Har hon ont? Eller är det smärtminne?

LinnéaL

Trådstartare
Min häst har börjat bete sig lite märkligt och jag undrar om jag kan få hjälp med lite teorier om varför hon beter sig som hon gör.

I slutet av augusti skadade sig min häst i boxen på natten. På morgonen var hon halt i ett bakben, hältan förvärrades under dagen och hon svullnade upp till dubbla storleken över ena skanken. Hon fick åka in på klinik och kom hem efter fyra dagar. Hon blev mycket snabbt bättre och 1.5 vecka efter skadan (då hon var näst intill blockhalt) syntes ingen hälta när hon fick springa i lina på hårt underlag. Hon var dock väldigt stel, vilket minskade med rörelse.

Den diagnos hon fick var "kraftig blödning". Hon röntgades också och det syntes ingenting. *Puh*

Jag blev beordrad att sätta igång henne och det har jag också gjort. Försiktigt. Lite i taget. Fortfarande går hon i en mindre hage ensam (vill inte att hon ska rejsa..). Hon är helt klart fortfarande stel under passets början, men mjuknar efterhand. Rider jag på bana är jag uppe i en kvarts arbete i trav och galopp nu. Ute i skogen blir det lite längre.

Men nu till det som är min fråga: Efter att jag började sätta igång henne har hon betett sig så märkligt efter sadling. När jag precis har sadlat henne och leder iväg henne stelnar hon liksom till i bakdelen av kroppen och tar jättekorta stapplande steg med bakbenen. Alltså riktigt korta steg. Så går hon i kanske 25 meter och börjar sedan trampa över som vanligt. Jag tror att detta beteende är kopplat till sadlingen, för leder jag ut henne på en promenad utan sadel beter hon sig inte likadant. Vad tror ni att detta beror på?

Hon är fyra år och har aldrig varit problematisk att sadla. Och det är hon ju inte nu heller - visar inget obehag vid själva sadlingen. Jag har gjort så att jag nu leder henne under framskrittningens första 5-10 minuter och drar knappt gjorden - ifall det skulle vara någon sen släng av sadeltvång. Hon är inte öm någonstans.

Kan hon förvänta sig att det ska göra ont i sitt skadade ben, och går "stappligt" av den anledningen? Har ni några teorier?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 867
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Tänkte kolla om någon annan har samma problem och hur ni löst det i så fall. Har problem med min svanskota och har haft mer eller mindre...
2
Svar
25
· Visningar
2 295
Senast: super
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 369
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar