Låter helt självklart i min värld att man inte ska ha bostadsbidrag om man sitter på "en viss förmögenhet." Eller missförstår jag ditt inlägg?
Jag läser på samma vis.
Och håller med.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Låter helt självklart i min värld att man inte ska ha bostadsbidrag om man sitter på "en viss förmögenhet." Eller missförstår jag ditt inlägg?
@Alexandra_W
Det är så jag också har tänkt, OM....
Varför jag vacklar nu om jag ska behålla den eller inte, är för att mitt värsta sjukdomstillstånd har varit halsfluss och jag har aldrig ens brutit en tå/finger, ta i trä..... Den summan du nämnde i siffror är en ansenlig summa i skattade pengar.
@TinyWiny
Det finns två olika summor för medicinsk invaliditet i mitt försäkringsbrev.
"-Medicinsk invaliditet vid sjuk/olycksfall: 839 000:-"
"- Högsta ersättning för medicinsk invaliditet vid sjuk/olycksfall, inklusive tilläggsersättning: 2 517 000:-"
Om jag någonsin får ut den sistnämnda summan, är det nog tyvärr inte mycket till liv kvar.... Eller är jag bara urbotat dåligt insatt?!
Jag behöver argument för och emot om jag ska behålla den eller inte. Tänkte då att Bukefolket är bra att få input från . Är här inne och läser en del, men har inte postat så mycket.
Det är inga jättesummor jag betalar, men den kostar mig 4428:-/år. Premien kommer garanterat att stiga i takt med mitt åldrande.
/Helena
Av erfarenhet skulle jag rekommendera dig att ha en försäkring, det är värt att betala för! Själv var jag inte försäkrad när inom loppet av två år följande hände;
53 dagar inlagd på sjukhus i följd
3 magoperationer
2 gynekologiskaoperationer
1 plastikoperation efter hästolycka
1 ögonoperation
2 knäoperationer
4 sjukhusopererade visdomständer
2 infektionerande operatiossår uppklippta för läkning på egen hand under 4 månader
3 dagar inlagd för njursten och tarmvred
Bekostande av privatklinik för reducering av morfin och akupunktur
Detta har efterföljts av mediciner utanför frikort på 1700 kr/månad
Försäkringskassans vägran till sjukskrivning men gick igenom efter 3-4 månader
Så ja. Sjuk- och olycksfallsförsäkring samt tandvårdsförsäkring hade jag gärna haft tecknat innan detta bröt loss. Det enda som har hänt är bestående kroniska smärtor, anmält sjukhus med avslag och stora summor att betala av successivt. Skulle backa tiden om jag kunde och försäkra mig upp till tänderna...
Nej den summan får man nog aldrig ens ut och om man skulle få det så är man nog så svårt sjuk/skadad att man inte själv längre är så medveten om omvärlden. Men faktum är ju att de pengarna kan göra att ens anhöriga kan få möjligheten att tillbringa mer tid ihop med sin sjuka anhöriga. Istället för att jobba heltid så kanske de kan jobba halvtid och tillbringa resten av tiden med sin sjuka anhöriga och det känns nog väldigt bra för dem. De kan anställa privata sjuksköterskor/sjukskötare som hjälper den sjuke dygnet runt hemma istället för att hen ska ligga på sjukhus under tiden som man ordnar personliga assistenter. Det är ju inte ens säkert att det räcker med en random PA om man vill kunna tillbringa sin sista tid hemma och är så sjuk utan då krävs det att den personliga assistenten är minst sjuksköterska för att kunna ge den omvårdnad som man behöver i det läget.
Däremot så är det ju så att ju högre summa man är försäkrad i desto större summa får man ju ut även vid mindre bestående skador. 10% av en miljon är ju bra mycket mer än 10% av 100000 kr.