Har en fundering

vix

Trådstartare
Lill pigan är nu 5 mån (gisses vad tiden rusar iväg)
Funderar på det här med matrutiner, när ska man börja få in frukost
lunch, mellis, osv som rutin. Lillan äter ju när hon är hungrig och det kan ju variera ständigt. Har börjat med gröt eftersom hon inte verkar riktigt
nöjd med ersättning och urpumpad bröstmjölk. Vad blir liksom nästa steg?
Smakisar? Hon är för tidigt född och lite senare i sin utveckling.
Ibland verkar det som om föräldrar har så bråttom med att barnen ska bli "stora"

Sedan undrar jag om man ska fortsätta ge mat på natten, hon är ju faktiskt hungrig. Läste i ett annat forum att man inte skulle det, men det känns konstigt. Vad tycker ni?

Sv: Har en fundering

De flesta barn lär sig snabbt, på några dagar, att äta mer på dagtid när man slutar ge nattmat. :)

Min plutt är 3½ mån och jag märker att amningen (+ ersättning i olika stor mängd) inte räcker till att mätta längre. Han får sedan förra helgen en flaska (ca 200 ml) med hälften NAN 2, hälften mild havrevälling som sista mål före nattsömnen vid 19 och han sover bättre, djupare och längre på morgonen nu - hela 12 h nattsömn (19-07), istället för att sova oroligt, ibland fortf vakna på natten och inte sova så länge på morgonen.

Jag har precis småbörjat med smakisar. Mosad banan är jätteäckligt, men morot/potatis och mild havregröt är ganska ok. Han har bara fått enstaka skedar, är inte superintresserad ännu. Men blandningen med hälften mild havrevälling är gott! Snart vågar jag nog gå över till enbart välling i kvällsflaskan, han har inte bajsat på några dagar så jag vill att han ska bajsa en gång i alla fall innan jag ökar på till 100% välling. :)

Nästa steg är smakisar, och då tycker jag det är smart att börja med mattider med. Tex smakisar när det är middag.

När sonen var 6 månader bestämde jag mig för att sluta nattamma. Det tog en natt, sen var det inget problem längre. Man får se till att de äter på dagen istället. Sen kan många barn vilja ha mat på natten, men det betyder inte att de är hungriga. Kan lika väl vara vana, att det är mysigt eller annat. Men det är ju upp till var och en vad man vill, en del ger välling eller liknande på natten tills de är över ett år. Men rent fysiskt tror jag inte att de behöver mat på natten när de är 6 månader.

Om man då ska börja med smakisar tex vid middag, så är det ju inte alltid hon är hungrig just då. Men jag antar att det bara ska vara lite åt gången så det borde inte vara nåt problem. Potatis, morot är väl kanske en bra början?

ang mat på natten så pratade vi med barnläkaren om det i tisdags, då Emilia (6mån) börjat vakna mycket på nätterna och vi funderade på om hon är hungrig.

Barnläkaren sa att en 6 månaders generelt inte behöver äta på natten. Vi skulle prova att ge henne lite vatten först och se om hon verkligen var hungrig eller om det bara var av vana hon vill ha mat. Vi har kommit fram till att 1 av dom 4-5 ggr hon vaknar vill hon ha en liten potion ersättning.
Barnläkaren sa att det inte är fel att ge mat på natten, men om bebisen inte är hungrig så förstärker man en onödig vana.

Ja hon äter sig ju inte mätt på smakisar utan det är kanske mer att sitta med vid middagsbordet och prova på .

Okej....
jag tror att jag väntar ett par veckor med att utöka med smakisar. Hon känns lite sen i sin utveckling och kan inte riktigt sitta så stadigt ännu. Är det strikt 6 mån som gäller med välling?

Men att en 5 månaders inte kan sitta superstadigt själv är väl inte ett dugg ovanligt eller sent ?

Ella (5 månader) äter numer majsvälling som sista kvällsmål, samt om hon vaknar på natten och är hungrig.
Ersättningen mättar inte tillräckligt längre för att hon ska hålla sig en hel natt :)

Runt 4 mån åt min son bara ersättning, och relativt regelbundet (frukost, lunch, middag, kväll och en gång natt). Men han började på att "kräva mer" och blev nyfiken på allt vi åt så det föll sig naturligt att börja med smakis.
Vi fick rådet att börja med lite gröt till kvällen då de tydligen skulle bi bättre på det under natten!
Såhär har vi gjort:
1.Började med Smakis gröt på kvällen + ersättning (lika mycket som innan). Plötsligt började han sova HELA nätterna!!! Yes! :)
2.Sedan gick vi vidare till att smaka lite puré till middag (smakade hemskt illa tyckte han) + ersättning.
3. Smakis gröt + ersättning på morgonen
4. Börjar med mellanmål, lite frukt och någo majskroke
5. Övergår till bara gröt på morgonen.

Nu är han strax 6 månader och nu nästan steg har vi planerat med att börja ge honom välling på kvällen (fortsätter med ersättning lunch) och sedan kommer också middags puréerna stegvis öka! Han äter nu över 200ml ersättning varje måltid och då smakar han alltid lite gröt/puré också så nu rekomenaderade bvc mig att öka på smakisarna då han börjar "lessna på att äta så mycket och länge" att han ger upp ersättningen efter en stund trots att han kanske inte är mätt...

Ett tips att börja med kan vara gröt till kvällen! Tyckte det var underbart att han blev så mätt på det och började sova hela nätter!!! :love:

Vad det gäller välling så har jag förstått att det bara rekomenderas från 6 månader men gröt från 4 mån. Där emot går ju gröten att göra lite lösare till vällingskonsestens :)

Fungerar inte här hos oss :p

Ella äter visserligen gröt, men blir som inte mätt på gröten och späder man ut gröten till drickkonsistens så blir hon inte mätt heller och dessutom tycker hon det är apäckligt ;)

Jag frågade på BVC och det var helt okej för mig att prova ge välling ( samma sort som gröten hon äter ) redan nu :)

Jag upplever inte heller att Emilia blivit mättare på natten sen vi började med gröt på kvällen. Snarare att hon nu vaknar många gånger/natt mot förrut bara en gång runt 6. Fast det har säkert inte något med maten att göra, hon är inte direkt hungrig när vaknar.

Till TS: Jag har för mig att jag läst att man ska rådfråga BVC om man har ett förtidigt fött barn.

Tack för alla bra svar:bump:
Men jag måste förklara varför jag tycker att hon är sen i sin utveckling. Det är inte bara att hon inte kan sitta själv, det kan ju inte många 5 månaders, men hon ligger efter i många olika saker. Enligt neo mott. så tar det ca 1- 1,5 år innan hon har kommit ikapp.

Ang BVC så har jag inga bra erfarenheter. När vi hade varit utskrivna ca 1 v så skulle vi väga och mäta henne. Jag påpekade flera gånger att hon spyr hela tiden men fick svaret att "det är normalt, det är bara överskottet"
När jag och min sambo satte oss i bilen började jag fundera. Hur tusan kan det vara överskott när hon gått ner i vikt under de få dagar vi varit hemma.
Hon var jätte torr i huden och jag tänkte att en sån lite nog fort blir uttorkad.
Det var helg så jag ringde sjukvårdsrådgivningen som kontaktade barnläkare och vips så var vi inlagda i en vecka till. Dropp sattes in.

Jag var ganska less att vara på sjukhuset och var så lycklig över att få komma hem, men så blev det sådär.

Börja inte med smakisar som middag - OM hon skulle vara känslig mot nåt kan ni ju få en jobbig natt. Ge på dagen istället så hinner det (tex magont) försvinna tills hon ska sova på natten.

Jag började ge Elias välling idag, 5 månader, å se om han sover bättre på natten. Han känns så stor så det krävs nåt mer än bara ersättning för att han ska bli mätt.
Lite gröt o sen ersättning stog han sig inte längre på, snarare tvärtom.

För oss har gröten funkat kanon men han har alltid ätit en smakportion gröt + lika mycket ersättning som han åt innan!
Bekymmret för oss har varit att han äter så mycket ersättning att han har "lessnat på att suga" efter ett tag och åt sig aldrig mätt på det!
Nu skall jag också strax börja köra igång med välling ist för ersättningen iaf på kvällen till att börja med :)

Bekymmret för oss har varit att han äter så mycket ersättning att han har "lessnat på att suga" efter ett tag och åt sig aldrig mätt på det!

Det kan också bero på att napphålet är för litet. Man kan prova att byta till en "större" napp när man märker att bebisen börjar kinka vid matningarna.

Det kan också bero på att napphålet är för litet. Man kan prova att byta till en "större" napp när man märker att bebisen börjar kinka vid matningarna.

Jag har den största nappen, eller ja har tom prövat den "med krysset" som egentligen är till välling men då gick det för fort så han kräktes upp allt! :(

Då tror jag på välling för er del :)

Jag tror jag skrev det tidigare, men Ella äter Nestlé Majsvälling eftersom den ska vara den mest skonsamma för magen, kanske vore något för er att testa?

När hon ätit upp den fp får vi se om vi går över på något ännu mer mättande :)

KL

Jag började introducera lite mat när My var ca 4,5 månad. Hon var då superintresserad av våran mat såd et kändes rätt att prova. Vi började med potatis och bröstmjölk som man "ska", men My tyckte att det var bedrövligt så det gick bara inte. Jag testade några gånger men tillslut kräktes hon av det och grät, så då slutade jag. Började istället med lite mosad banan och det var mums! Sen fortsatte jag med lite mild havregröt och blandade i mosad banan och det blev också poppis. Jag började med att ge en smakportion gröt till lunch och så småningom ökade jag på till en hel portion. När hon åt det började jag också att ge ett mål på kvällen innan läggdags.

Jag upplevde aldrig att hon sov bättre med gröt i magen, snarare har hon börjat vakna mer och mer under nätterna. Sen hon föddes har vi i princip aldrig behövt bära runt med henne på nätterna, hon har bara vaknat och ammat och se somnat om, men nu är det en halvtimmes bärande varje natt som gäller (hon är 7 månader nu).

När allt fungerade bra med gröten började jag försöka med små smakportioner av rotfrukter och grönsaker, men det var i princip bara majs och gröna ärtor som smakade bra. Tillslut sket jag i det och började ge portioner med kött/kyckling/fisk och då plötsligt åt hon jättebra! Så nu äter hon en hel portion med pasta/potatis/ris + kyckling/fisk/kött + grönsaker varje dag till lunch. Vid ca 6 - 6,5 månader började jag försöka hoppa över amningen vid lunchmålet och nu går det kalas!

Nu ser det ut ungefär såhär:
Morgon: Ammar
Förmiddag: Gröt + frukt + vatten. Erbjuds bröstet men äter mycket lite.
Lunch: Lagad mat + vatten + frukt
Eftermiddag: Frukt + majskrok + smörgåsrån + amning
Middag: Gröt + frukt + vatten
Kväll: Välling + amning

Uppvak för mat vid midnatt och frammåt småtimmarna

Jag är just mitt uppe i att försöka dra ner på nattamningen lite. Hon tar inte flaska så bra ännu och försöker man ge henne flaska med välling eller vatten på natten blir hon riktigt ilsk! Men vi har modet uppe, snart ska det nog gå bra!

Jag vill verkligen försöka få ner amningen till bara morgon, kväll och natt men det är svårt... det är bara att kämpa på!

//Julia

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 756
Senast: _Taggis_
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 606
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 511
Senast: Urigurien
·
Kropp & Själ Jag behöver ha förslag på ”mellis”! Vad äter ni på förmiddagen och eftermiddagen? Jag äter frukost rätt tidigt, lunch 12:00 och middag...
2
Svar
30
· Visningar
2 185
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar