Har försökt hitta

V

virrpANNA

men jag verkar inte vara så bra på letandet :crazy:

Får man äta Sushi när man är gravid om man håller sig till laxrullar och räkstjärtar?

Sv: Har försökt hitta

Det jag har läst om Sushi är att man kan äta om råvarorna behandlats rätt, dvs varit frysta minst 3 dygn.

Jag vågar därför inte äta det ute, vem kan garantera en sådan sak och hur dom hanterar varorna m.m

Att göra egen sushi går ju för då vet du om att det måste vara fruset minst 3 dygn..

Jag tänkte först att jag kunde äta vegetarisk sushi, men så slog tanken mig om hur noga dom är med att skilja varorna åt när dom görs i ordning ..

Nej jag vågar inte när jag är gravid.

/ Nojjig eller ej

livsmedelsverkets sida med kostråd för gravida kan man läsa följande:

Bakterier och parasiter
Det finns två infektioner som kan smitta via mat och som är speciella när man är gravid – listeria och toxoplasma. Risken att smittas är mycket liten, men om man blir smittad kan infektionerna i värsta fall orsaka missfall eller skador på fostret. Detta är mycket ovanligt. Fördjupad information om råden om listeria och toxoplasma finns på länkarna till höger.

Listeria och toxoplasma dör om maten hettas upp till rykande het. Toxoplasma dör också om maten fryses i tre dygn, men listeria överlever frysning.

Här är några råd som ytterligare kan minska risken att smittas:

Förvara kylvaror kallt, ha gärna +4°C i kylskåpet.

Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjorda eller nyförpackade produkter. Kontrollera förpackningsdatum.

Ät inte rått kött. Genomstek köttfärs, fågel, lamm, gris och vilt.

Undvik skivat smörgåspålägg och kall färdigmat mot slutet av hållbarhetstiden.

Om du vill äta torkat, kallrökt eller gravat kött, till exempel parmaskinka eller salami – frys det i tre dygn innan du äter.

Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta.

Tvätta händerna innan du börjar laga mat, mellan olika råvaror och efter trädgårdsarbete. Diska skärbrädor och köksredskap mellan olika råvaror.

Skölj frukt och grönsaker.
Toxoplasmaparasiten kan också spridas med kattavföring. Läs mer på Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA), se länk till höger.

Jag tvekar inte en sekund inför att äta sushi på restaurang men skulle inte köpa det i affären.

*KL*
Men hur vet man att restaurangen har frusit ner fisken i minst 3 dygn och tillagat sushin sedan direkt efter upptining ?

Jag älskar sushi, det är sjukt jobbigt att vara utan :D, men jag vågar nog inte äta sushi om jag inte tillagat den själv.

Senast ändrad:

Ja men fisk kan man ju äta ändå, utan att just äta den rå ;)

Men jag kanske är löjlig ?

Ja men precis, det stod ju i det du kopierat från livsmedelsverket att listeriabakterien överlever..

Jag läste dock i en gravidtidning att det var OK om fisken varit nedfryst 3 dygn, men dom nämnde aldrig att listeribakterien kan överleva ?

Nej jag hoppar nog över all rå fisk ( och gravad ), ska jag göra egen sushi får det bli vegetariska :)

Citat Livsmedelsverket:
Förpackad gravad och rökt fisk är de livsmedel där risken för listeria visat sig vara störst. Om man väljer en nygjord vara är risken att det ska finnas skadliga mängder listeria liten. Risken ökar ju längre tid förpackningen förvaras. I rå fisk, som i sushi, är risken för listeria liten om man väljer nygjord produkt.
slutcitat

Som jag fått det förklarat så hinner rå fisk bli skämd och jätteäcklig långt innan mängden listeriabakterier vuxit sig farligt stor.

Låter som en god idé, för jätteräkorna ska man inte köpa av andra skäl.

Ja men fisk kan man ju äta ändå, utan att just äta den rå ;)

Men jag kanske är löjlig ?

Om det inte känns bra att äta rå fisk så ska du såklart inte göra det! :) Jag har en hangup i frågan bara, eftersom jag har fått skäll av folk i min närhet när jag ätit sushi. Och det gör mig lite lessen när både min BM och Livsmedelsverket säger att det är okej, och jag bara köper det från kvalitetsställen.

Låter som en god idé, för jätteräkorna ska man inte köpa av andra skäl.

Nej dom äter jag aldrig ändå, snuskiga och som du säger så finns det andra skäl :)

Vegetarisk Sushi är faktiskt himla gott det med, det är ju liksom tillbehören som gör att det blir gott.

Ris, sjögräs, soya och wasabi

Lingonben:

Ja var och en gör ju som den vill, tråkigt att folk ska lägga sig i de beslut som du fattat.

Ja, man får äta sushi som gravid men det är viktigt att sushin kommer från en tillförlitlig källa. Du bör även undvika tonfisk i sushin, men det är det enda.

O va bra tråd!

Jag är nämligen orolig för vad jag får och inte får äta på JULBORDET:love:

Jag ÄLSKAR lax, och räkor, och SMÖRGÅSTÅRTA!:love:

Får jag inte äta smörgåstårta heller?

Sånna där färdiga sallader, som typ Skagenröra, räksallad etc, ska man inte äta dom heller?:eek:
Och räkor som ligger i lake, eller vad det nu heter?

Jag kommer undvika gravad och rökt lax på julbordet, jag äter räkor i mat men då är dom ju upphettade ( bakterierna dör )

Jag går på barnmorskans rekommendation, helt enkelt. Hon sa att det är ok enligt Livsmedelsverket om den är nygjord. Och jag tänker mig att bättre sushirestauranger (antagligen alla) har koll på fiskhanteringen. Antar att man skulle bli rätt sjuk om de slarvade, och jag har aldrig någonsin blivit dålig av sushi.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
787
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 702
Gravid - 1år Vi har börjat potträning lite smått. Pottan vi har är lite för låg fram, så det blir mycket kiss utanför även om man försöker hålla ner...
Svar
6
· Visningar
649
Senast: Imogen
·
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
477
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V