Har du ridit på island? Berätta för mig.

Sammet

Trådstartare
Jag är i funderingarna på att resa till island med min syster, vi har pratat om att rida och festa lite, jag har hört rycktesvägar att Reykjavik är en trevlig stad att festa i.

Nu behöver jag er bukefalisters hjälp.

Ge mig tips, varningar, "tänk på", "missa inte", "om jag var du skulle jag" osv om island.

Vi vill som sagt rida, mycket eftersom vi båda rider. Jag har ridit mkt islandshäst då jag själv ägt en, men kan inte påstå att jag är skolad inom ridningen, medans min syster i stort sett är grön. Hon har ridit "vanliga" hästar.

Sedan vill vi festa lite, men itne för hårt.

Se natur, gärna på hästryggen.

SPA-tips emottages gärna.

Berätta gärna om det är dyrt, om ni har tips på boende (gärna på gård), vad man kan köpa i sverige som man inte bör köpa på island, och tvärt om...

Berätta allt, alla, och berätta gärna även om någon redan berättat det, för det bekräftar det hela för mig. :) Tusen tack till er som ids hjälpa mig.

Sen måste jag få fråga om ryckterna att svenska tjejer är väldigt poppulära på island? Måste jag kedja fast min syster? ;):p

(add: systern är 22 år)

/Sammet med syster.

Sv: Har du ridit på island? Berätta för mig.

Jag har inte varit där men det är ett ställe jag definitivt skulle vilja åka till. Det som jag blivit tipsad om av en kompis som varit där är en turridning. Det är väl ganska typisk turistgrej, men det är en speciell runda som jag tyckte lät så häftigt.
Det ska finnas en uttorkad sjö eller vad de kallade det. Den är grund iaf och man kan rida rakt över. Det skulle jag vilja göra när jag åker dit. Är nog en ganska häftig upplevelse att gå rakt genom en stor sjö. Tänk när man är mitt i.

Min kompis var där för längesen, säkert 15 år sedan, men jag tror att sjön är kvar. Hoppas iaf.

Jag var där 2003 tillsammans med min pappa, storasyster och lillebror (alla vi syskon i 20-årsåldern med mer eller mindre ridvana)

Det var inget festande för vår del utan vi lyckades väl fånga alla "turistfällor", så jag kan inte ge tips på bra ställen att gå till, tyvärr.

Dock kan jag rekommendera Valsafarin om du inte är sjösjuk...;) Jättekul att komma ut på vattnet och kika efter delfiner och valar + att man kan välja att vara inomhus på båten vid dåligt väder om man åker med "rätt" arrangör. En upplevelse jag aldrig kommer att glömma!

När det gäller SPA-upplevelser och liknande är det väl Blå Lagunen som ligger närmast till hands, kan jag tänka mig.
Härligt bad i varm källa och jag gissar att det går att få behandlingar där med om man så önskar. Rekommenderas varmt!

Familjen passade också på att besöka gejsrar och vattenfall under en dag, även det väldigt kul och uppskattat.

Ridningen var förstås höjdpunkten även för mig. Vi åkte till Ishestars anläggning utanför huvudstaden och valde ritter efter ridkunskap. Tyvärr är det väl så att du och din syster kanske inte vill ha ut riktigt samma sak av ridturen, så det kanske är svårt att enas om en ritt som passar er båda.
Min syster och jag red en 3-timmarstur för erfarna ryttare (trots att hon inte ridit på flera år...) som var jätterolig! Full fart större delen av tiden, över lavafält (kalla sådana, förstås...;) ), genom vattendrag och över grässlätter. Jättetrevliga hästar men turen var ganska tuff och min syster hängde mer eller mindre om halsen på hästen, nästan gråtandes, när vi kommit halvvägs...
Jobbigt var det (särskilt eftersom man red med vandringskängor och jeans pga förbudet att ta med egen ridutrustning till Island...) men helt klart värt pengarna (och ridsåren....)

Min pappa och bror med lite mindre erfarenhet tog en "blåbärsrunda" på 1½ timme som de sedan tyckte var lite väl basic. Skritt och tölt en sväng på anlagda ridvägar bara... Jag hade nog somnat under en sån tur...;)

God mat finns det där, ska tilläggas! Kött är dyrt men fisk är billigt och jättegott! Passa på att äta de fisksorter som är lite dyrare och "exklusivare" här hemma, där är de helt klart prisvärda även om Island i allmänhet (åtminstone förr) är ganska dyrt.

Island rekommenderas varmt och det finns mycket, mycket mer att göra där än att bara festa! :D

Jag har varit på Island och ridit och festat:

Red gjorde vi på Eldhestar (tror jag att det hette). Jag är ingen islandshästexpert men det var definitivt högre klass på hästarna (eller iaf hästen jag red) än på många ställen som har turridning i Sverige (kan förvisso vara att jag har varit på dåliga ställen i Sverige, vad vet jag). Vi var där mitt i vintern så det var ganska gräsligt med kall blåst och "småspik" i ansiktet, men det var mäktigt att komma i ut i landskapet på hästryggen.

Spa: alla åker väl till Blue Lagoon och det är häftigt att bada i det mjölkvita vattnet som är jättevarmt (särskilt på den kalla årstiden). Fin anläggning.

Nattlivet: det är verkligen hålligång i Reykjavik på natten! Folk går ut när vi svenskar är vana att gå hem - de var på väg hem från krogen när vi började jobba igen nästa morgon. Islänningarna själva är snygga och exrtemt modemedvetna så du behöver säkert inte vakta syrran så farligt mycket...

Det är DYRT på Island i allmänhet.

*delvis kl*

Vad kostar det att resa till island? Och vad kostar det att bo där?

OJOJOJ!! va sugen ja ble på att åka te islann :P.. fan rida ut i tre timmar i frächt tempo-naaaaajs! :D:D.. å ut å festa lite de e ju heller inte fel!..

får nog prata igenom detta å ta med mej min kompis som redan har bott på island i ett år va de typ:)...

detta låter skiiiit kul:D

ursäkta att aj snodd ttråden lite..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka