Golden_Heart

Trådstartare
Jag har hört att folk som rider är extra trånga när de ska förlösa babyn.
Hur väl stämmer detta? :confused:
Hur farligt är det att rida och vara gravid? Kan man tävla? :confused:
 
Sv: Har hört

Du kan göra det du orkar såklart. Men jag skulle aldrig själv tävla i tex hoppning om jag var gravid. Sen har det ju lite att göra med hur långt gången man är. Inte så schysst mot hästen att rida som vanligt om man gått upp 30 kilo.. Allt är ju individuellt. Jag slutade rida i vecka 20..

Annars är det väl så att tjejer som rider har bredare bäcken. Men även det är individuellt..
 
Sv: Har hört

Bredare bäcken får man väl knappast av att rida.
Alla har väl olika breda bäcken.

Däremot har tjejer som rider kanske starkare bäckenmuskulatur vilket ibland sägs påverka förlossning negativt även om jag inte förstår på vilket sätt.

Att ha kontroll på bäckenbottenmuskultaturen och musklerna runt omkring torde väl snarare vara positivt för en förlossning!
 
Sv: Har hört

Här är jag den 9/10
phpknbaqy.jpg


Här är jag den 22/10
phpop6imv.jpg


05:05 Vattnet går
06:10 Känner jag första täta värkarna
07:15 Är vi inskrivna på förlossningen
08:04 Var Rasmus ute
16:45 Var jag tillbaka hemma igen

Han var normalstor, 48 cm lång, 3420 gram och 32 cm runt skallen. Jag tog bara lustgas och gick inte sönder någonting mer än ett litet skrapsår på ena blygisen ;)
Idag har jag min startvikt och det syns inte ens på min mage att jag vart gravid, mina gamla jeans kom jag i 2 veckor efter förlossningen.


Så jag säger bara M Y T

Jag red och tävlade hoppning när jag var gravid, åkte av några gånger och sprang med hästen på klinik höggravid.

Ingen kan svara på hur det kommer vara för dig, för allt är induviduellt.

Jag skulle kunna föda barn varje dag :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Har hört

å kul för dej att du har den upplevelsen. jag kände på mej att min förlossnig inte skulle gå utan kompc ,men ingen ville lyssna på mej ,som vanligt.

01:30 inne på förlossningen pga av verkar,har ej ont eller så ,går utan problem.'
01:50.öppen ca 4cm,har ej ont
02:30 öppen ca 7cm ej ont
04:50 öppen ca 8cm lite ont får lustgas
05:25 öppen 9cm,lite ont
08:30 öppen ca 10cm mkt ont kraftiga verkar,får ryggmärgsbedövning(vilket inte hjälpte ett dugg)
09:30 verkarna avtar,får sätta in verkstimulerande dropp.
1045 ökar droppet
12:30 ökar droppet till max
13:00 krystar
14:00 krystar
14:22 helt slut(jag orkar inte mer,hade inga krafter kvar!)
14:30 ringer dom läkaren
14:45 sätter läkaren på sugklockan,drar en gång,sen avtar värkarna(men jag låtsas ha krystverkar,vill bara ha ut barnet)
14:55 barnet ute
jag sprack en hel del,fick ligga på bb i 4dagar pga det. tänker aldrig föda barn normalt mer.....aldrig!!!
jag har ridit i över 12år,dock ej det senaste året innan grav.
 
Sv: Har hört

Samma här!

05.45 Vattnet gick
07.30 Inne på BB - öppen 3 cm
08.30 Öppen 4 cm
09.00 Öppen 10 cm
09.15 Krystvärkar börjar
10.00 Nike är född!

2245 kg, 45 cm och 31 i huvudmått.

Behövdes inte sys någonting. Lite småsprickor bara.

Fick tillbaka min startvikt efter 2 veckor!

Jag red dock bara fram till vecka 18 men det berodde mest på att jag inte hade någon häst att rida på efter det! Hade nog lugnt kunnat rida normalt fram till vecka 25-26 och sen lite lugnare efter det.
 
Sv: Har hört

Ridningen har gett mig starka bäckenbottenmuskler, så jag hade inga problem med att krysta ut bebisen. Dessutom hade jag full knip-förmåga när barnmorskan undersökte mig 10 veckor efter förlossningen. Jag behövde inte göra särskilt många knip-övningar. Ridningen var träning nog.

Men om man är väldigt rädd kan nog starka muskler vara ett problem, för då jobbar kroppen emot istället. Vid rädsla låser man ju sig.

Men i de flesta fall är nog starka muskler i bäckenbotten något väldigt positivt när det handlar om barnafödande.
 
Sv: Har hört

Då kan jag dra lite utav min förlossning :P

23/10 kl 09.00 - fick piller som satte igång värkarna..
kl 15.00 - fick ett piller till.
kl 21.00 - Ett piller till
kl 01.00 - Fick en sovdos

24/10 kl 08.00 - Åkte upp till förlossningen
kl 09.00 - Tog hål på fosterhinnan. Vattnet gick.
kl 12.00 - Fick värkstimulerande dropp, värkarna satte igång
ordentligt.
kl 16.00 - 02.00 - Stod i duschen med värkar.

25/10 kl 08.00 - Hotade med att hoppa ut genom fönstret.
kl 12.00 - Fick epiduralen
kl 16.00 - Fick besked om att jag dragit ihop mig igen.
kl 18.41 - Saga föddes med akutkejsarsnitt. 4880 g och 54 cm lång.
kl 20.30 - Var upp på avdelningen igen.
kl 20.45 - Åter på IVA pga blödning, tappat 3 liter blod.

26/10 kl 10.00 - Tillbaka på avdelningen och fick träffa min lilla tjej.

Jag började rida som 4 åring och har aldrig haft uppehåll. ;)
Så för mig gav ridningen absolut inga fördelar.
 
Sv: Har hört

Såg att jag glömde, 07:45 fick jag första krystvärken, jag låg bara och slappnade av hela tiden och lät kroppen jobba. Förutom de 2 sista krystvärkarna då tog jag i för då ville jag bara ha ut honom, då orka jag inte vänta längre.
 
Sv: Har hört

Men om man är väldigt rädd kan nog starka muskler vara ett problem, för då jobbar kroppen emot istället. Vid rädsla låser man ju sig.

Detta hände mig. Jag "höll emot" när det gjorde ont och det tog en stund innan jag hittade den rätta tekniken att krysta istället för att hålla emot!

Hade jag vetat hur jag skulle göra direkt hade han nog varit ute på 15 min istället för 1 timma!

Nu har jag övat mycket avslappning, så jag hoppas det går lättare denna gång.
 
Sv: Har hört

Jag har hört att folk som rider är extra trånga när de ska förlösa babyn.
Hur väl stämmer detta? :confused:
Hur farligt är det att rida och vara gravid? Kan man tävla? :confused:

Nej men folk har väl diskuterat huruvida man får muskler som motverkar när man ska föda, fast det har väl kommit fram att det inte stämmer.
Hur snabbt eller lätt det går är individuellt & har inte ngt med ridning att göra.
(Jag fick planerat snitt så jag slapp en vaginal förlossning)

Om det är farligt att rida beror på vem du frågar.
Min bm tyckte att man ska rida om man vill, men sluta om man känner att kroppen säger ifrån.
Hon sa faktiskt att det troligtvis var min ridning som gjorde att jag var så tränad så jag inte fick ngn foglossning alls.

Jag tävlade rätt sent vid min graviditet & det gick bra.
Men det gäller ju att låta bli att ramla av:angel:
 
Sv: Har hört

Har fyra barn, och ingen bm har sagt detta, Bara en myt. Första var väl ca 4-5 timmar med värkar, andra 1½ tim, tredje hade varit född i bilen om jag hade haft två kvarter längre, och fjärde tog ca tre kvart. Enkelt? Nja, de sitter inte utanpå...;)
Har ridit drygt halva tiden med samtliga utan problem. Beror ju på vad man är van vid.
 
Sv: Har hört

Vid förlossningen frågade bm mig om jag red för hon såg/kände tydligen det väldigt tydligt. Men jag vet inte...hade inte ridit på flera månder då.
 
Sv: Har hört

Min bm tyckte att man ska rida om man vill, men sluta om man känner att kroppen säger ifrån.
Hon sa faktiskt att det troligtvis var min ridning som gjorde att jag var så tränad så jag inte fick ngn foglossning alls.

Konstigt att hon sa så då det är hormoniellt att få foglossning.
Det blir dessutom oftast värre för varje barn.
Jag red med alla fyra barnen fram till samma dag som jag födde, hade grymma foglossningar från v 12 trots att jag var vältränad. Har kompisar som varit oehört vältränade som hamnat i rullstol under sin graviditet pga foglossning.

TS
Jag iof bara upp 9 kg med varje barn. Red hela tiden, dock inga sidvärtsrörelser då jag inte kunde lägga an ett ben i taget. Red mest ut i skogen och så hoppade jag. Så länge jag hade jämnfördelning på benen gjorde det inte ont. Manövern att skuta en kundkorg med ena benet kan jag än i dag inte göra trots att det gått 3½ år från sista förlossningen.

Jag hade problem med 1, 2 och 3an , enl bm så berodde det delvis på alla mina ridmuskler som var så starka (och jag som spände emot.) barn 4a hade jag kommit på grejen och gjorde ett bra jobb. Sprack en del med 1an men inget med de andra 3. Totalt från första värk kan det ha tagit max 10 timmar med någon. Hemma efter 6 timmar igen (BM vägrade släppa tidigare pga barnläkarkollen som skall göras efter 5-6 timmar)

Tävlade hoppning 3 dygn innan jag fick 3an. Fick då dispans från överdomare då jag itne fick igen kavajen över magen. Bar vanliga vita tights som ridbyxor :)
 
Senast ändrad:
Sv: Har hört

Nej men folk har väl diskuterat huruvida man får muskler som motverkar när man ska föda, fast det har väl kommit fram att det inte stämmer.

Precis, det stämmer inte.
Pratade med en sköterska på förlossningen om det och livmodern är kvinnans starkaste muskel så lite ridmuskler har inte mycket att komma med där.

Jag såg nog rätt snopen men lättad ut när hon sa det eftersom jag var rätt skraj över just den biten innan dom satte igång mig. Nu var det ju inte ridmusklerna som hämmade mig utan min nyuppfunna kärlek till allt vad smärtstillande heter.. :angel:

EDIT: Glömde lite på min lista, någon gång under onsdagen fick jag akupunktur utan resultat och testade lustgas och mådde kasst av det.
 
Sv: Har hört

hade inga större problem med förlossningen. gick ganska snabbt att krysta ut henne.
Jag gjorde nästan inga knipövningar men fick MVG av bm när jag gjorde efterkontrollen. Så det är nog positivt att rida om man tänker på den delen.
Jag tävlade i tredje månaden. dock slutade jag rida i femte månaden. men inte för att jag inte klarade det, för de hade jag nog gjort graviditeten ut. utan för att jag va skitskrajj att nått skulle hända.
Så jag lånade ut hästen på foder i ett halvår. När dottern va 2,5 månad fick jag tillbaka hästen och började rida igen helt utan problem.
 
Sv: Har hört

Hon sa faktiskt att det troligtvis var min ridning som gjorde att jag var så tränad så jag inte fick ngn foglossning alls.

Foglossning är hormonellt, inget man får om man är otränad eller klarar sig ifrån om man är vältränad.
Vilka som får det går inte att sia om innan graviditeten.
 
Sv: Har hört

Hon var helt enkelt av åsikten att det var min ridning som gjorde att jag klarade en graviditet så bra, får se hur det blir med nästa barn:angel:
Hormonellt, visst, men enligt bm har kroppens "kondition" oxå med saken att göra.Är man allmänt svag & skröplig hade det mest troligt varit värre.
Sedan tror jag att generna kan spela in oxå, i våran släkt har vi inte några foglossningar, inga värre iaf, eftersom kvinnorna(mormor, farmor osv) kunnat sköta ladugården till förlossningen, var inte tal om vila där inte.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Har hört

Är helt på din linje!
Alla får foglossning, det styrs som sagts hormonellt, men hur mycket man sen lider av den tror jag har mycket att göra med kroppens kondition.

Eftersom jag med mitt första barn hade ont av min foglossning relativt tidigt trodde jag att det skulle bli mycket värr denna graviditet (då det sägs bli värre för varje barn).
Men inte då, jag har inte haft något ont alls (är nu i v.36).
Detta är jag övertygad om att det är pga min kropp är/var mycket mera vältränad, både innan och under graviditeten denna gång.
 
Sv: Har hört

Hela den här tråden är intressant, då jag själv är lite gravid
Själv älskar jag hästar, skulle vilja tävla och träna, för jag hade en chans till det, men har också väntat på den här barnet så oerhört länge. Tänk om något händer, vilka skuldkänslor man skulle få eller?
 

Liknande trådar

Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
485
Senast: Amanda_F
·
Hemmet Har fått tillstånd att anlägga vårt nya avlopp nu. I dokumentet som skickades ut från kommunen står det bland annat att jag ska föra...
2
Svar
30
· Visningar
1 300
Senast: bettysmatte
·
  • Artikel
Hästnyheter Äntligen! Det ska ridas semifinal i Folksam Elitallsvenska. I helgen tar Norrköping Horse Show emot femton lag vid topptävlingarna där...
Svar
0
· Visningar
150
Senast: Gunnar
·
Gravid - 1år Man blir ju galen när man googlar, som gravid får man ju inte göra typ något alls…. Googlar man på jacuzzi så står det att man ska...
Svar
9
· Visningar
1 753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp