Har fått analys - nu får ni räkna åt mig.

shlubberdubb

Trådstartare
Okej, fick nu analysen på häsilaget. Dock var inte Ca/P med.

TS 70,3 %

Energi: 8 mj /kg foder
Smbp: 54gr / kg foder
Råprotein: 115 /kg TS
kvot: 6,75

Hästarna i stallet är följande.

Arab 22 år, 143cm, inget till lätt arbete, övre gränsen normalhull, aningens bukig. ca 450kg får extra lucern, ca 0,5 kg samt betfor, 0,2 torrfaktor, 0,2 linfröpellets. Har gått ner i vikt.

Fullblod 20 år, 163cm, inget till lätt arbete, underhull, bukig, 520kg, 0,5kg mustang musli bas, 1kg lucern. 0,2kg linfröpellets Har gått upp i vikt.

halvblod/arab korsning: 2,5 år, 154cm, inget arbete, normalhull, inte bukig, 450 kg. 0,5kg betfor torrfaktor, 0,5kg havre, ca 1kg lucern, 0,2 linfröpellets. Håller vikten och fin form.

halvblod 8 år, 163+ cm, lätt arbete, överhull, 580 kg, aningens bukig, 1kg lucern, 0,2 linfröpellets Har gått ner i vikt!
halvblod 8 år, 167+ cm, lätt arbete, aningens överhull och lite bukig, 600kg, 1kg lucern, 0,2 linfröpellets.

Som det varit så har de alla "fri" tillgång till natten på hösilaget. De senaste dagarna får de några kilon vardera i hagen då vi nu har snö. Innan dess har de inte fått något. De pillar på det och lämnar det mesta. jag har inte vägt hur mycket de får i bpxen men räknar på att de får ungefär 8-10 kg vardera. Kanske mer.

Förslag?

Senast ändrad:
Sv: Har fått analys - nu får ni räkna åt mig.

Fodra med ögat. Höt är så pass bra balans att det är ett utmärkt år att träna upp känslan för vad hästarna behöver. Skriv upp vad du landar på för varje häst (skriv in värdena i ett foderstatsprogram) och kom ihåg till nästa år.

Det är ungefär det jag gör. Leverantören tyckte jag inte skulle fodra på med mer protein men magkänslan säger att jag trots allt vill på med lite mer protein för att göra av med lite extra energi. Samt att än så länge så verkar ögat ha funkat för det är ju det jag fått använda sedan september till jag fick analysen idag.

magkänslan säger att jag trots allt vill på med lite mer protein för att göra av med lite extra energi..

Vad menar du med detta? Proteinöverskott ger ju mer nettoenergi.

Jag skulle ge alla hästarna fri tillgång dygnet runt och inget mer och se hur de verkar utvecklas.
Utom fullblodet som jag skulle tillskottsfodra ungefär som du gör nu.

HH

Hej Helena,

Ja dig pratar man inte emot för du har koll. Tanken är ju att jag fodrat med extra protein, lucerne, och resultatet har blivit att den bukiga araben (ponnyn) har blivit ganska trimmad och slimmad med fin överlinje, betydligt minskad bukighet samt att syster märkte att han var superpigg när hon red honom idag. Han brukaar normalt vara seg och syster fodrar mindre hö än mig (väger alltid och fodrar lite) och toppar upp med havre. Ponnyn har inte fått extra havre alls. Betfor och lucerne är allt.

Men, jag är fullt beredd att testa vad som händer med att ställa på fri tillgång dygnet runt. Om inte annat så blir plånboken betydligt gladare. Får väl se till att de som intef år något får lite skrammel i krubban så det inte är helt tomt.

Leverantörer tyckte jag skulle fodra med mer energi, t.ex. betfor. Det får mig att känna att de skulle få för mycket av den varan och då börja gå upp igen.

Fri tillgång är väl alltid att föredra.. men kan ju kanske vara svårt åt de som redan är i över hull...
För skulle nog ge dem lite halm under natten , eftersom du har ganska mkt energi i ditt hö, 10 kg borde täcka grund behovet iaf, om de är tabell hästar, (vilket ju inte alla är) Men tkr 10 kg hösilage är för lite tuggmässigt åt så stora hästar...
Går alla i samma hage ? Om de bara ätit hösilage inne innan kan det ju vara därför de har blivit bukiga, om de fått proteinbrist... Så om du börjar ge mer av hösilaget först och främst och ser om det blir nån skillnad, brukar synnas fort att pälsen blir finare om de haft proteinbrist.

Förstår inte ditt resonemang, varför ge halm när man har ett perfekt grovfoder, som hästarna kan ha fri tillgång på? Halm innehåller bara energi, inga proteiner o det är väl inte meningen att man byter ut ett lagom proteinrikt foder till ett proteinfritt för att i slutändan få brist. Halm innehåller 4-5mj/kg o varje mj ska då toppas av minst 6g smrp, varför göra det med tillskott när man har det färdigt i grovfodret?
Hästar är fortfarande grovfoder ätare

Tanken är ju att jag fodrat med extra protein, lucerne, och resultatet har blivit att den bukiga araben (ponnyn) har blivit ganska trimmad och slimmad med fin överlinje, betydligt minskad bukighet samt att syster märkte att han var superpigg när hon red honom idag. Han brukaar normalt vara seg och syster fodrar mindre hö än mig (väger alltid och fodrar lite) och toppar upp med havre. Ponnyn har inte fått extra havre alls. Betfor och lucerne är allt.

Det är just här ögat kommer in. Araben behöver mer protein alltså ger du den mer protein. Inget konstigt med en äldre häst.
// Linda

Går alla i samma hage ? Om de bara ätit hösilage inne innan kan det ju vara därför de har blivit bukiga, om de fått proteinbrist... Så om du börjar ge mer av hösilaget först och främst och ser om det blir nån skillnad, brukar synnas fort att pälsen blir finare om de haft proteinbrist.

Alla har fram t.o.m. idag gått i samma hage. Tog in nyss och upptäckt att min vallack börjat betäcka igen så nu separeras hästarna. Det har funkat hela sommaren och hösten men syster ysters halvblod kom hem för en vecka sedan och hon har gått i brunst och han är dökär. Han har inte någon gång i sommar eller höst rört unghästen eller gammelstoet. Så imorgon byggs extra vinterhage.

Men, tillbaka till ämnet. De har varit bukigaRE. Alltså har det under hösten blivit bättre, allt efter hur jag fodrat trots att jag inte haft analys. Och det var just på gamle araben som jag såg de första positiva förändringarna. Nu får de hösilage i hagen eftersom minskningen av bukigheten trappat av en del och hamnat på en platå.

För varje kilo lucern kan jag fodra på 8 kilo extra hösilage, kostnadsmässigt (jo, vi har billigt hösilage). Nu är det ju ett torrt hösilage på 70,3% TS så ligger ju väldigt nära hö. Jag kan faktiskt knappt märka skillnad på hö och detta hösilage i torrhet med öga/hand.

Senaste balen är ganska korta strån och jag kikade på vad jag lägger in per häst då jag använde höpåsar. Jag tippar på att varje påse väger ca 4kg. Kanske 5. De får två per häst i boxen. Det skulle innebära att jag hivar in 8-10kg på natten. Sedan lägger pappsen ut på morgonen men nu har vi börjat fylla påsar för det också då han spiller nåt infernaliskt. Och dessa ligger nog på en 4kg vardera. Så som det är nu får de 12-14kg per dag och har gräs i hagen.

Vi pratar löst om att skaffa höhäck. Vår leverantör brukade ta av toppen på plastade balar dra ut nätet och lämna balarna så med plast runt sidorna. Det är en tanke fram tills vi har en höhäck. Eller komma på något sätt att bygga en. Helst skulle man ju ha med tak.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 335
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Har problem med ponny som nu har börjat tunna ur sin överlinje. Hon behöver helt klart mer protein än vad jag ger men hur jag än räknar...
Svar
7
· Visningar
961
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en foderhäst som kom till mig i somras, då så stor och fet att folk trodde att hon var dräktig... Hon har de senaste 6 månaderna...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 963
Senast: Diabetikern
·
Foder & Strö Har min 8 åriga gotlandsruss på ett lösdriftsstall med hösilage och är i valet och kvalet att släppa i hage med fri tillgång. Har pratat...
2
Svar
20
· Visningar
1 777
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar