har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Hon påstår att hon satt in pengar igår, men har inte kommit in några på kontot. Kan dock ta nån dag, har ju enligt henne olika banker.. Men känner mig ganska trygg nu. hon kan ju inte göra så mkt, jag vet vad hon heter och vart hon bor och var hon jobbar.

Nje, det förstår jag. ;)
Den personen som fått en jättefin och dyr sadel istället för den dåliga är väl inte intresserad av att byta tillbaka.

haha nej antagligen inte :p fast iofs om det nu stämmer så ringde dom ju själva och berättade att dom fått fel sadel..

det är fåtal postutlämningar och busstationer som låter dig inspektera varan innan du betalar. De flesta gör det inte!

Hej!

Egentligen FÅR man inte inspektera postförskott på posten innan det är betalt och utlämnat. Sen vet jag av erfarenhet att det dräller av sjyssta små posttanter som ibland ser mellan fingrarna vid dessa regler..

/ Lavinia, extrajobbar på posten

kan ta minst 3 bankdagar innan du får pengarna om ni har olika banker.

Det sak det inte alls göra, det ska gå samma dag annars byt bank. Om pengarna gick i fredags syns dom troligen inte förrän måndag.

Jo dom borde ju göra det. Dock förstår jag inte varför man inte får pengarna direkt mellan olika banker? Är bankerna tvungna att godkänna överföringen?

Jag gissar att det beror på att bankerna har olika system. För man över pengar från bankkonto till bankkonto före kl 13 så ska pengarna iaf komma samma dag.

Jo dom borde ju göra det. Dock förstår jag inte varför man inte får pengarna direkt mellan olika banker? Är bankerna tvungna att godkänna överföringen?

Dom vill ha pengarna övernatt för att få ränta på dom.

Hej!

Egentligen FÅR man inte inspektera postförskott på posten innan det är betalt och utlämnat. Sen vet jag av erfarenhet att det dräller av sjyssta små posttanter som ibland ser mellan fingrarna vid dessa regler..

/ Lavinia, extrajobbar på posten

jasså gör det?:angel: Känner jag iiiiiiiiiiiiiiiiiiinte till:laugh:

Det stämmer inte, bankernas gemensamma clearingssystem kör sista överföringen kl 14, flyttar du pengar mellan konton i olika banker efter det hinner inte överföringen bokföras samma dag.

Vad skulle de små snälla posttanterna säga om köparen vägrade att lösa ut paketet då efter att ha tittat? Och säljaren vägrade att ta tillbaka paketet eftersom det var öppnat och varan kunde vara skadad?
Det har hänt (post i butik)och Posten fick ersätta en mycket dyr ömtålig vara. Och väl säja den i sin tur antar jag. Eller vad de nu gjorde med den.

Rie
fd postis

Även om man inte kan lämna tillbaka det har man iaf nån som kan gå i god för att det inte var det som det skulle vara i paketet.

Jo, men om det nu var rätt vara men du ändå inte ville ha den.....?

Oavsett har behjärtansvärt det än är att låta någon kika så har de gjort fel i sin yrkesutövning.

Det stämmer inte, bankernas gemensamma clearingssystem kör sista överföringen kl 14, flyttar du pengar mellan konton i olika banker efter det hinner inte överföringen bokföras samma dag.

Skulle du inbilla mig att det inte skulle gå att föra över pengar samma dag med dagens avancerade datorsystem. Det är för att slippa ta ut så stora avgifter som dom kör en dags ränta. Det är den förklaring jag fått av Nordea.

Alla banker har sina separata system, vissa tider under dygnet går det datakörningar mellan banker, banker - bankgirot, banker - plusgirot. Missar man körningstiderna så går överföringen/betalningen dagen efter i stället. Naturligtvis kan man exempelvis ringa över pengar från en bank till en annan efter den sista körningen har gått, men det kräver lite mer av bankpersonalen (kostar pengar för kunden).

Tidigare så tog det tre bankdagar för överföringar, då tjänade bankerna pengar (float).

Duh! Clearingsystemet körs 4 ggr om dagen, för du över pengar efter 14 har du missat sista körningen. Jag jobbar på bank, dock inte Nordea men använder de sig av ränte-float fortfarande, vilket jag tvivlar på, tycker jag du ska byta bank.

Vad skulle de små snälla posttanterna säga om köparen vägrade att lösa ut paketet då efter att ha tittat? Och säljaren vägrade att ta tillbaka paketet eftersom det var öppnat och varan kunde vara skadad?
Det har hänt (post i butik)och Posten fick ersätta en mycket dyr ömtålig vara. Och väl säja den i sin tur antar jag. Eller vad de nu gjorde med den.

Rie
fd postis

Nu är det så att köparen inte får öppna paketet förens hon/han har skrivit på avin eller lämnat sms aviserigsnumret, visat legitimation och att personalen avslutat utlämningen av paketet.
Kunden har möjligheten att vägra ta emot paketet och då lämnas det inte ut överhuvudtaget till kunden (får alltså inte röra/öppna det) och det skickas tillbaka direkt till avsändaren.

Är det så att kunden hämtar ut paketet och öppnar det men bestämmer sig för att skicka tillbaka det så får kunden ringa till företaget (om det nu är ett företag som skickat paketet) och få en retursedel att klistra på paketet, eller stå för frakten själv. Posten står inte för några kostnader av retunering.
Vill inte avsändaren ta emot paketet så tillfaller det posten eller fortsätts att skickas fram och tillbaka.

Skickar man ett paket så får man ett kvitto med ett kollinummer på, är det så att avsändaren/mottagaren vill hålla koll på paketet så kan man bara gå in på www.posten.se och spåra paketet eller se vart det är någonstans. Har paketet kommit bort så kan man enkelt se vart det är någonstans och se till att det hamnar rätt igen.

Skickar man ett paket inrikes eller utrikes så är det automatiskt försäkrat upp till 50.000:-. Men det är avsändarens ansvar att paketera varan så att det klarar av postens hantering av paketet, (vilket är mkt hård) och är det så att något går sönder så står inte posten för ersättning utan det blir avsändaren som får stå för det.
Posten ersätter bara försvunna paket.

Skall man skicka postförskott via posten så måste man ha ett plus eller bankgiro-konto.

Nu var inte allt detta menat just till dig Rie. ;)

/Ickiz - nuvarande postis.

Fasen vad segt, det är ju värsta mardrömmen att betala för något för att sedan få något helt annat. Har du kontakt med människan via telefon? Annars hade jag nog kontaktat polisen för att höra hur man ska gå tillväga..

Lycka till! Skriv gärna hur det gick!:)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
774
Senast: Lisen82
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
967
Senast: Tora
·
Ekonomi & Juridik Jag ska sälja min sadel, värde omkring 5000 kronor. Problemet är bara att jag aldrig har sålt någonting privat tidigare.... Hur går man...
Svar
11
· Visningar
3 134
Senast: Blyger
·
Utrustning Köpte i helgen ett par veredusskydd begagnade från en tjej på en salusida. Skydden skulle gå på 400 kr, plus spårbar frakt 53 kr...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 898
Senast: Sockerbit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar