Har du erfarenhet av olika dressyrsadlar?

N

natalie

Jag letar en ny dressyrsadel och är intresserad att höra eran erfarenhet av följande sadlar:
Jaguar,Amerigo,Dominus,Harry Dabbs,Cobra,Childeric ?
Tror ni att dessa sadlar passar på en häst med rak rygg?
Vad vet ni om dessa sadlar?
Vilken är eran favorit? Varför?

Jag kommer naturligtvis att anlita en sadelutprovare när det blir dags att tillpassa sadeln på hästen, men jag behöver först själv reda ut vilken sadel jag vill börja med att prova eftersom utbudet är enormt och de flesta sadelutprovare är ju specaliserad på ngt märke.

Ovanstående sadelmärken har jag hört håller hög kvalité men jag vet tyvärr ej så mkt mer,hoppas därför få hjälp och tips av er på detta forum! :bow:

Sv: Har du erfarenhet av olika dressyrsadlar?

av de du skrev har jag ägt:
Jaguar
Amerigo
Cobra

samt att jag har haft en Childeric på prov.

Tyckte väl egentligen om alla sadlar även om min favorit absolut var amerigon :love: de finns dessutom i så många olika modeller för olika typer av hästar :love:

vet inte hur mkt det gav dig men hoppas lite :p

Jag har en Amerig Alto:love: till min häst som anses ha rak rygg. Skön att sitta i och verkar ligga bra på hästen. Amerigo finns i många olika modeller som var och en ska passa olika ryggtyper hos hästar. Du kan titta här: Rid In

Harry Dabbs var för svängd för min herre med rak rygg iaf (dessutom var deras vida för smal, men du skriver ju inte vad din behöver för vidd).

Förutom det så gilalde jag den skarpt, himla trevlig att rida i, bra kvalitet på lädret och rätt uppbyggd etc,d essutom sitter man inte så låst i den.

Jaguar, Harry Dabbs (dom två är samma sadelmakeri) och Dominus är för svängda om din häst har riktigt rak rygg. Vissa Amerigo modeller funkar, Cobra och Childeric görs efter mått.....

Jag äger själv två stycken Jaguar och jag totalälskar dem totalt!!
Helt underbara att rida i, inte speciellt mycket stöd vid knäna, inte speciellt djupa i sätet, passa speciellt ryttare som inte är jättelånga och ahr ganska smala höfter!

Jaguar kräver för mycket "omvårdnad" o.s.v. för att vara prisvärd i längden, ALLA som har sådana lämnar in dom och har folk ute konstant som mixtrar med sadeln = för dyrt för en så pass dyr sadel i nypris.
Amerigo och Childerique har jag bäst erfarenhet av, bra utprovare och bra sadlar.

Intressanta synpunkter från er alla..
så jaguar,harry dabbs och dominus passar bäst på hästar med lite svankrygg?! Min häst är rak i ryggen med en välmankerad manke och han har vid bomvidd, stl 32 på en Morris and Nolansadel..
Sen förstår jag ej vad du "Malaco" menar med att Jaguarsadlarna kräver så mkt "omvårdnad"? Vill du utveckla detta "Malaco" eller ngn annan kanske som vet ?
Ni kanske även har tips på ngn bra sadelutprovare som reser ut på uppdrag i hela landet? Jag har ej heller funnit ngn som provar ut childeric sadlar? Kanske ni vet ngn?
Hoppas ni fortsätter att hjälpa mig att reda ut vilken sadel jag först ska försöka prova till min häst :confused: det finns ju så himla många sadlar att välja på !

Stoppningen på Jaguar är väldigt dålig, man får hålla på och stoppa om den hela tiden annars säcker den ihop.

Ingen av de sadlarna du räknade upp passar riktigt raka ryggar.
Du får rikta in dig på engelska märken som Albion, Frank Baines, Crown, Clincher, Arabian/L&R, Globus osv.

Du får rikta in dig på engelska märken som Albion, Frank Baines, Crown, Clincher, Arabian/L&R, Globus osv.

Hur svängd är jaguar? Jag provade en väldigt skön sån men den lättade bak när hästen började arbeta, trots att hon är lite överbyggd. jag kände det tydligt och hästen protesterade genom att slå med huvudet och sura.

Tror du en Prestige Rembrandt passar till rak rygg ?

Jo, det är en som Sadeldoktorn "utformat" ihop med ngn, tror den ligger närmast en Doge. :)

Jaha, är den ny? Kanske det var den modellen Lancet pratade om att hon hört skulle komma då..

Den här var så gott som ny, men jag vet inte när modellen kom ut. ;)

Jag hade en Harry Dabbs tidigare sålde den för att den ej passade min häst så nej den passar inte raka ryggar!;)
Den var skön att rida i och man fick ett bra stöd och hamnade narurlig rätt över hästen tyckte jag iaf.
Har nu en Amerigo CC som jag fullkomligt :love: mkt. samalare i sätet och har även ett flatare säte en HD. De är som natt och dag!!
Provade min kompis Jaguar även den helt underbar att rida i detta var den djupa modellen även den med ett mkt. smalare säte äm HD vilket jag gillar har jag kommit på:D
Tycker ändå att alla sadlarna är bra och håller mkt god kval.
Vet dock inte om jag skulle gilla HD nu när man har vant sig vid ett smalt säte, men det är väl kanske en vanesak. Älskade färgen på min HD
sadelbilder008.jpg

Skumt. Jag har aldrig hört om en som heter så... Finns inte på varken tillverkarens eller grossistens hemsida heller. Enda nya modellen jag vet dom kommit med nu heter Modena.

Säker på att den verkligen heter så?? Du har inte förväxlat den med Leonardo?

Liknande trådar

Utrustning Denna sadeldjungel! Snart dax o börja leta ny sadel o då e de ju bra o ha ett humn om vilka märken som överhuvudtaget e värda o glo på...
2
Svar
23
· Visningar
2 322
Senast: Solvira
·
C
Utrustning Hej! Vi ska köpa ny dressyrsadel till våra ponnyhästar. Naturligtvis måste sadlarna passa ponnyerna men vad har ni för erfarenhet av...
Svar
5
· Visningar
1 178
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka