Har hästar prostata?

S

simpe

Hej

Satt och funderade lite på om hästar har prostata som människor och om gamla valackar och hingstar kan få prostata problem? Någon som vet?

Sv: Har hästar prostata?

Hej

Satt och funderade lite på om hästar har prostata som människor och om gamla valackar och hingstar kan få prostata problem? Någon som vet?

Ja dom har prostata. Vilka problem dom kan få med den vet jag dock inte (än).

Senast ändrad:

Skulle tro att valacker inte får protatabekymmer då de är kastrerade.

Fast prostatan sitter ju inte i testiklarna.
Den sitter runt urethran under urinblåsan.

Jag vet var prostatan sitter. Men vid kastrering så försvinner hormonpåverkan och minskar risken för prostatbekymmer. (Är så på hundar i alla fall)

Tusen tack för svar. Min gamling fyller ju 29 i juni så jag had lite undringar mn känner mig nöjd med svaren.

Hej

Ehh,, parsonligenkan jag inte så mkt om det:o men gick hästkunskap A förra året på gymnasiet och läraren sa då att man ska ha koll på både äldre hingstar och valacker för de kan få problem med prostatan. Det är tydligen inte så ovanligt.

Som sagt kan nog drabba hingstar, men har svårt att tro att valacker skulle få protatabekymmer.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 9 åriga hund kastrerades för snart 6 veckor (kirurgisk kastrering)sedan pga förstorad prostata. Han har fortsatt problemen kvar (tar...
Svar
12
· Visningar
761
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 124
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
351
Senast: Bison
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka