Här har ni rekade skaklar!

Sv: Här har ni rekade skaklar!

Fungerar bra det där! :) Lite lång inbromsning? :D
Men till en vagn fungerar det nog inte så bra samt när hästen behöver stor rörelsefrihet pga högt tempo o snäva svängar.

/L

_L_ skrev:
Fungerar bra det där! :) Lite lång inbromsning? :D
Men till en vagn fungerar det nog inte så bra samt när hästen behöver stor rörelsefrihet pga högt tempo o snäva svängar.

/L
Det finns även rekade skaklar till vagn men dom är av annan konstruktion.

Va! Menar du att pållen är segstoppad?? ;)
Ja, han vill helst springa foooort ;)

Jag tror att den här varianten jag har är till för tex timmerdoningar eftersom det bara är en fästögla i mitten på "mittbrädan", då behövs ju också den där sortens bromsverkan. Har ett par orekade som det är en ögla i vardera ytterkant - alltså till typ flakkärra, dyngkärra o liknande (baksele till de fallen). Ingen fortkörning alltså :p

Jag är väldigt nyfiken på hur såna skulle kunna se ut!!
Jag vet en som tillverkar en skogsvagn, och på den är det rekade skacklar, men jag antar att den konstruktionen inte skulle passa på en vanlig vagn.

Vilken typ av vagn menar du, Fenton? Jag har ju den gröna åkvagnen som jag visade förut, skulle det gå att ha rekade skacklar på en sån? Fast där finns ju svängel, förstås, så det spelar ju ingen roll.

Lotta

rekad1.jpg

rekad2.jpg

Och här finns en filmsnutt på hur det fungerar när det rör på sig

http://medlem.spray.se/traditionellaskor/images/rekade.wmv

Ahaaa! Va fiffigt.. Tur du förklarade om den andra svängeln då jag slarvläste innan jag tittade på filmen o satt ihop med sambon o undrade varför skaklarna fortsatte i "tomma intet" :p

Sirpafinnen skrev:
satt ihop med sambon o undrade varför skaklarna fortsatte i "tomma intet" :p
Ja och då undrade ni säkert hur i allsin dar det gick att styra vagnen ;)

"Svängel" nr 2 syns lite till höger på den övre bilden.. Man ser i alla fall leden.

Det skulle kanske bli lite sladdrigt med bara en svängel :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Pinge skrev:
Ja och då undrade ni säkert hur i allsin dar det gick att styra vagnen ;)

"Svängel" nr 2 syns lite till höger på den övre bilden.. Man ser i alla fall leden.

Det skulle kanske bli lite sladdrigt med bara en svängel :rofl:

Jag fattar iaf inte hur man styr vagen?!
*måtte vara korkad* :smirk:

Det måste vara något fel hos mig, jag kan inte se en enda film :(

Kanske beror iofs på att jag fulsurfar från jobbdatorn... Får nog ta tag i att ordna bredband hemma!

Du behöver inte kunna se filmen, gör så här: Titta på övre bilden. Titta nu på undre bilden. Upprepa nu detta flera gånger - fort!

:D;) :rofl:

*vinkar till Pinge*

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Är du i begrepp att köra in din häst? Då bjuds här ett tips på hemmagjorda, säkra skaklar som går att anpassa efter behov och...
Svar
0
· Visningar
312
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 625
Senast: Kajsalisa
·
Samhälle Jag ska skicka in hästarnas pass till föreningen och därför behöver jag veta att det kommer fram. Hur fungerar det som förr hette...
Svar
14
· Visningar
1 406
Senast: Ramona
·
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
620

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka