Har dagens hästförsäljning spårat ur?

Leikna

Trådstartare
En god vän till mig berättade sin historia om när hon köpte sitt sto från island. Ett fantastiskt fint sto med bra lynne, gångarter långt över medel, och med en superstam. Det totala priset, med import, landade på cirka 50.000 kr. Detta är alltså en mycket fin häst med en grym kapacitet för tävling.

När jag sitter och bläddrar igenom annonserna på till exempel hästnet så blir jag chockad. Medelbra ridskolehästar ligger på priser kring 70.000 kr. Har priserna spårat ur? Betalar vi idag alldeles för dyra pengar för hästar utan tävlingskapacitet?
Och dagens tävlingshästar ligger på priser mellan 120.000-200.000 kr. Jag frågar igen, har priserna spårat ur?
Tar vi för mycket betalt för våra små lurvtussar?

Sv: Har dagens hästförsäljning spårat ur?

Nej det tycker jag inte, en import betingar lite lägre priser på den svenska marknaden. Eksemrisken är på tok för hög vilket kommer att halvera priset om hästen drabbas, till det ska man lägga övriga risker som tillkommer med importer tyvärr. Tex så skulle jag aktivt välja bort importer, enda gången jag skulle vara intresserad så är det om hästen har varit här i många år utan problem. Och då menar jag minst 7 år eller flera.

I övrigt vet jag flera tävlingshästar med kapacitet för SM som kostar runt 65000-70000 kr.

Nu är jag långt ifrån någon expert, men det känns snarare som att många människor inte riktigt vet vilka priser de ska sätta på sina hästar.

Man kan se hästar som verkar ytterst mediokra (jag har själv en sån, men hon är mitt allt ändå :love:) för samma pris som en häst med tävlingsmeriter.
Äldre hästar med eksem och utan meriter för samma pris som en yngre häst 'på väg uppåt'.

Jag tror man kan göra fynd just nu också.

Mja, vissa lever helt klart i en drömvärld när de sätter priser på sina hästar, men man kan absolut göra fynd också! De där mediokra hästarna för 70' blir inte sålda, för det finns billigare, likvärdiga individer på marknaden.

Med tanke på hur svårt det är att sälja en häst här i Sverige just nu (och bättre blir det nog inte eftersom det har fötts väldigt många fina föl dom sista 4-5 åren) så ville jag nog tänka mig om både två och tre gånger innan jag importerade en häst från Island. Dels för detta med exem, för att det är svårt att reklamera en häst som kommer från utlandet - och också dels för att om det inte klickar med hästen blir det inte så lätt att sälja den.

Många (och med rätta) drar sig från att köpa islandsimporter just för att chansen är rätt stor för att hästen utvecklar exem.

Det som kan verka billigt från början kan visa sig bli ganska så kostsamt.

Nu framgår det iof inte när din väninna köpte denna häst från island. Men allting har ju blivit dyrare. Det kostar mer idag att föda upp en häst, foder ja allt har gått upp.
Och även hästpriserna går då upp.
Men jagkan hålla med om att det finns massor med riktigt oseriösa annonser där säljarna har fört upp sin häst till skyarna

Alla är extremt lovande just nu i alla annonser från 1 veckas föl till 15 åriga hästar som bara inte haft den rätta ryttaren mm.
En islandshäst är billig gå in och kolla på sv hbl som har en fin stam de kostar i snitt 120000 som 3 åringar.
Du får inte mkt hbl för 50 tusen idag medans du kan få rätt fina islandshästar för 50 tusen=)

Jag tycker att de som har tävlingshästar där hästen faktiskt har presterat och är lovande oftast har rätt pris.
Det är snarare vi andra" hobbyfolk" som skenar iväg i prisväg med våra djur.
Ochjust nu är det extremt svårt att sälja hästar. så vill man bli av med sin häst idag får man nog gå ner kraftigt i pris..
Men behöver man bli av med den fort kan det vara värt att gå ner i pris. Annars får man ju betala stallplats och andra kostnader som när den säljs försvinner=)

Så visst kan man idag göra riktigt fina kap som köpare och pruta är verkligen något man idag kan göra med fördel=)

Du får gärna pm:a mig om vart du har sett de annonserna. Jag är på jakt efter en häst som ska vara stadig i 1.20, valack, inte över 1.70, vara mellan 6-12 år och gärna ha gått lite FT. Alla dessa hästar som uppfyller mina krav ligger på över 100 000 kr ute på annons.

Du får gärna pm:a mig om vart du har sett de annonserna. Jag är på jakt efter en häst som ska vara stadig i 1.20, valack, inte över 1.70, vara mellan 6-12 år och gärna ha gått lite FT. Alla dessa hästar som uppfyller mina krav ligger på över 100 000 kr ute på annons.

Jag tror att det kommer vara ganska svårt att hitta en islandshäst med dessa egenskaper. Åldersmässigt och höjdmässigt går det nog att hitta, men det är få islandshästar som gått fälttävlan överhuvudtaget och att ens hitta en som hoppat en 1.20-bana lär inte blir lätt.

Rätta mig om jag har fel, men jag tror inte ens att Boj sett sådana hästar för 70.000...

Jag förstår att du har lite svårt att hitta en för de priset (om du nu menar "halvblod") för hästen du söker ÄR VÄRD mer än 100 000 kr.
Så du bör nog leta ur ett bredare perspektiv alt få stå ut med att hästen inte är 100% frisk/felfri (vilket ju å andra sidan kan bero på många orsaker som inte alltid är "negativa" utan kanske för att hästen rids fel eller bara inte trivs med sin ryttare) ....

Min val f 04 är 168 cm, är end tävlad LA dressyr m plac i LB dressyr (en enda stackars liten plac dock ;) ), hoppad ca 80 cm ... Nu är han inte till salu (han e min "ögonsten" ;) ) men OM jag skulle behöva sälja så skulle prislappen ligga på MINST 120 men tom helst mer. Och de trots att han "gjort" så lite. Innan han va tävlad (i höstas) hade jag honom till salu (trodde jag skulle flytta utomlands) och då till priset av 80 000 ....
Nu är just min häst ett dåligt exempel ;) Men som sagt hade jag haft "den hästen" som du letar efter är det vääääldigt tveksamt om den skulle ligga under 100 000 skadefri och ua på röntgen.

Menar du att din häst skall gå upp 40 000kr för att den fått en placering i LB-dressyr? Nog för att det var ett tag sedan jag var ute och letade halvblod men jag har svårt att tänka mig att en placering i LB skulle ge så mycket betalt.

Min val f 04 är 168 cm, är end tävlad LA dressyr m plac i LB dressyr (en enda stackars liten plac dock ;) ), hoppad ca 80 cm ... Nu är han inte till salu (han e min "ögonsten" ;) ) men OM jag skulle behöva sälja så skulle prislappen ligga på MINST 120 men tom helst mer. Och de trots att han "gjort" så lite. Innan han va tävlad (i höstas) hade jag honom till salu (trodde jag skulle flytta utomlands) och då till priset av 80 000 ....
Nu är just min häst ett dåligt exempel ;) Men som sagt hade jag haft "den hästen" som du letar efter är det vääääldigt tveksamt om den skulle ligga under 100 000 skadefri och ua på röntgen.

Menar du på fullt allvar att en 7-årig valack som tävlat LA dressyr och har en placering i LB skulle vara värd över 100 000kr?? Det finns ju inte ens något avelsvärde i en valack så stamtavlan "hjälper" inte.
Det tycker jag låter helt orimligt. LA nivå är ju inte särskilt avancerat. Det har jag börjat tävla med min 6-årige nordistravare som är riden knappt två år - med godkända resultat.

Vad gäller trådens egentliga tema. JAg tycker nog att det annonseras en del islänningar till överpris, och en del kan man få till riktigt bra pris - om man är beredd att lägga ner lite jobb.

Men hejda er nu, diskussionen kring pris rör sig om islandshäst det blir nog för rörigt om vi ska blanda in andra raser och jämföra med.;)

Boj/moderator

"till det ska man lägga övriga risker som tillkommer med importer"

Vad menar Du med detta?

Jag gissar att Boj menar t.ex miljöombyte - både psykiskt med en helt annan typ av miljö och inställning till riding och fysiskt med en helt annan bakterieflora, trassel med försäkring, språkförbistring, små möjligheter att provrida till problemen att reklamera.

Att Islands ekonomi kraschade härom året drog ner hästpriserna på Island rejält. Vågar man ta risken med eksem kan man göra fynd.

Oavsett om man shoppar häst inom eller utom landets gränser gäller det att ha bra koll på vad en bra häst är för att kunna avgöra vad som är "rätt pris." Det finns definitivt både överprissatta hästar på marknaden här hemma och riktiga fynd! Vad som är vad kan ju vara svårt att avgöra, och fyndhästarna får man oftast vara beredd på att lägga ner lite extra jobb på. Jag tittar på bland annat spänsten i steget och bakbensaktiviteten, (inte bara frambensaktion alltså) hästens hållning, kroppsbyggnad, uttryck och renheten i gångarterna. Samt på meriter och släktingars meriter. Jag tror att priset på "gemene fritidshäst" kommer att sjunka om marknaden fortsätter att utvecklas som den gjort nu, alltså att Islandshästen blir allt vanligare och det blir en stor bredd på kvaliteten på de hästar som säljs. Priserna kommer förhoppningsvis att regleras i takt med att kunskapen hos både säljare och köpare om vad som är kvalitet ökar.

Idag kan man faktiskt hitta inridna friska hästar för 35-40.000kr, och det går att hitta en meriterad tävlingshäst för under 60.000kr vilket jag upplever var mer sällsynt för ett par år sedan.

Det går inte att reklamera, enda gången det är möjligt är om hästen är intagen av en hästförmedlare. Men även här ska man se upp, för det florerar flera sådana på annonssidorna som förmedlar hästar men ansvaret får man ta själv medan pengarna går till förmedlaren eller i varje fall ett visst överskott. Råkade nämligen se en häst till salu hos en av dessa säljare, nu råkade jag veta priset på hästen eftersom jag kände personen på Island och priset var ca 7000 kr högre. Tänker man sig sedan att den sk förmedlaren tar in hästen också så får man lägga både tull och moms på detta pris vilket gör att överskottet stiger ytterligare. Allt detta utan att personen påtar sig ett ansvar, så detta är pengar rakt ner i fickan.

Att inte kunna lämna tillbaka kan vara ett krux.
I vårt stall har vi en tjej som importerade en unghingst. Bara det att när 'hingsten' kom fram var det ett sto.

Man kan ju inte skicka tillbaka hästen så det var bara att gilla läget. Men det blev inte som hon tänkt sig direkt. (nu är hon nöjd med sitt sto, men ändå)

Ja det är bara att gilla läget vare sig man vill eller inte, alternativet som kvarstår om hästen är frisk är att sälja för samma pengar om det går och köpa nytt på Island. Med förhoppning att det blir rätt den gången.

Min vän åkte till island och provred sitt sto! :) Därmed så "säkrade" hon att kemin stämde. Hon provade många, många, många hästar. Men just Kólga var den rätta hästen!

Att köpa en häst från island utan att ha provridit den skulle jag nog inte föredra. Jag har tittat på många hästar och tänkt "jäklar vilken snygging!!", men när jag sedan satt mig på hästen så stämmer kemin inte alls.. :) Skulle jag köpa en "riktig" islänning så skulle jag föredra att åka och prova hästen först!

Liknande trådar

S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 563
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar