Sv: Har dagens hästförsäljning spårat ur?
Jag vet en som importerade en isis som på island var helt galen men som blev en filbunke när han anlände, nu går han med treåringar på ryggen och såsar fram
. Tävlas även med bra resultat!
Själv har jag köpt en svenskfödd som första häst, vågade inte chansa på eksem då varken jag eller mamma är kunnig på det området. Det vore ju trist om man drabbade dem mer med sitt okundande
.
Min är 5 år, valack, lite riden med grundad, fick honom för 50 000:- Ägaren som även var uppfödare sa när vi frågade om pris att hon inte kunde sänka mer för att det skulle löna sig att sälja honom. han var först inte till salu. Hästen är idag värd runt 65- 70, hamnar runt 5-6 i poäng. Men jag kommer ju inte att sälja så det spelar ju ingen roll men skoj att veta
.
Jag tror att man tjänar mest på unghästar med bra stam, lovande gångarter för sm och färdiga tävlingshästar under 15 år.
Läste i en tidning att det som vi svenskar egentligen vill ha (enligt säljare i sverige) är volvohästar. En snäll, trygg och säker häst med klockrena gångarter som flyter fram utan problem över stock och sten som du kan ha roligt med. Gärna med en speciell färg.
Jag skulle vela ha en sån, men samtidigt fascineras jag av de med power och mycket i bagaget. Min nästa häst kommer att bli en från Island. Kommer självklart att provrida innan och försöka bekanta mig med hästen innan man importerar så att man blir en aning säkrare. Sen kollar jag helst på kända gårdar med svensk förbindelse så att man vet att man får hem rätt häst
Vill ha en hingst eller ett sto, helst sto så at man kan ta föl med alla snygga hingstar i landet!