Har du en Riesen Schnauzer?

B

black pearl

Hej tänkte höra om det finns några Riesenägare här på nätet? Jag såg att det i alla fall ska finnas fyra till enligt rasuppdateringen. Eftersom det är en liten ras (till antalet) och de är väldigt speciella som hundar (pratiga, intensiva, glada och kluriga arbetsmaskiner med mycket egna idéer):love::devil: vore det roligt att få igång en tråd om denna ras.
Det hör inte till vanligheterna att man råkar på en Riesen där jag bor men människor som har haft rasen tidigare känner sig nästan som släkt med en, då de ser vår hund, Frasse.;)

Frasse är tio år, svart och stilig. Han har väldigt mycket att säga och tror att han är en valpig unghund fortfarande, det där med ålderslugn har vi inte märkt något av!;)
Vi bor på en hästgård men efter att han för ett par år sedan råkade kissa på ett elstängsel misstänker han att det hela handlade om en komplott från hästarna:o

Frasse trivs bäst med livet då vi är ute och spårar eller lufsar i skogen. Han trivs också bra när hans flock slagit nattläger i dubbelsängen där han ligger med magen i vädret och snarkar.:cool:

Kul om vi kunde prata lite om våra älsklingar här!

Sv: Har du en Riesen Schnauzer?

Jag har tyvärr inte riesen längre, förlorade min älskade p&s tik för knappt två månader sen, hon var 9 år och fick canser i ett ben.
Har haft flera hundar och även hjälp kompisar med deras monster men jag har aldrig träffat en hund som är i närheten av hennes stjärnstatus. En så genomsnäll själ har jag aldrig träffat t.ex. när hon var unghund och katterna hade vält hamsterburen och alla tre var på jakt efter den lilla gynnaren springer Essie fram, fångar hamstern i munnen och springer pipande till matte, hamstern var helt oskadd. Ända till sin död var hon busig som en liten valp och hon älskade att sitta i knät och kela med matte. Dock var hon lite lat, fruktansvärt morgontrött, helst gick hon inte upp före 11 på morgonen och när granntanten kom och ville ta med henne på joggingturer gömde hon sig i sängen och låtsades sova:angel:

Trots att hon var så genomsnäll hade hon lite av riesens skräpa, hon släppte aldrig någon i närheten av matte på kvällspromenaderna och hon varnade alltid när "inkräktare" kom in på gårdsplanen.

Hon älskade att leka med andra hundar, speciellt valpar och var väldigt försiktig, när hon lekte med små hundar och valpar låg hon alltid ner så dom skulle komma åt att bita henne i skägget:D

Tyvärr hade hon en C-höft annars hade denna vackra ursnälla tik blivit en perfekt mamma, men nu fick jag aldrig någon efterträdare.

Hade alla riesen varit som henne hade det aldrig blivit någon annan ras, men nu blir det nog omvänt, aldrig mer riesen för ingen kommer någonsin leva upp till det hon var.

Trevligt att någon har denna trevliga ras. Jag har själv 2 st. En hane på 6 år och hans kull syster. Mamma har uppfödning av dom. Detta är den trevligaste hundrasen man kan ha. Jag tränar bevakning med mina då dom är tjänstehundar inom försvarsmakten.

Vad sorgligt att hon är borta. Det är det tråkiga med att ha djur att de blir gamla så fort. Jag fasar för den dagen Frasse är borta. Han är trots allt ganska gammal nu men man stöter det ifrån sig och som sagt man märker inte av att de blir äldre. Vi hade en Golden tidigare som blev 15 år. När hon gick bort ville vi inte ha en till av samma ras som skulle leva upp till Candy.

Vi har funderat på att skaffa en riesen till innan Frasse kommer till det stadiet att det är dags för honom, men vi är nog inne på att låta honom vara ensamt barn i familjen loppet ut. Det blir nog ingen mer av denna rasen eftersom vi känner som du. Frasse fick operera bort en elakartad svulst från halsen för ett år sedan, men vi hade en urduktig vet. Han läkte så fint och är lika barnslig och pigg som vanligt även om vi kollar honom lite extra ibland.

Jag känner igen det där du skrev om att vara snäll mot småhundar vår gör likadant, lägger sig ner och och piper stora drumeln och kan ibland hoppa åt sidan av förskräckelse om de skäller till. Trots att han är pojke så har han aldrig visat något agg mot andra hundar, men vi har varit noga med att inte utsätta honom för obehagliga saker. Katterna har totalpli, han smyger förbi dem.:rofl:

Annars finns det skärpa också vill jag lova. Han basunerar med hög stämma att inkräktare är på ingång (lite jobbigt när folk blir rädda).:o

Och han vill inte gå ut förrän husse kommer hem!! Jag får dra ut honom ur huset om husse av någon anledning inte kommer i vanlig tid och vädret är dåligt.:angel: Det går inte att ändra några rutiner:rofl:

Vad roligt! Vi hade ambitioner i början med vår men det har mest blivit hobbynivå i spår och annat vi kommer på. De lämpar sig ju egentligen bäst till att verkligen få arbeta så de kan kanalisera sin energi. Var har din mamma sin uppfödning?

Mammas kennel heter Empress of craziness och finns i Boxholm. Hon födder upp en kull någongång ibland då vi inte haft någon intressant tik men nu har vi tagit in en tik och en hane från Jafrak´s kennel i England. Så snart kanske man kan få se några små igen. Vart kom din ifrån?

Han kommer från en liten uppfödare utanför Vadstena. Arfas hette de då som Kennel. Frasse heter egntligen Arfas Jaxen och har en pappa som heter/hette Bitrix, då var han Champion i sök (har jag för mig). Frasse är stor för att vara Riesen. Är dina hundar svarta eller p&S?

Dom är svarta. Så han kommer från arne falhsten. (Fel stavat). Mammas första riesentik kommer från dom. Boxholm ligger nästan där eller det är 4-6 mil i mellan.
Dom ska vara stora. Min hane är 68 hög och 68 lång och har väldigt kraftig benstomme.

:bump: Vad roligt! Vår pojke har Ia till mamma. Han kommer från hennes första kull som bestod av fyra buspojkar. Vi träffade Arne och de andra bröderna då Frasse gjorde mental unghundstest.

okej. Du åker inte på riesen lägret som är v:29 i kopparbo varje år? Där är det massor med riesenfolk.

Här, finns en till som har världens bästa riesen! En hane från kennel Rissies, som är 11 år nu. En helt underbar hund! Också ursnäll mot båden folk o fä, även om det även här finns en hel del skärpa om det behövs. Har alltid varit en riktig arbetsmyra, även om det av olika anledningar inte blivit något tävlande. Men jag är förstås helt säker på att han minst vunnit SM, om han bara fått chansen....
Nu har han faktiskt blivit riktigt lugn, iaf för att vara honom...
Pigg o frisk har han också varit hela livet, peppar, peppar....
Hoppas att vi får behålla honom flera år till!

Dom är pigga fram till det sista. Alla våra har varit det sen blir dom sjuka och då ordentligt. Tyvärr. Man är glad så länge man får ha dom, en bättre kompis hittar man inte. Mina kan om dom vill när det gäller. Roligt att det komme rin lite fler riesen människor här. Alltid lika trevligt liksom.

Ja man hoppas ju att han får vara pigg ända in i det sista. Än har han inga krämpor iaf. Jag önskar att det blir som med min dvärg i vintras. Han var också väldigt pigg o aktiv ända tills han en morgon fick en massiv hjärnblödning vid 14 års ålder.
Tror förresten att jag känner tre hundar från din mamma.... Fast en av dom har väl flyttat hem till er, tror jag.... O minns jag inte helt fel så¨var det till uppfödarens dotter den flyttat...Jag är från Falun...

Den hund som flyttat så är det Ärtan. Hon ligger här i min soffa och sover just nu tillsammans med sin trogna slav Harry. Han gör precis allt för henne. Det är till mig som hon flyttat. Roligt att du känner dom. Så det är helt rätt

:idea:Håller Arne på med riesenavel fortfarande? Det var många år sedan vi var i kontakt med varandra. Han vurmade emellertid väldigt för Riesenlägret men det blev aldrig av att vi åkte, Tyvärr, eftersom vi har hästar och katter m.m. Det verkar vara roligt där speciellt eftersom det är en ganska sällsynt ras på sina håll.
De första åren hjälpte B. Kantberg oss att klippa honom men sedan köppte vi en egen klippmaskin. Där fick vi gosa med lite valpar med jämna mellanrum. Risses håller också till här nere i södra Sverige.

Jag vet faktiskt inte om han gör det. Jag och mamma har alltid åkt förut. Nu blir det att åka upp någon dag eller två. Men vi fixar alltid någon som tar hand om hästarna åt oss.

Jaha, då får du hälsa Arne från Jaxen (kennelns namn) om han är där!
:eek:Det började åska här i Blekinge så jag fick koppla ur lite hastigt därav det osammanhängande inlägget ovan.

Okej. Det ska jag göra om han är där.

Jag har en Riesen. En hane på två år.
Personligen kan jag inte se just några nackdelar med rasen.
Enligt min mening så är det närstan den ultimata brukshunden. Säg vad man inte kan göra med en Riesen?
Har varit på riesenlägret de två åren jag harft honom men i år blir det nog till att stanna hemma av olika anledningar. Jättetråkigt
för det finns ju inget roligare.

Härligt att ha en så ung hund, då har ni framtiden för Er. Varifrån kommer han?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka