Har du använt Back on Track?

Blandrastik

Trådstartare
Alltså på dig själv.

Slöläste lite studier, de verkar ju inte vara helt överens om huruvida de fungerar eller inte. Så jag undrar bara om du har nån egen BoT-produkt och hur du tycker den fungerar.

Samma fundering har jag vad det gäller laser, vi har en laser-ehhh-are som kommer regelbundet till vårt stall och jag frågar alla som använder henne om de känner nån skillnad. Men är det nån som använt laser på sig själv och kan tala om hur det funkade på en människa.
 
Jag har ett nack-grejsimojs från BoT. Tyvärr kan jag inte säga att det gör nån större skillnad på mig.
 
Jag har en nackkrage, om jag använder den flera nätter i följd märker jag lite skillnad. Skulle inte kosta på ett helt BoT täcke till hästen dock, så fantastiskt är det inte ;)
 
Jag har en nackkrage, om jag använder den flera nätter i följd märker jag lite skillnad. Skulle inte kosta på ett helt BoT täcke till hästen dock, så fantastiskt är det inte ;)
Frågan är om det är värmen från nackkragen som gör skillnad eller just själva BoTen?!
 
Alltså på dig själv.

Slöläste lite studier, de verkar ju inte vara helt överens om huruvida de fungerar eller inte. Så jag undrar bara om du har nån egen BoT-produkt och hur du tycker den fungerar.

Samma fundering har jag vad det gäller laser, vi har en laser-ehhh-are som kommer regelbundet till vårt stall och jag frågar alla som använder henne om de känner nån skillnad. Men är det nån som använt laser på sig själv och kan tala om hur det funkade på en människa.

Jag använde min hästs ryggpadd under en 100 mil bilresa innan han fick den.
Jag har en whiplash och blir jättedålig av stillasittande så länge.
Nu vet jag inte mer än att jag iaf blev hiskeligt varm av att sitta med den på bilstolen. Det blev lika varmt som med rejäl värme i sätet.
Det hjälpte iaf mig iom att blodcirkulationen ökade etc.
 
Jag har ett knäskydd från BoT, men jag har inte märkt någon större skillnad mellan att använda det eller knäskydd från Vulkan.
 
Jag använder knäskydd från BoT pga överansträngda muskelfästen i båda knäna. För mig gör det en otrolig skillnad. Har jag ont en dag så känns det mycket bättre efter en stund med skydden på. Använder dem vi all träning gärna en stund innan, för att värma upp ordentligt runt knäna.
 
Alltså på dig själv.

Slöläste lite studier, de verkar ju inte vara helt överens om huruvida de fungerar eller inte. Så jag undrar bara om du har nån egen BoT-produkt och hur du tycker den fungerar.

Samma fundering har jag vad det gäller laser, vi har en laser-ehhh-are som kommer regelbundet till vårt stall och jag frågar alla som använder henne om de känner nån skillnad. Men är det nån som använt laser på sig själv och kan tala om hur det funkade på en människa.

Jag har haft den där lösa polokragen. Förvisso mer än 10 år sen, men ändå. Visst blev det skönare för nacken, men jag kan inte säga att det inte hade gjort samma skillnad med en vanlig lös polokrage.
 
Jag har boxerttrosorna eftersom jag får inflammation i höfterna. Det hjälper och har jag glömt byta om innan ett träningspass så måste jag avbryta för att jag får ont nere i magen. De ger ju ökad blodcirkulation även där.
 
Jag använder polokragen och mina axlar mår bättre med den. Men som flera andra har sagt, det hade nog funkat bra med en vanlig polokrage i samma utformning. Tror jag.
 
Jag använder mer eller mindre dagligen BoT och jag tycker det är storskillnad till det bättre. Vanliga nackkragar "fuskollar"eller fleece kragar värmer inte lika mycket. Jag blir mjukar i min muskler med BoT.
Med vänlig hälsning
pudlan
 
Innan jag köpte mitt BoT-knäskydd fanns det dagar jag hade svårt att gå trots massa värktabletter och ett vanligt knäskydd gav inte heller någon positiv effekt. Nu sätter jag på BoT så fort jag får känningar i knäet och det blir då aldrig värre.
Tror det är artros-linkande jag har, dåligt brosk eller nått. Sist jag var hos läkare sa det bara "det är något du får leva med" men är aldrig röntgad eller liknande, orkade inte efter den halvtaskiga undersökningen..
 
Laser är väl bra för en viss sorts skador som tex sårskador och efter operation. Det finns väl tom dokumenterat av sjukvården (med viss reservation för att jag blandar ihop det med någon annan alternativbehandling).
 
Jag har mycket problem med nacke och axlar och använder tidvis bot nackkragen. Det blir ju varmt och skönt, vilket är bra för spända muskler. Dock tror jag att det skulle funka lika bra med en yllehalsduk. Kragen är bekväm och behändig, så jag föredrar den framför halsduk.

Vid jobbigare perioder har jag både krage och halsduk.
 
Laser är väl bra för en viss sorts skador som tex sårskador och efter operation. Det finns väl tom dokumenterat av sjukvården (med viss reservation för att jag blandar ihop det med någon annan alternativbehandling).

Det säger jag ingenting om, men om du lasar din muskler, en till tre gånger, som man gör med häst. Blir man bättre då?
 
Det säger jag ingenting om, men om du lasar din muskler, en till tre gånger, som man gör med häst. Blir man bättre då?
Nja. Laser har dokumenterad effekt på vissa typer av skador. Den gör alltså inte nytta på alla slags skador.

Laserns effekter är ganska så väldokumenterad så om det gör nytta så finns det studier på det.
 
Alltså på dig själv.

Slöläste lite studier, de verkar ju inte vara helt överens om huruvida de fungerar eller inte. Så jag undrar bara om du har nån egen BoT-produkt och hur du tycker den fungerar.

Samma fundering har jag vad det gäller laser, vi har en laser-ehhh-are som kommer regelbundet till vårt stall och jag frågar alla som använder henne om de känner nån skillnad. Men är det nån som använt laser på sig själv och kan tala om hur det funkade på en människa.

Fungerar för vad? Det måste man ju först fråga sig.

Jag fick en lätt sträckning i hamstrings en dryg vecka före ett stort lopp och satt då med låret lindat (tur att jag kunde jobba hemifrån) med hundens BoT-filt. Det värmde på bra på djupet och muskeln kändes fin i god tid före loppet. Men det kanske den hade gjort med vilken annan värmebehandling som helst. Samma hunds karpalled höll sig mindre stel efter värmebehandling med BoT-skydd. Men återigen, det hade kanske vilken annan värmebehandling hade gjort.

Mina nuvarande hundars fysioterapeut nämnde dock en studie där man hade lagt på en uppvärmd hund ett BoT-täcke och sedan mätt temperaturen i hundarnas muskler efter en viss tid. Sedan gjordes samma sak med ett vanligt värmetäcke. Musklerna hade hållit värmen betydligt längre tid med BoT-täcket jämfört med vanligt värmetäcke.

Tillbaka till min fråga. Som behandling av muskelskada skiljer det sig förmodligen inte nämnvärt åt från andra alternativ. Som varmhållning efter uppvärmning och före start så verkar det dock som att det fungerar mycket bra. Med friska hundar så är det också på det sättet som jag använder BoT.
 
Jag har ryggplattan,knäskydd,handled,armbåge & fotskydden och formligen älskar dom! Jag har även beställt vantarna och nackskyddet som jag hoppas är lika bra.Jag har bechterew och dessa skydd hjälper en hel del trots att jag var skeptisk i början.
 

Liknande trådar

Utrustning Samtliga dessa märken har liknande funktioner vad jag kan läsa mig till. Har tidigare använt, och använder fortfarande, Back on Track...
Svar
16
· Visningar
1 609
Senast: CFrisk
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en liten skada vid gaffelbandsfästet högt på VF. Vi var hos veterinär idag som stötvågsbehandlade, vilket vi ska...
Svar
12
· Visningar
1 575
Utrustning Man blir ju gärna lite shoppningbenägen när man har en häst med problem som man tror sig kunna förbättra på så sätt, men jag vet att det...
Svar
12
· Visningar
2 159
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Ok, ni som har erfarenhet av back on tracks produkter... Upplever ni att de ger någon effekt? Ni som använt deras täcken, upplever ni...
2
Svar
25
· Visningar
5 417
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Aggressiv/rädd hund
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp