentaliteten att inte röra hästarna förrän dom är flera år gamla, gör ju att dom inte präglas på människan.

Och det är ju så de som håller på med islandshästr vill ha det.
Dom vill att dessa djur ska vara mer eller mindre vilda.

Oj, intressant lösning ni hittade! Hon verkade ju få ett kanonbra liv när ni ändrade hur ni gjorde, en :bow: till såna som er! :)

Jag vet ju att det inte alltid är genomförbart att göra på det viset. Men på den tiden bodde vi mitt ute i storskogen, utan grannar så då funkade det ju kanon.

Det var verkligen en mkt intressant resa vi hade med henne, vi lärde oss så otroligt mycket genom att börja förstå hennes instinkter.

Vad jag blir trött på alla fördomar! På Island varierar hanteringen av och synen på hästarna väldeliga! Att de inte hanteras före 4 års ålder är sannerligen en sanning med modifikation! De drivs ihop varenda höst och står inte sällan installade och uppbundna första vintern. De fodras vinterhalvåret när gården men får vara vildhästar på sommaren. Men det är mer och mer vanligt också att de hanteras betydligt mer numera från tidig ålder.

En del har dyrare avelsdjur de håller mer koll på och är väldigt rädda om sina hästar som hanteras mer men det stora flertalet växer upp tämligen fritt. Men man är inte ute efter att avla vildhästar. Man vill avla på ett psyke som faktiskt tål att växa upp så här fritt UTAN att bli vildhästar efter att man hanterat dem! Och jag vill då sannerligen inte ha vildhästar och inte de jag känner som har islandshäst heller, och de är många! De tre fölen jag importerat verkar vara av det lynnet som tål växa upp fritt men ändå blir tillgivna, eftersom jag kan gå ut och hämta dem alla i grimman i hagen tom med pannlampa i mörkret redan nu och det är intemer än 4 veckor, idag, sedan de kom, och jag har gjort så här i en vecka nu. Just så lättämjda vill man ha islandshästarna!

Men förutom dem har jag en import till kvar (har haft ett antal genom åren) och henne har jag haft i 13 år, sedan hon var 2 år, och fortfarande kan jag inte ta henne i hagen hur som helst och det är endast jag som överhuvudtaget kan göra det. Hon var helt vild och ohanterad när hon kom och vägen har varit lång och hon är den häst som lärt mig mest under mina dryga 35 år med hästar. Dock var hon inte farlig att rida och jag red in henne själv och var ensam ute och red på henne. Men jag var rädd att om jag skulle åka av hästen skulle jag inte få tag i henne igen. Så hon går enbart i avel och hon lämnar de verkligt bra avkommorna, så där är något som hänt vid infångande och import. Men i stallet är hon suveränt lätt att hantera och hovslagarens favorit. Ochhon har alltid tagit hänsyn och lysssnat till mig som ryttare, aldrig försökt kasta av mig! En islandshäst skall varken bitas, sparkas eller bocka, då hamnar den i frysboxen om man följer de isländska gallringskriterierna!

Men en häst som visar problem redan vid ridningen på Island ser jag ingen anledning att importera. Man importerar friska djur med bra lynne och korrekt exteriör samt lätt för rena gångarter tycker jag, och sedan kvittar det om de har den eller den stammen eller om de har tävlingskapacitet eller bara medelgod tölt och passande till barn-/familj-/rehab- och turridning. Vi behöver bra sådana hästar med det riktigt bästa av godmodigt psyke som islandshästen blivit så känd för och som är så långt från vildhäst som man kan komma!

Däremot vill jag gärna ha kvar det kloka, eftertänksamma, instinkterna och flockbeteendet som finns hos vildhästen. Men hästen skall visa mig tillit och respekt och absolut inte vara vild och otämjbar tillsammans med människan! Sedan att det finns en och annan stadsromantiker som tycker det är häftigt med en halv-/helvild häst, men det är en annan sak och dra inte alla islandshästmänniskor, varken på Island eller i Sverige, över samma kam för det för det är undantag! Islandshästen väljer man för två saker: gångarterna och det goda och kloka lynnet!

Senast ändrad av en moderator:

Att ta bort henne är inget alternativ i dagsläge i och med att hon bara är så när man hoppar upp, annars kan vem som helst rida, hantera henne.

Nu när jag vet att hästen inte har något fel kommer jag att låta det vara som det är och leva med det, helt enkelt.
Jag är otroligt kär i hästen och det är en livsglad individ så varför ta bort henne?

Och sen visste jag inte om hur hon var, det fick jag reda på när hon kommit att hon vart så hur länge som helst.
Grejen att jag fick henne billigare var att hon var krubbbitare dock har hon aldrig ens visat tendens på det nu ;)

Det andra är: Kolla tornutskott! Och det får man vara jäkligt envis för att få röntga. Alltså riktigt riktigt envis.
Kolla ryggen en gång till hos ännu en equiterapeut.

Det var min första tanke också. Nu är ju ryggen redan röntgad, men beroende på var plåtarna tas ser man olika saker. Jag känner till en numera avlivad "problemhäst" som betedde sig ungefär som trådskaparens häst. han var snäll att hantera, och periodvid ganska problemfri att rida. Men kunde plötsligt explodera och slänga av ryttaren. Bland annat om ryttaren lutade sig framåt och kände på gjorden, och under en period så snart någon satte foten i stigbygeln och försökte komma upp.

Efter X- antal undersökningar av både equiterapeuter och veterinärer på klinik, och röntgen upptäckte man att han hade ett antal avbrutna tornutskott i manken.

Det var oväntat svårt att upptäcka, jag har själv klämt igenom ryggen på den hästen flera gånger utan att han reagerat alls. Men med ryttare på ryggen med sadel som trycker på fel ställen så måste det ha gjort väldigt ont på honom.

Minni-borg-> Blir det samma sak om du sitter upp från en pall så att du slipper "hänga på sidan" av hästen?

Och sen visste jag inte om hur hon var, det fick jag reda på när hon kommit att hon vart så hur länge som helst.
Grejen att jag fick henne billigare var att hon var krubbbitare dock har hon aldrig ens visat tendens på det nu ;)

Ja då kan ju inte du lastas för det! Det är islänningen du köpte henne av som lurats och som sett möjligheten att istället för att slakta henne kunna tjäna lite mer. Hade du skrivit det från början hade jag förstått ditt dilemma. Det är ju inte du som gjort fel! Men islänningarna vet annars att kränga hästar till sentimentala utlänningar. Sedan finns det de som tänker ett steg längre och inser att de ger islandshästen dåligt rykte om de säljer dåliga hästar och agerar mer långsiktigt och slaktar hellre.

Nu vet vi ju inte om det är ärftligt lynnesfel eller något som hänt. Men jag skulle nog råda dig att bara ha henne som hon är och inte avla på henne. Och jag menar inte du skall avliva henne nu. Det beslutet skulle ha tagits på Island. Är hon frisk och du kan ha henne som hon är, så finns det ju ingen anledning. Du tycker ju trots allt ändå om henne och var och en väljer vad den vill lägga tid och pengar på. Se det mer som en varning till andra så de inte behöver göra samma misstag. Det är strongt av dig att gå ut med storyn och skönt du inte blev arg på mig för mina åsikter!

God Jul och Gott Nytt År på er alla!

Ja då kan ju inte du lastas för det! Det är islänningen du köpte henne av som lurats och som sett möjligheten att istället för att slakta henne kunna tjäna lite mer. Hade du skrivit det från början hade jag förstått ditt dilemma. Det är ju inte du som gjort fel! Men islänningarna vet annars att kränga hästar till sentimentala utlänningar. Sedan finns det de som tänker ett steg längre och inser att de ger islandshästen dåligt rykte om de säljer dåliga hästar och agerar mer långsiktigt och slaktar hellre.

Nu vet vi ju inte om det är ärftligt lynnesfel eller något som hänt. Men jag skulle nog råda dig att bara ha henne som hon är och inte avla på henne. Och jag menar inte du skall avliva henne nu. Det beslutet skulle ha tagits på Island. Är hon frisk och du kan ha henne som hon är, så finns det ju ingen anledning. Du tycker ju trots allt ändå om henne och var och en väljer vad den vill lägga tid och pengar på. Se det mer som en varning till andra så de inte behöver göra samma misstag. Det är strongt av dig att gå ut med storyn och skönt du inte blev arg på mig för mina åsikter!

God Jul och Gott Nytt År på er alla!

Tack :idea:
Jo, de var det största misstaget jag gjort men ändå det bästa jag gjort... :p

Tack detsamma!

Men om någon tex har sett en danskproducerad film som gått på TV för ca 10 år sedan om hur en "känd" islänning rider in hästar i full snöstorm genom att "våldta" helt vilda hästar med en hund hängande i svansen och sig själv i tyglarna så är det inte svårt att förstå att flykttendenserna aldrig går ur.

Åh fy jag såg den och förstod inte för mitt liv vad människan höll på med! :eek:
Fruktansvärt!
Jag fick dessutom se den på ett islandshästridlägen som någonslags utbildningsfilm...*skakar på huvudet*

/Malin

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 330
Senast: lirco11
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 528
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
491
Senast: The Beast
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 557
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar