Här har jag vattnat och vårdat

Sv: Här har jag vattnat och vårdat

Min mor har samma bekymmer med sitt växthus och vindruvor. Men de har köpt insektsnät till dörren, laddat med diverse fällor och så har hon låtit mormor gå lös på getingarna.

Dörren är stängd - luckorna oxå - MEN det är ett par glasskivor som är trasiga och där kommer dom in :mad:

Kan jag låna stålmormor :devil:

Mormor laddar och tömmer fällor och så har hon en sjujäklars höger med rejäl flugsmällaren :D

Hon har nog snart världsrekord i att döda getingar :eek:

Jag vågar INTE reta getingarna för de är extra giftiga i år säger Läk. de har fått in väldigt många med getingstick som har blivit väldigt dåliga :crazy:

Men Mysko då.. :crazy:
Ja akta dig för sticken.
Ett kanske inte är så farligt m,en får man flera så kan man bli riktigt dålig.
Jag tycker de är ettrigare iår oxå.

Hur går det för dig?
Har stålmormor anlänt eller har du kommit på några andra klurigheter?

Hoppas att du får ut dina tomater röda och fina. :bow::d
Och att de inte hinner dö av vattenbrist..

Dumma getingar!

Jag har nu förklarat krig mot de jä...rna :devil:

Silvertejp på alla öppningar så nu kan de äta tills de spricker :angel:

Ja vi måste haft tur på fraggelberget för vi har knappt sett några getingar hos oss i år. Såg en nu i pannrummet men troligtvis strök de med för vi hade en köldknäpp i försommaren så vi har ingen frukt heller för den delen.

Men 1 km bort hos svärmor så har det varit bekymmer med getingar och inne i byn också.

Dom har hittat ett litet ställe att ta sig in i v-huset så nu är det knökafullt igen :mad: dit når jag inte och sätta för för då ramlar jag nog igen taket :devil:

:eek: Du får röka ut dem.... Har du ingen plåthink eller nåt du kan elda lite i? Och sen sätter du in en stege o försöker lappa hålet i taket. Peta i bomull i hålet o täck med silvertejp.

Sv: Här har jag vatnnat och vårdat

:eek: vadå sluta vattna? det sitter ju tomater på plantorna som behöver vatten.
Toppat nej.

Tag lärdom!:)

I början på augusti är en bra tid att toppa plantorna, samtidigt slutar man vattna.

Då mognar tomaterna bättre, du hinner ändå inte få några tomater på den biten av toppen som blommar i början på augusti.

Tomaterna på plantan behöver inget vatten vid den här tiden.

Si där har du fel :devil: jag har fått flera tomater på toppen nu och de mognar o är goda :d

Si där har du fel :devil: jag har fått flera tomater på toppen nu och de mognar o är goda :d

Ja, men de tomater du har på toppen nu är ju från blommor för kanske 2 månader sedan.

En bit in i augusti tar man av toppen på tomatplantan *jag förklarar nogare*, alltså den allra sista biten där då de blommor finns som precis slått ut.
Man gör det av den anledningen 1.Det tar iaf ca 2 månader innan blomma blir mogen tomat, och eftersom de antagligen då inte hinner mogna toppar man 2. för att plantan ska inrikta sig på mognad istället för växt.

Så jag har inte fel.

Japp, det stämmer som hon säger, jag gör oxå så. Dels så hinner man ändå inte få någon mer frukt på den toppen, o dels stjäl den näring.
Jag kapar oxå av mina, klipper dessutom bort alla bladen, och så slipper man vattna så mycket sedan. :) Fast jag vattnar när jag ser att det behövs. Så länge det är frukt så borde ju plantan behöva fuktas lite?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka