Har han ont?

attempt

Trådstartare
När jag tränar akademiskt från marken med min häst går han pefekt i skitt, och vi har även börjat lägga in lite trav. Då lägger han ofta bak örornen och se allmänt sur ut. Tycker han att det är jobbigt eller har han ont? Han verkar inte ha ont när jag visiterar honom.

Sv: Har han ont?

då kan det mycket väl vara så att han tycker att det är jobbigt.. min häst gjorde det lite då och då ibörjan med..

gör han det hela tiden eller bara ibland förresten?

Han gör det bara ibland.Jag travar inte så mycket, jag nöjer mig med bara några få steg, jag kollar efter att benet trampar under där dte ska och sen saktar jag av och låter han vila lite.

Jag skulle rek. dig att ta ut en equiterapeut och känna igenom hästen, om han nu inte har så ont så att en veterinär ska kika på hästen först.
Det kan vara många små bekymmer som stör en häst, och visst kan ägaren känna över hästen, men jag har varit ute på hästar där ägaren inte hittat smärtpunkten, just för att man som hästägare inte har den anatomiska delen och vet vad man ska leta efter.

Sen antar jag att du vet hur mycket du kan kräva av din häst, menar, så att du inte ber om nåt som hästen inte klarar av.( styrkemässigt)

Arbetar du på longen eller vid hand?

Nej, jag kräver inte mer utav honom än vad han klarar av.

Jag arbetar vid hand, med kapson eller träns.

Rebeccah skrev:
När jag tränar akademiskt från marken med min häst går han pefekt i skitt, och vi har även börjat lägga in lite trav. Då lägger han ofta bak örornen och se allmänt sur ut. Tycker han att det är jobbigt eller har han ont? Han verkar inte ha ont när jag visiterar honom.

min häst gjorde så från början, en islandshäst som hade problem med traven. för henne var det extremt jobbigt att arbeta i trav med kroppen rätt placerad. jag tränade så korta stunder men vet du - det har gett sånt otroligt resultat *lycklig*
jag är så glad att jag gett det tiden. åh, ni skulle se skillnaden.:banana:

Vad bra att du ser resultat på din häst! Det är så himla kul att se det när man lagt ner mycket jobb, man får liksom belöning för dte man gjort. :) Har du ingen bild att visa så vi kan se?

Han tycker säkert det är jobbigt. Brukar han ha bestämda åsikter annars? Min mkt bestämda medryttarhäst sparkade min ridlärare på låret över en skänkelvikning tex....:angel:

Oh herregud, tror att han aldrig skulle sparka mig..
Han brukar inte vara särskilt bestämd, han går med på dte mesta och gör alltid sitt bästa. han älskar beröm.

Förmodligen tycker han det är jobbigt. Min häst som jag jobbat likadant med sen i höstas visar också att hon blir sur ibland när jag ber om trav. Och hon gör det inte lätt för sig. Hon sänker huvet lågt och sätter under sig bakbenen rejält så det är klart det blir jobbigt.
Dessutom när jag lägger mot skänkeln så kan hon kicka efter den, då jag kommer åt henne. Det är nog en blandning med protest eftersom hon har temperament.Jag varvar med att noncha henne eller lägga emot skänkeln tills hon ger sig (har skrivit om detta i tråden grundträning). Hur hanterar ni liknande.
Har tränat ak. sen i höstas med början från marken. Nu samlar hon sig och bär sig så fint men det är jobbigt för henne. Så det blir korta snuttar åt gången. Gärna tips om kickningen tack. :idea:

Jag skulle be någon titta på honom, kanske en kiropraktor, det stoet som jag rider hade mycket svårt att samla sig, rygga och var trött i sinnet, det visade sig att hon hade en låsning i högra "skinkan". Nu är allt arbete mycket lättare och hon går framåt.

Jag skulle inte lägga till ännu mer skänkel om hästen reagerar på det viset du beskriver. Istället skulle jag hjälpa henne med att bära huvudet högre, lätta vibreringar i tygeln utan något som helst motstånd, kanske kräver vi ibland för snabba resultat.

Tack för tipset. Ja det blir väl mindre jobbigt om jag hjälper henne att komma upp lite. :idea:

Ursäkta att jag slinker in med en egen fråga på din tråd. :angel:

Är det säkert att han är sur? Min häst lägger ofta öronen bakåt om han är osäker, men visst kan din häst signalera "det här är jobbigt, men jag är en snäll och lydig häst så jag gör det ändå!" Prova med att överdriva berömmet ett tag och se om han fäller fram öronen.

Red för min tränare i helgen. Har inte gjort det i vinter utan haft hjälp av en annan. Vi bestämde att backa bandet. Sänka kraven. Hon har prestationsångest sa tränarn. :( Så nu lugnar jag ner det hela betydligt. Vi genomförde träningen på ett mindre krävande sätt och hon kickade inget, och var avslappnad och det kändes kanon. :bump: Tack gode gud för att det finns kunniga människor.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 115
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar