Har in vägrat ta in och ut en häst i era stall?

K

kbr

Hej har ett problem ägaren till stallet har en häst som jag tycker är obehaglig. Väldigt många har haft problem även jag. Han stegrar sig, springer över folk, vänder sig och sparkar.
Har ni vägrat ta någon häst i erat stall, hur har ägaren reagerat? Vad har ni sakt?
Vet inte om jag är överkänslig för att jag har varit med om en riäl olycka och att jag här små barn, har hört andra säja att när de har fått barn så blir dom mera oroliga.

MVH Karin

Sv: Har in vägrat ta in och ut en häst i era stall?

Säg som det är att du tycker att hästen är otrevlig att leda, tror att det är det bästa. Hästen känner ju direkt att man är rädd för den och blir knappast bättre av det. Det borde vara i ägarens egna intresse att folk som är rädd för hästen slipper handskas med den.

Har varit på båda sidorna om det här problemet. När det var min häst som var problemet så så jag till att han lärde sig hur man beter sig och så tog jag och den andra tjejen och tränade några gånger så hon visste hur hon skulle hantera honom (han va unghäst). Så det löste sig bra. Den andra gången var det en häst som bara drog när man skulle ta in honom, drog omkull mig, jag pratade med ägaren men hon menade att det inte fanns något problem!! Då tog jag ett kedje grimmskaft nästa gång jag tog in honom och då drog han bara en gång :devil: . Jag tycker att du ska prata med ägaren till hästen det kanske är att han inte gör något med henne. Du ska inte behöva hantera en häst som du är rädd för. Det är farligt. LYcka till

Ja, det har hänt flera ggr då det stått "bråkiga" hästar i stallet, att vissa vägrat ta ut/in dem.
tex hade vi ett halvblod stort som ett hus (kring 180),biffig, i storlek med en elefant. och han var allt annat än trevlig.
respektlös. stack iväg,sprang över en, sparkades osv. han visste verkligen hur han skulle utnyttja sin kraft och sin storlek.
jag minns inte hur många träns och grimmor den hästen tagit sönder då den skulle ledas.
var inte många som ville ta in/ut den hästen och till slut fick ägarn 2 val. att försöka få pli på sin häst, alt flytta.
det blev lite mer pli på den, men hon valde att flytta ändå..

Är det stallägarens häst så kan ni ju bara be snällt att få slippa hantera hästen. Det är ju knappast någonting ni kan kräva då lär ju bara stallägaren be er flytta någon annanstans.

Japp, min makes tvååriga ardennerhingst :)

Den stegrade och slog med frambenen och bar sig åt, dock inga sådana tendenser när maken tog den själv. Tog bara ut den i nödfall, annars fick han snällt släppa ut den själv. Ska jag nu bli skadad så kan det iaf vara av min egen häst :smirk:

Jag har också varit i andra änden av detta problem. Min häst var helt tokig när en person i stallet skulle ta in henne, men aldrig när jag var med. När denna person skulle ta in henne sprang hon bara rakt ut (gärna över henne) och trängde sig förbi de andra hästarna i stallet. Eftersom hon inte gjorde så med mig kan jag ju inte lära henne att sluta med olaten...
Vi löste problemet med att jag såg till att vara där vid insläppet de dagar det var hennes tur, och då själv tog in henne. De dagar jag inte kunde brukade hon ta med sig ett spö ut för att kunna tillrättavisa henne när hon höll på med dessa dumheter. (Låter kanske drastiskt, med det är mkt bättre än att någon blir översprungen).

Jag tycker absolut att du ska säga ifrån om du känner att du inte vill hantera denna häst. Jag som ägare tog inte alls illa upp över detta (förutom att jag blev arg på pollen förstådds, visste inte om problemet innan). Det är bättre att säga ifrån än att det händer en olycka, det vill ingen. Jag hade inte velat få reda på det här problemet genom att någon skadats.

Så mitt tips är att du pratar med ägaren och berättar hur det är och att du inte vill hantera denna häst :)

Det är svårt sådant där!
Jag är en sådan som skulle vägra hantera en häst jag ansåg farlig. Men då är den farlig pga att ägaren inte bryr sig om att uppfostra den för fem öre, och inte anser hästens beteende är ett problem.

Men samtidigt så har jag varit med om att ha problem med att folk inte vågade leda min ena häst. Och orsaken var att han var STOR jämfört med de andra hästarna i stallet.
De som inte ville leda honom hade i ett fall inte ens sett honom ledd till och från hagen, för de hade kommit till stallet i en period när hästen pga skada stod på boxvila.
Och då kan jag säga att jag blev MKT irriterad!

Men prata med ägaren! På ett vänligt sätt och säg hur du känner! Det tror jag är det enklaste för er båda!

Håller med de flesta, tala med ägaren.

Jag är stenhård när det gäller sådant, känner jag mig hotad av någon annans häst, så finns det två alternativ; att jag själv får tillrättavisa den, och hästar som tycker att det är okej att springa över mäniskor, skall korrigeras kännbart det får liksom inte finnas på kartan. Tycker inte ägaren att man får tex sätta kedja runt näsan på lilla pållen, då finns bara alternativ två: SLÄPP HÄSTEN. Sen kan ägaren hämta sin pålle nere vid Konsum eller nåt, jag skiter i vilket, jag tänker inte riskera livet för någon annans bråkiga häst.

Håller med. Antingen får jag fria händer att få hästen hanterbar eller så får ägaren sköta det själv.

kopparberg skrev:
De som inte ville leda honom hade i ett fall inte ens sett honom ledd till och från hagen, för de hade kommit till stallet i en period när hästen pga skada stod på boxvila.
Och då kan jag säga att jag blev MKT irriterad!

Är det så himla konstigt att man INTE vill leda hästar man inte känner?
OCH som man inte ens sett bli ledd till och från hagen utan bara ståendes i en box.
Kul att bli offer för överskottsenergibus med en häst man inte känner. Oj, hoppsan han smet visst :crazy:

kbr skrev:
Har ni vägrat ta någon häst i erat stall, hur har ägaren reagerat? Vad har ni sakt?
Jag har velat vägra ta in en häst i förra stallet, men ägaren var sjuk och allt var så sorgligt att jag inte kunde med att lägga sten på börda. Den hästen var 9 av 10 gånger en ängel att ta in, men den tionde gången kunde hon svänga runt och stegrande backa framför mig mot stallet. INTE skoj när det är en fullblodkorsning på 170 cm i mkh. :crazy:

Smulu skrev:
Är det så himla konstigt att man INTE vill leda hästar man inte känner?
OCH som man inte ens sett bli ledd till och från hagen utan bara ståendes i en box.
Kul att bli offer för överskottsenergibus med en häst man inte känner. Oj, hoppsan han smet visst :crazy:

:bow: :bow:

Har själv inga större problem med att leda hästar, men att leda en häst som man inte känner och som dessutom stått på boxvila, är ju inte det roligaste man gör precis...
Trist för hästarna, så blir jag inte rädd..Jag blir förbannad.:devil: Speciellt när det är frågan om vuxna hästar, som Vet bättre......

Men om man inte vill leda hästar man inte känner, vad gör man då i ett stall där skötsel av andras hästar ingår? :confused:
Ngn gång måste ju vara den första när man hanterar nya hästar!

Förtydligande: De skulle inte leda min häst till hagen första tiden efter boxvilan. Det skulle jag aldrig låta sådana uppenbara "amatörer" göra!
Och psst *viskar* De som nekade leda min häst till och från hagen är inte så kunniga med hästar att de vet faktum: häst till hagen efter boxvila = det kan vara jäkligt laddat.
Det var bara ren och skär stor häst = farlig häst, liten häst = snäll häst.

Fö så var min häst under boxvilan endast ute ur boxen på promenad 2x10 minuter/dag. Vilket "de rädda" såg.
Och de promenderna gick han lugnt och avspänt hela tiden! Jisses vad stolt matte var! :love:
Inget pleg, inget "ryande" för han skulle vara lugn osv.
Och skulle JAG se en häst som är SÅ snäll att leda i boxvila, då skulle jag "paxa" den hästen som den jag ville ta till/från hagen när den var frisk, van vid hagen och igång i ridning! :D

Usch, det blir alltid "fel" i diskussioner här på Buke i sådana här frågor! :crazy:
För antingen lämnar man som "svarare" för lite information, eller också så drar "läsarna" egna slutsatser.
Meeen sånt är livet! :D

Senast ändrad:

kopparberg skrev:
Men om man inte vill leda hästar man inte känner, vad gör man då i ett stall där skötsel av andras hästar ingår? :confused:
Ngn gång måste ju vara den första när man hanterar nya hästar!

Javisst, men kanske inte helt ensam första gången?!

Som ny (nybörjare) så får man be om sällskap de första gångerna, kanske åka ut när någon annan har insläpp, utsläpp och hjälpa till innan man själv har in/ut-släppet.

Jag som ibland tänker (med medryttarhästen som är jättesnäll :love: ) "Hjälp, hur ska det här gå? :eek: Hon väger 100-tals kilon vill hon slita sig så gör hon det och då... bilar, vägen... döööd :eek: "
Tar då och tar några djupa andetag varefter både jag och hästen är betydligt lugnare :) Faschinerande hur mycket de påverkas av vår sinnesstämmning. hmmm borde börja med Yoga :D

när jag gick på gymnasiet så fanns det en häst som jag vägrade ta in/ut från hagen. Han var rent obehaglig tyckte jag, han sprang över folk och slet sej och var allmänt odräglig... han är kvar på den skolan, men vad vet jag, han kanske har lugnat sej...
lärarna gruffade en hel del över att jag inte ville ta ut den hästen, men jag tänker inte riskera livet för någon annans häst... hade det varit min egen hade det varit en helt annan sak..
han sprang över mej en gång, och jag menar verkligen över! han sprang på mej bakifrån, och sen rakt över... :crazy: som tur var, så klev han inte på ryggen eller något sånt...däremot klev han på mina armar och ben...

Givetvis så är det ju lämpligt att inte vara ensammen första gången man har utsläpp!
Men jag trodde du menade att du aldrig ngnsin vill hantera ngn häst du inte träffat förut.

Jag "gick bredvid" vid första ut- och insläppen när jag flyttade min häst förra sommaren. Lite pga det du skriver, jag kände ju inte hästarna innan. Men mest för att jag inte skulle släppa dem i fel hage eller ställa dem i fel box... :o

Ngt jag tycker är viktigt i den här frågan, det är att man som hästägare rannsakar sig själv, och verkligen INSER om ens häst i ngt moment ngn annan hanterar den, är besvärlig på ngt sätt!
Men många jag träffat vägrar tycka annat än att deras häst är världens snällaste i alla situationer! Och så händer det helt onödiga olyckor!

I och med flytten så började min häst med en ovana att testa nya människor som ledde honom. Inget otäckt, men nog så irriterande med en häst som med vänsterbogen pressar den som leder åt sidan! Vilket han aldrig gör med mig. Men tack vare att stallet jag nu står i har vettigt folk, så upplystes jag om de fasonerna.
Så när nästa nya kom till stallet, så sa jag till henne att min häst kunde göra så. Och gav råd hur hon skulle bete sig.
Och det blev aldrig några problem när de nya hanterade honom!

Jag hade gjort likadant. Jag brukar säga att ska jag riskera livet på en häst, då blir det inte ngn annas häst!

Har varit på båda sidorna av problemet.
Min ena stora häst kan vara bråkig att leda till-och från hagen. Hon kan ställa sig på bakbenen eller försöka bitas. Jag har sagt ifrån i stallet att det bara är jag som får hantera henne för att förhindra olyckor. Finns flera duktiga människor i stallet som har erbjudits sig att ta in eller släppa ut henne och de skulle säkert klara av henne jättebra MEN jag vill inte ta risken att något går fel och att hon skadar någon. Jag accepterar och förstår om folk inte vill hantera henne och tycker att hon är otäck.
Jag har även vägrat att hantera hästar som inte uppför sig eller bråkar. Jag vill inte bli skadad av andras hästar bara för att ägaren inte kan/vill/orkar hantera sin egna ouppfostrade eller bråkiga häst!
Vet man dessutom om att sin egna häst är besvärlig att hantera så tycker jag inte att man ställer den i ett kollektivstall där andra ska hantera den och riskera att bli skadade.

För att slippa det farliga momentet har jag gjort så hästarn går själva ut till hagen. Givetvis för stängslat med tråd. Funkar jätte bra både in och ut.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 223
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama