En god vän till mig berättade sin historia om när hon köpte sitt sto från island. Ett fantastiskt fint sto med bra lynne, gångarter långt över medel, och med en superstam. Det totala priset, med import, landade på cirka 50.000 kr. Detta är alltså en mycket fin häst med en grym kapacitet för tävling.
När jag sitter och bläddrar igenom annonserna på till exempel hästnet så blir jag chockad. Medelbra ridskolehästar ligger på priser kring 70.000 kr. Har priserna spårat ur? Betalar vi idag alldeles för dyra pengar för hästar utan tävlingskapacitet?
Och dagens tävlingshästar ligger på priser mellan 120.000-200.000 kr. Jag frågar igen, har priserna spårat ur?
Tar vi för mycket betalt för våra små lurvtussar?
När jag sitter och bläddrar igenom annonserna på till exempel hästnet så blir jag chockad. Medelbra ridskolehästar ligger på priser kring 70.000 kr. Har priserna spårat ur? Betalar vi idag alldeles för dyra pengar för hästar utan tävlingskapacitet?
Och dagens tävlingshästar ligger på priser mellan 120.000-200.000 kr. Jag frågar igen, har priserna spårat ur?
Tar vi för mycket betalt för våra små lurvtussar?