Har inga speglar.. Hur känna hur mycket hästen tvärar? *tips önskas*

Capable Case

Trådstartare
Vi har inga speglar i vårat ridhus än tyvärr.. Vilket jag finner MYCKET irriterande. Det är omöjligt, känner jag att veta hur hästen går utan speglar och utan någon på backen.
Igår hade jag en stallkamrat som kollade när jag försökte mig på lite öppnor och slutor som jag själv tycker vi har haft problem med under lång tid nu. Jag har känt det som att han inte tvärar alls men igår fick jag vetskapen om att han tvärar FÖR MYCKET!:confused: Hon som stod på backen (en mycket duktig tjej) talade om när han tvärade bra och det jag märkte då var att jag inte har en aning om hur jag ska känna detta själv uppsuttet utan speglar. För mig känns han i det närmaste helt rak.. Någon som har något tips att dela med sig av hur man ska känna detta? Oftast tränar man ju själv inne i ridhuset..

Mvh CC

Sv: Har inga speglar.. Hur känna hur mycket hästen tvärar? *tips önskas*

Jag rider jämt själv på min ridbanan som inte har speglar.

Jag får inte alltid heller den rätta känslan om hästen går korrekt eller inte, oftast känns det inte så bra, men vid de få tillfällen jag rider för tränare så är skolorna väldigt bra.

Vad du kan göra är att sätta upp en videokamera vid slutet av en långsida och filma dig själv.

Antingen kollar du under tiden du rider och korrigerar dig själv, eller när du kommer hem.

Då kan du både se och få till en känsla, och kunna slappna av och lita på dig själv och hästen nästa gång du tränar.
:)

Tack för tipset! HAr funderat på det där med videokamera.. .måste bra inhandla en först! Vår gamla VHS kamera har gått sönder. så det får välan bli en sån där digital den här gången! MEn de kostar.. men det var en smart idé verklgien! :D ar försökt att blir fotad en del på seanste tiden.. men min mamma e ingen bra ridfotograf.. så bilderna blir rätt kassa faktiskt! Eller så är det så illa! ;) Hehe! Nää men de ligger så fel i steget.. :cry: Men då kanke det inte finns något direkt tricks hur man ska känna att den inte tvärar för mycket då..

Tack för tipset Mimsan! :D

Capable Case skrev:
Men då kanke det inte finns något direkt tricks hur man ska känna att den inte tvärar för mycket då..

Jodå, du känner lätt när de tvärar för mycket.
du tappar stödet och bjudningen på ytter, samt känslan att du har hästen FRAMFÖR dig. den känslan ska du alltid ha - även när du rider sidvärtes.

tvärar hästen för mycket blir det inte samma harmoni.
en annan "avkännare" är att rida trappan tex. dvs några steg/meter sidvärts, rakrikta och rakt fram, några steg/meter sidvärts, rakrikta och rakt fram. När du inte lätt kan avbryta tvärningen och rida rakt fram, då är du ute och tvärar.... :D

det är också mitt dilemma. Jag känner när han tvärar för mycket, men jag känner inte när han tvärar lite, sådär lagom när jag inte vill begära så mycket av honom..

..kanske också får börja videofilma!! bra idé :)

malinsky skrev:
det är också mitt dilemma. Jag känner när han tvärar för mycket, men jag känner inte när han tvärar lite, sådär lagom när jag inte vill begära så mycket av honom..

Återigen: jodå det känner du - när du känner trampet under dig bakifrån och fram sidvärtes. då är det rätt!

Jag har lärt mig känna när det är rätt, när ja rider för min tränare och hon säger att det är bra så vet man ju hur det ska kännas. Sen är det ju inte lätt att få till det varje gång men..

jag har ganska dålig känsla, men den har dock blivit bättre å bättre. tränaren e a och o när det gäller feedback på vad jag gör och det käns! :)

malinsky skrev:
jag har ganska dålig känsla, men den har dock blivit bättre å bättre. tränaren e a och o när det gäller feedback på vad jag gör och det käns! :)

Ibland när man vill mycket så kan det bli överkurs runt att låta någon annan styra, man låser sig och tänker för mycket.

Har upplevt många gånger att en paus i intensiv träning för tränare när det låst sig gett mycket. Bara sitta själv och känna, bara bas rida, även utomhus. Löst MÅÅÅNGA knutar för mig många gånger, och tillochmed utvecklat oss ;)
inte bara en gång jag kommit tillbaks för tränaren efter några veckors uppehåll då jag totalt bara jobbat utomhus för att lösa mina egna knutar, och allt har suttit som en smäck helt plötsligt, och tränaren berömt "ojjj vad du tränat dressyr - BRA jobbat !" :D

Bara lite tankar....:o vet att du är oerhört ambitiös och självkritisk. kanske du vill för mycket och låser dig pga. detta ibland? då kan detta vara ett tips....

om du bara visste..! du har sett kärnan i mina problem! vet inte om jag ska bli impad av din 'analys' eller gråta över mig själv :smirk:
du har helt rätt å jag försöker kravlöst fnula lite själv, - svårt! men det ger mkt!! som en f.d ridlärare sa t mig, att jag inte skulle ha sådana prestationskrav på mig själv. jobbar med det och försöker hitta mer lek å 'icke prestation' ;)

malinsky skrev:
om du bara visste..! du har sett kärnan i mina problem! vet inte om jag ska bli impad av din 'analys' eller gråta över mig själv :smirk:
du har helt rätt å jag försöker kravlöst fnula lite själv, - svårt! men det ger mkt!! som en f.d ridlärare sa t mig, att jag inte skulle ha sådana prestationskrav på mig själv. jobbar med det och försöker hitta mer lek å 'icke prestation' ;)

Prestation kan ske även under lek - ofta :D

Du behöver vare sig bli impad eller självkritisk över min analys - du är jordnära och väldigt närvarande i dina inlägg alltid - då är det inte så svårt att få en skapligt bra bild av någon.

fortsätt med fnulet om du känner att det ger ngt. för det gör det - OFTA!!!!
rid inte för tränare 2-3 ggr/veckan om det låst sig som mest - det blir värre ibland om man är låst och självkritisk.

kom ihåg återigen- prestation till häst kommer OFTA under "lek".

så sant, så sant! Jag skulle kunna skriva en hel del, men jag nöjer mig med detta.

:bow:

:bow: TACK MACKAN! :bow:

Nu ska jag känna efter nästa gång.. för visst känenr jag när han tappar bjudningen.. men en sak som slog mig är att jag nog inte fattat hur pass känslig min häst är.. jag behöver bara tänka så gör han det som jag trodde innebar fortfarande rak.. och antagligen så har jag inte litat på det utan låtit ta till "övervåld" mao skänkeln.. Bjudningen tappar han och "Korvar" sig.. men samtidigt så har det känts som att han då stoppat under baken mer.. men förmodligen är det något jag tror jag känner för att han tappar just bjudningen och blir korvig. Då är det alltså för mycket.. problemet har ju varit att när han går rätt så har det inte känts så mycket skillnad från rakt spår. Ska ta stallkompisens hjälp igen som koll snarast så jag kan få in känslan för det..

Sen ska jag ta det med tränaren nästa lektion med..

Men ditt svar var verklgien kanon! Nu vet jag lite vad jag ska känna efter! :)

Tillägg: en sak jag upplevt som vårt problem är att vi inte kan hålla oss på ett rakt spår liksom utan att hästen gärna har fallit in.. E ju YTTERN som är vårt problem då som du beskriver där eller hur?! ffa o Öppnan har vårt problem varit detta..

Senast ändrad:

Jag har inte heller tillgång till speglar (eller ridbana, är förvisad till vägar) just nu. Men jag tycker det känns bra i ryggen när hästen tvärar tillräckligt. Alltså att varje steg känns i ryggen, man har hela hästen med sig. När jag tycker att tvärningen känns lite diffus och obestämd, lite svagare känsla under sadeln" så lurar min häst mig. Då måste jag skärpa till mig....

Capable Case skrev:
:bow: TACK MACKAN! :bow:

Nu ska jag känna efter nästa gång.. för visst känenr jag när han tappar bjudningen.. men en sak som slog mig är att jag nog inte fattat hur pass känslig min häst är.. jag behöver bara tänka så gör han det som jag trodde innebar fortfarande rak.. och antagligen så har jag inte litat på det utan låtit ta till "övervåld" mao skänkeln.. Bjudningen tappar han och "Korvar" sig.. men samtidigt så har det känts som att han då stoppat under baken mer.. men förmodligen är det något jag tror jag känner för att han tappar just bjudningen och blir korvig. Då är det alltså för mycket.. problemet har ju varit att när han går rätt så har det inte känts så mycket skillnad från rakt spår. Ska ta stallkompisens hjälp igen som koll snarast så jag kan få in känslan för det..

Sen ska jag ta det med tränaren nästa lektion med..

Korvig är för mycket ja - men diffus och FÖR flytande som Solis säger, är för lite... du ska som Solis säger känna stegen i ryggen under dig, men med bibehållen bjudning och hästen FRAMFÖR dig....

avlägg rapport! :D

Du har redan fått flera bra svar som hästens bjudning och känslan i ryggen. Du kan dessutom använda dig av dina ögon (ve och fasa :angel: ) När du rider på ett väl definierat spår, t ex längs ridhussargen eller på en grusväg kan du se spåret framför dig. Tänk dig på vilka spår hästens bakfötter kommer att gå och placera sedan framfötterna efter det. Som i en öppna där du har ytter fram på samma spår som inner bak. Det är ingen stor tvärning och du kan rida det med rak häst, då blir det en mycket svag skänkelvikning, eller så kan du jobba med böjningen och få en öppna. Jag tror att om du börjar tänka lite på var hästens fötter hamnar kommer du inte att tvära för mycket i alla fall.

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 267
Senast: Madick
·
M
Hästvård Behöver lite hjälp! Min häst är en 21 år gammal valack, och han tränas och tävlas ganska mycket. Han är i fantastiskt bra kondition och...
Svar
7
· Visningar
816
Senast: Monsterkaktus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka