Här finns lite historia om rollkuren

Susan

Trådstartare
Men Ingela har fel................:D
. Det finns HUNDRATALS trådar om Rollkur och det är konstigt, då det tydligen bara finns en enda person i världshistorien som använder sig av denna ridning.

Rollkur eller hyperflexion som den nu kallas användes först av Isabell Werth och Nicole Uphof redan för 20 år sedan, och döptes då i debatten till Rollkur.

Vad Sjef och Anky kallar det vet jag inte. Men den korrekta benämningen är numer hyperflexion och är en utspridd metod i Holland, med mer eller mindre hyper - hyper.
En och annan tysk rider också hyperflexion.

Bara som en information - detta är ingen tråd :D
för ytterligare information sök med hjälp av "sök i forum" funktionen.
Vill man uttrycka sin åsikt lägg till i den tråd ni tycker passar.

(Måste bara busa lite med dig Ingela H....)

Tog mig friheten att ändra endast rubriken, som var "Detta är ingen tråd", för jag tyckte att det BLEV en väldigt bra tråd./IngelaH, moderator

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Obs detta är ingen tråd!

:devil: Passa dig du Susan. Men erkänn att jag har NÄSTAN rätt :idea:. För i 95% av de trådar om rollkür som startats senaste två åren är det bara AvG som nämns. Och då tycker jag att argumentationen brister lite.

Tack för din utmärkta historielektion. :bow:

Hoppas tråden inte är låst, nu, för då skriver jag i onödan. Vore synd. :angel:

Jag tror att det lätt blir så att det handlar om en enda person/ryttare eftersom hon är ganska vinstrik, minst sagt. Men om man ska hålla sig till uttrycket ROLLKUR (observera inget Ü, utan U, som i kur=att kurera, bota) så finns det ingen känd ryttare som anser sig rida med den metoden.

"ROLLKUR" är nämligen ett skällsord påhittat av tidningen St Georg någon gång på sent 80-tal. Man skrev då artiklar om hur just Nicole Uphoff red. Ordets egentliga betydelse är en naturmedels-kur av kamomill-te som man dricker och rullar runt på golvet så det sprids i hela magen.

Det som är ganska spritt i Tyskland är "Tief und Rund" vilket ju betyder djup och rund. Det anser sig många använda sig av.

Holländarna kallar ofta sin teknik Laag, Diep en Rond, vilket är låg, djup och rund.

I Sverige har jag mest hört uttrycket "Rund och Ihop".

Inte i något land ingår i teknikens namn eller förklaring det faktum att man böjer och förböjer kraftigt i sidled, och ofta "vaggar" höger, vänster, höger, vänster. Inom hoppsporten ser man detta mer. Vad jag har förstått så kallar de inte det för något särskilt alls, möjligtvis "lägga hästen lägre" och "ta igenom" böjning och ställning.

Jag har sett denna metod användas på 5-åringar med hjälp av gramantygel. En av dessa hästar opererades senare i nacken, för någon för mig okänd åkomma. Om inget nytt kommit på horisonten så rids den nog så fortfarande.

Theresa

Senast ändrad av en moderator:

Tack även till dig Noir3. :bow:

Det är trevligt att man kan få er att berätta det ni vet om diskussionsämnen som ofta blir heta. På så vis, kan ju kunskapen och förståelsen bli större, även om vi är många som kan hålla med om att stilen inte är någon bra kur. :smirk:

Också måste jag tillägga: Anky är den mest aktuella ryttaren just nu (det är hene man läser om i tidningar och på resultatlistor) Därför kan det bli så att man nämner henne som exempel också vidare.

Jag skriver Rollkur för jag inte har någon aning om hur man gör tyskt Y på datorn, inte för jag menar något annat :bow: tack för mig;)

Ska vi vara riktigt historiska, så finns det dom som menar på att "hyperflexion" är en variant av Bauchers "ramener-outre". Fast Baucher använde det mest på stillastående hästar.

Det finns en tecknad filmsnutt av Disney, där man drar en kossa i svansen och då lyfter sig ryggen och halsen och skällan hon har runt halsen klämtar. Ungefär så tycks de ryttare som använder dessa metoder tro att hästens ryggrad fungerar :D Fast dom drar i andra änden :rofl:

Det har du ju rätt I :idea:

Och i hans fotspår går.... Jean Claude Racinet

bobo skrev:
Ska vi vara riktigt historiska, så finns det dom som menar på att "hyperflexion" är en variant av Bauchers "ramener-outre". Fast Baucher använde det mest på stillastående hästar.

Nja. Nu är inte jag så insatt i Baucher,och mest i första maneret det som är, men "ramener-outre" utfördes på fullänigt skolade hästar för att perfektera och för evigt bibehålla formen. Dessa hästar tränas så här från 6-7 års ålder, och gärna mer ju ändre de är. "Ramener-outre" ar en hög form av vertical flexion. Rollkur är vispande och vevande till höger och vänster, lågt och högt, och ofta är hästarna inte eftergivna mellan skallen och första nackkotan, vilket var den led jag förstår att Baucher ville åt.

Theresa

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka