Har de rätten......

E

eliiun

Har folk rätten att springa igenmon andras hästahagar?
Finns det inte någon lag eller liknande som säger att man inte får korsa eller vistas i andras hagar?

Folk tror visst att det är helt okej att gulla med dom sötahästarna.Och ge dom hur mycket godis som hällst, och andra tror att de kan gapa,skrika och kasta pinnar på hästarna för att de ska flytta på sig. jag är så trött på människor som tror dom kan klampa på vart de vill, heromdagen hittade vi rester efter kol och dyligt, dom hade allså gjort en egen eldstad och suttit och grillat bland hästarna.:mad:

Vi har försökt prata med folket som brukar röra sig i hagarna men man får bara ngt spydigt tillbaka eller att allemansrätten gäller. :eek:

Finns de ingen lag som knäcker allemansrätten?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Har de rätten......

Usch, vad hemskt det måste vara för er. Har själv turen att ha min pålle i ett stall lite avsides, så att ingen hittar dit.
Det är ju faktiskt DIN häst och då kan ju inte vem som helst komma och grilla i hagen. Skäll ut dem ordentligt. :devil:
Lagar och så beror väl på vems mark det är. Lånar ni bara marken eller är det er?
Jag är inte bra på sånt, Men det kan absolut inte vara tillåtet att proppa i andras hästar massa grejer och grilla i hagen.:(

Som sista allternativ får du väl sätta upp varningsskyltar:
"VARNING! HÄSTEN BITS OCH SPARKAS":D
Även om den inte gör det är det nog inte många som vågar sig in i hagen :)

Allemansrätten säger väl att man får gå genom hagar, så länge man stänger grindar efter sig och inte stör djuren?
Elda får man nog inte göra hur som helst utan markägarens tillstånd (så länge det inte är flera kilometer ute i en ödeskog) och defenitivt inte i en hage full med djur :mad: Hota med en polisanmälan nästa gång...

Kom på vad du kan sätta upp för skylt utanför: Varning! Folkilsken tjur :devil::D

(En gång var det några fulla människor som stod och kastade sten på våra får :mad: sen när fåren gick längre bort för att slippa bli träffade skulle dom gå in i hagen för att komma närmare, men i stället fick dom ett alldeles utmärkt smakprov på pappas superjordade elstängsel :devil: )

Senast ändrad:

Om det går en tjur i en hage och det hänger en skylt på grinden att tjuren är folkilsken, blir ägaren ändå skadeståndsskyldig om någon går in i hagen och något händer. Detsamma gäller om man skriver varning för hästen.

Fy, vilka människor det finns säger jag bara !

Men jo, det finns faktistk lag på att man inte får gå in på andras inhägnade områden.

Och det där med varningsskyltarna var en skitbra idé =)

Lycka till:bump:

Om det går en tjur i en hage och det hänger en skylt på grinden att tjuren är folkilsken, blir ägaren ändå skadeståndsskyldig om någon går in i hagen och något händer. Detsamma gäller om man skriver varning för hästen.

Sant sant...Men vem är så dum att den går in i en hage där det finns en skylt som varnar för en folkilsken tjur? Inte jag i alla fall :D

Fy, vilka människor det finns säger jag bara !

Men jo, det finns faktistk lag på att man inte får gå in på andras inhägnade områden.

Och det där med varningsskyltarna var en skitbra idé =)

Lycka till:bump:

Skumt!! När allemansrättn säger att man får gå igenom en hage. Eller menar du inhägnad som i ett industriområde, som man kan se i ex industriområden.

:idea: Fick upp en bild framför mig hur en hage kunde se ut. Med rullad tagtråd högst upp a la fängelse.
Det skulle nog avskräcka folk :D

Men stämmer detta verkligen? Om häst/ko smiter ur hage (och då inte ägaren varit försumlig som t ex haft mkt dåligt stängsel) pga t ex staket som körts ner av någon - och djuren skadar något eller någon så har man ju inte strikt ansvar som med t ex hund. Hur kan man då har ansvar och skadeståndsskyldighet mot någon som går in på annans mark i en inhängnad? Var i lagen står detta?
Att en mark eller djurägare skall ta ansvar för någon som själv uppträder försumligt ( dvs gå in till främmande, stora, lösa djur i hage) tycker jag personligen låter konstigt, men vore bra att veta var detta står i lagen.

*kl*

Från PL's länk:

Allemansrätten innebär en begränsad rätt för var och en att färdas över annans
mark och tillfälligt uppehålla sig där. Med rätten följer krav på hänsyn och
varsamhet; mot natur och djurliv, mot markägare och mot andra människor ute i
naturen. Naturvårdsverket har sammanfattat allemansrätten i orden Inte störa –
Inte förstöra.

Jag tycker det räknas som att störa när man kastar pinnar på djuren och skriker. Hade de försökt med min häst hade de fått sett hur galen en tjej som jag kan bli :devil:
Om man inte ens från knäppa av en gren från ett träd på någon annans tomt så får man banne mig inte GRILLA! Det är att förstöra- plus att göra det mitt bland djuren är ju en ren säkerhetsrisk! Polisanmäl deras ass :devil:

Fast jag kan då inte se hur det kan vara lagligt för någon att gå in igenom din inhängnad. Det kan ju vara rent av livsfarligt att göra det eftersom hästarna har sitt revir där och vaktar det gärna. Och att det skulle vara mitt fel om hästen råkade sparka någon idiot som springer in mitt bland dem?! Näe du det måste vara vårdslöst beteende annars tycker jag vi kastar svensk lag i spotunnan. :crazy:

Tänkte på det här där det står att det är tillåtet att passera genom stängsel för att nå mark där allemansrätten gäller. Men om man kan nå den här marken utan att behöva gå igenom t.ex. hästhage så finns det ju inte fog för att springa genom hagarna! Vissa saker tycker jag är så luddigt skrivna och ger upphov till fria tolkningar av allmänheten, som att passera och inte att uppehålla sig i hagarna.

Vi har inga problem här med att folk går in i hagar men har fått ta några ungar i örat för att dom stått och kastat sten på våra kvigor. :(

Kicki :)

Det FINNS faktiskt en sorts strikt ansvar för tamdjur. Det regleras i den anrika lagen om ägofred i 5 kap 47§ som ålägger ägare och innehavare av hemdjur vissa skyldigheter i syfte att skydda annans mark från skador. Med hemdjur avses hästar, nötkreatur, får, getter, svin och fjäderfä. Lagen ålägger djurägaren eller djurinnehavaren skyldighet att hålla sådan tillsyn över djuren att de inte olovligen kommer in på annans ägor. För skada som djuren orsakar på någon annans ägor är djurägaren eller djurinnehavaren strikt skadeståndsansvariga.

Men det här handlar om situationer där hästarna kommit lösa och orsakar skada på annans MARK.

Den situation som diskuteras här, när någon olovandes knatar in i en hästhage finns det (såvitt jag vet i alla fall) ingen lagstiftning om utan då blir det skadeståndslagen som hanterar det inträffade. Enligt skadeståndslagen krävs att djurägaren varit culpös (genom oaktsamt vållande orsakat skadan) vilket inte torde vara fallet om någon blir sparkad av en häst i en hage etc.

Visst har folk rätt att gå genom en hage enligt allemansrätten men de får inte göra vad som helst bara för att de har rätt att passera. Om någon som går in i en hage stimmar och tex. kastar pinnar och därmed orsakar panik i en hästflock har han nog svårt att hävda att han har rätt till skadestånd av djurägaren om han blir nedsprungen sedan...

Jag skulle sätta upp några skyltar med ordningsregler. Typ

"OBS du får korsa denna hage utan att störa djuren men du får INTE uppehålla dig i hagen.

Följande förhållningsregler gäller för hästarna.

Hästar är stora djur och du ska ha respekt för dom!

Mata inte hästarna! Då kan de börja bita.
Skräm inte hästarna o kasta inte saker på dem! De kan bli aggressiva.

Var vänlig respektera!"

Det kanske hjälper med dom som har lite folkvett..... folk utan folkvett är det inte så mycket att göra åt tyvärr. Svårt för dig.

Ja vi har satt upp lappar llängst staketet, men inte sjuttan är det någon som bryr sig om dom!:(

*kl*

www.naturvardsverket.se/allemansratten

Stängsel och skyltar

Hindrande stängsel
Det är tillåtet att passera över stängsel för att nå mark där allemansrätten gäller.
Om ett stängsel är uppsatt enbart för att hindra allmänheten kan markägaren av tillsynsmyndigheten (kommun eller länsstyrelse) åläggas att riva stängslet. Man får inte ta lagen i egna händer och klippa hål i ett hindrande stängsel. Det betraktas som skadegörelse eller åverkan.

Tillåtna stängsel
Naturligtvis får markägaren ha stängsel för att inhägna djur. Om ett sådant stängsel hindrar allmänheten att nå område av betydelse för friluftslivet kan markägaren enligt Miljöbalken 26 kap.11 § åläggas att ordna med sk stängselgenombrott.
Det innebär att markägaren måste göra en genomgång i stängslet,
exempelvis en stätta eller grind. Frågor om stängselgenombrott handläggs av kommunen.

Gäller även diken
Motsvarande regler gäller för diken. Markägaren kan åläggas att anlägga en spång över ett hindrande dike.

Skyltar
En del markägare försöker utestänga allmänheten från sina marker med skyltar av typen ”Privat mark”, ”Ej obehöriga”, ”Varning för tjuren” och liknande. Sådana skyltar som avvisar allmänheten från område av betydelse för friluftslivet får inte finnas uppsatta utan tillstånd från kommunen. Samma sak gäller skyltar som ”förbjuder” gångtrafik, cykling och ridning på enskilda vägar. Se vidare under rubriken Enskild väg på vår hemsida www.naturvardsverket.se/allemansratten.

Det finns undantag
Utan tillstånd från kommunen får man sätta upp skyltar för att avvisa besökare från områden där det är uppenbart att allemansrätten inte gäller. Främst handlar det om områden som skyddas genom Brottsbalkens bestämmelser om olovlig väg,
som tomt, plantering eller särskilt skadekänslig mark. Det är också tillåtet att sätta upp en skylt som varnar för verklig fara, till exempel en skylt ”Varning för tjuren” vid en beteshage med tjurar. I undantagsfall kan en enskild väg få skyltas med begränsningar i annan trafik än motortrafik.

Var har du hört det? När jag läste juridik hade man har inte strikt ansvar för häst, som man har för hund, såvida det inte ändrats väldigt nyligen.

nu får du ju kanske göra om igen enligt vad Vitsippa skrev, men annars kan du kanske sätta upp en extra tråd längs vägen där folk ofta går in, så att dom inte kan ta sig in genom stängslet och göra en strömförande grind där du får stänga av eller haka på handtag för att få ut hästarna själv.

så kan du ju se om det håller eller om folk anmäler det och du tvingas få upp en riktig grind igen?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka