Har du mugg och eller rasp på din häst?

T

tello

Skriv här! Vore intressant att veta hur många svar och visningar det blir eftersom det är ett så kallat muggår i år. Skriv kort om hur det ser ut och vilken behandling.

Min häst har mugg och rasp, riktiga krustor som är torra och faller av men kommer tillbaka. Fucidin, Hippotrim, cortisontabletter, cortisonsalva. Fortfarande finns de kvar.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Har du mugg och eller rasp på din häst?

Min nordis har det och har haft det sen jag fick honom, det går inte bort, men man kan ju hålla det så lindrigt att det nästan inte märks.
Han har testat alla dyra och bra salvor men inget har direkt hjälpt, när han har switch insäktsmedel på ryggen blev muggen bättre och då hade vi på kvalserborttagning, det fungerade bra, det slutade klia.
Nu är han rakad på alla fyra benen och blir sprayad med aloevera veterinary varannan dag underfär. Och när han är torr tar vi mjukgörande som hth och fenuril.

Min nordis har det och har haft det sen jag fick honom, det går inte bort, men man kan ju hålla det så lindrigt att det nästan inte märks.
Han har testat alla dyra och bra salvor men inget har direkt hjälpt, när han har switch insäktsmedel på ryggen blev muggen bättre och då hade vi på kvalserborttagning, det fungerade bra, det slutade klia.
Nu är han rakad på alla fyra benen och blir sprayad med aloevera veterinary varannan dag underfär. Och när han är torr tar vi mjukgörande som hth och fenuril.

Det låter i ditt svar som att du tror att det är mugg din nordis har, men det du beskriver och hur din häst har svarat på Switch och "kvalsterborttagning" vilket även switch tar är din häst ett stolklart fall.

Den har ju fotskabb. Alltså behöver din häst fotskabbsbehandling och inget annat för at få lindring, fotskabb kan vara extremt påfrestande för en häst och får man väl bukt på det och kan förebygga det så får man oftast en helt ny häst.

Mer info finns här. http://www.svenskatinker.se/art_index.html

Hej!
Skönt att man inte är helt ensam...Min pålle har stått i Helsingborg sen förra fredagen med rasp som jag har behandlat sen i augusti...Förrutom alla huskurer med grönsåpa, helosan, salicylsyrevaselin mm har vi provat celeston, hippotrim, bacibact med gelkompresser och fucidinsalva. Har nu tagit bact. prov och prov för fotskabb. Visade sig vara pencilinresistenta staffyllococcer (stavning?) och colibakterier i såren. Blir nu sprutad intravenöst med speciell antibiotika mot staffyllococcerna och har bacibact/fiskoljeomslag på benen. Jag är jättetrött på detta och joppas att det ska bli minusgrader ute så att det blir lättare att hålla rent samt att bakterierna inte trivs så bra då.
Vågar inte ha bensydd på vid ridning för att de kan skava hål och ge nya inkörsportar för bakterierna. Rider med paddar + lindor och tvättar dem ofta.

Mozart

ÅH, jag måste fråga dig hur det ser ut?? Jag är på G att åka till klinik med min nu, har exakt samm bekymmer som du har.

//E

min 1,5 åriga arabhingst har mugg..men håller på att få bort det:idea:

Det låter i ditt svar som att du tror att det är mugg din nordis har, men det du beskriver och hur din häst har svarat på Switch och "kvalsterborttagning" vilket även switch tar är din häst ett stolklart fall.

Den har ju fotskabb. Alltså behöver din häst fotskabbsbehandling och inget annat för at få lindring, fotskabb kan vara extremt påfrestande för en häst och får man väl bukt på det och kan förebygga det så får man oftast en helt ny häst.

Mer info finns här. http://www.svenskatinker.se/art_index.html

Han har konstaterad mugg av veterinär. Tack för infon iaf =)

Tyvärr så har inte alla veterinärer kunskap och information om fotskabb. Du tror och gör naturligtvis som du vill, men i ditt fall skulle jag fundera vidare för hästens skull.

Dina symtom är för uppenbara mot fotskabb.

Fast i mitt fall har jag haft ute 3 veterinärer som alla säger mugg, men jag kan nästan lova att det inte är det...

//E

när Min förra häst hade mugg. Behandlade jag med utspäd viricon-s inget annat hade hjälpt, sen var den borta med vinden.mvh tuttan

ÅH, jag måste fråga dig hur det ser ut?? Jag är på G att åka till klinik med min nu, har exakt samm bekymmer som du har.

//E

Det ser inte speciellt farligt ut, och har inte gjort det på hela tiden - MEN hästen har svullnat i benen i säkert fyra omgångar nu. Varje behandling har tagit ner svullnaden men inte varit tillräcklig för att läka de yttre såren helt. Krustorna går på djupet i huden, om man drar bort dem blir det fula sår + att det är svårt att nå igenom med krämer och annat.

Såren var i fredags när jag åkte iväg med henne stora som femkronor på båda bakbenen + att man kunde känna spridda krustor längs hela insidan på skenbenet. Mycket litet angrepp i ena karleden också. Då har jag ändå varit hypernoggrann med att hålla efter det, använt plasthandskar vid all hantering mm. Hon går inte heller i en speciellt lerig hage.

JAg har lyckats få det att se läkt ut en omgång (bacibact + gelkompresser), men det blommade upp igen ett par dagar efter behandlingens slut, antagligen för att man inte gjorde en invärtes behandling samtidigt. Denna behandling är också extremt dyr, kompresserna kostar 70 kr st och det går ju minst en om dagen per ben + att det ska lindas med bomull och vetflex. JAg var dessutom runt på typ varenda apotek i södra skåne innan jag fick tag i dem (inkluderat välsorterade sjukhusapotek och djurapotek). Tror att de behandlar med sådana på djursjukhuset nu efter att fiskoljan mjukat upp krustorna.

Såg att någon nämde fotskabb i tråden. Behanlande vet tog det provet 2 ggr för säkerhets skull, men det var negativt. De sa att det visat sig att svårbehandlad mugg/rasp i en del fall visat sig vara skabb även på hästar utan stora hovskägg och utan att hästen visar synbar klåda.

Hoppas det ordnar sig med din häst! Jag ska kanske få hämta hem en frisk häst i morgon (håll alla tummar!!...).

Mozart (som är tvätt och smörjtrött)

Hejsan!

För en gångs skull har min häst inte mugg alls i år, skönt! Har haft honom i drygt 5 år nu (han är skimmel, 4 vita ben) och han har haft mugg alla år, utom i år konstigt nog.

Jag har gjort så tidigare att jag har tvättat med lactacyd (stavning?) och sedan smort med vanlig honung, som mjukgörande, vilket har fungerat mycket bra.
Förra året hade han extremt mycket mugg så jag fick inte bukt med det på egen hand. Veterinären skrev då ut något som jag såklart har glömt namnet på. Man gav det i alla fall till hästen genom sådana sprutor som man avmaskar med, dock var det inte populärt hos hästen. Tur man har en foglig häst många gånger!

Tyvärr så har inte alla veterinärer kunskap och information om fotskabb. Du tror och gör naturligtvis som du vill, men i ditt fall skulle jag fundera vidare för hästens skull.

Dina symtom är för uppenbara mot fotskabb.

Han fick medel mot det för 2 år sedan och det hjälpte inte, de har tagit prover osv, så drygt, en del säger en sak andra en annan men inget hjälper till 100% men som det är nu kliar det inte och han har inga sårskorpor iaf ;)

Har haft det sedan oktober. gick inte över med det vanliga, lactasyl, helosan osv.

Förr hade hon mörka sårskorpor och huden sprack :crazy: , hon hade bara det på sitt enda vita ben.

Dagens behandling, funkar hyffsat.
Tvättar rent, tar en svamp och har på Hippiscrub (nått sånt) tillsammans med vatten så det löddrar, låter det sitta på i 15 min. Torkar/sköljer bort, torkar torrt med handduk, tar på PROB Olja.

Nu är alla sårskorpor borta men huden spricker lite ibland, men hon har inte lika ont.

/iaa

Min häst har.. har haft på båda bak.. men är snart borta. Har tvättat med väteperoxid och smörjt med aloevera creme med propolis. funkar jättebra!

Har i princip ingen mugg/rasp i år trots stora problem under många år...

Tar mig friheten att spinn vidare på din fråga:

"Hur många av Er som HAR mugg/rasp har inom det senaste året behandlat hästen med penicillin??"

(hoppas det var ok??)

Usch, nu blev jag nervös att min häst har fotskabb :crazy: Helt symptomfri på sommaren och sen kommer det på hösten, bara på frambenen längs skenbenet.. I karleden har hon ingenting, har aldrig haft heller. Börjar som vita små flagor.
Låter man det "växa" blir det gulbruna skorpor på hela benet, huden spricker och det blöder.
Därför klipper jag bort hovskägget på de drabbade ställena och tvättar med fotsalt och har sedan på salcyvase-salva.

Hon har alltid varit mjällig i man och svans, mest svansen. Har behandlat med Switch på sommaren i flera år, i somras använde vi Flusa.
Men "skorvet" i svansroten har inte försvunnit för det så det kanske inte är skabb ändå?
Har även tvätta svansen noga med Hexocil men det hjälper inte.

Hon kliar alltid svansen mycket på hösten, i september ungefär.
Sen slutar hon klia och så kommer "raspen" på frambenen.

Huga, måste läsa mer om fotskabb jag :eek: :crazy:

Har i princip ingen mugg/rasp i år trots stora problem under många år...

Tar mig friheten att spinn vidare på din fråga:

"Hur många av Er som HAR mugg/rasp har inom det senaste året behandlat hästen med penicillin??"

(hoppas det var ok??)

Det kan nog ligga något i det du skriver, för min häst fick penecillin i februari/mars pga ett sår i mellan ganacherna(stavning?) och sedan i våras pga av en envis förkylning... Kan det ha ett samband?

Har alla hästar med fotskabb klåda? Min häst kliar sig ju inte på benen, stampar inte med benen.
Enda hon kliar är bakdelen/svansen.

Glömde också säga att jag har fått ganska bra bukt på "raspen" nu, tvättar med fotsalt i vatten (ett tips från en vi känner), torkar torrt och smörjer med salcyvase salva som sagt.
Har också relativt renklippt på de ställena där problemen sitter (på frambenen, skenorna).

Svar till Lillsillen: Har aldrig gett min häst penicillin, hon har inte varit sjuk.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 891
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka